Tretia časť – Pravda a lži
„Viete ako skrátiť toto večné utrpenie?" opýta sa jedna z dobrovoľníčok sediacich v prednej časti vznášadla. Doteraz sme boli všetci potichu, premýšľali o nasledujúcich hodinách.
„Možno by sme si mohli rozprávať príbehy," navrhne mladý, asi šestnásťročný chlapec sediaci vedľa nej, ktorý sa nám predstavil ako Dell. Pred zhruba hodinou sme rozhodli, že by bolo múdre poznať sa po mene, keď už máme bojovať jeden vedľa druhého. „Poznám zopár zaujímavých o Pevnosti!"
„O Pevnosti by nám mohli porozprávať naši bývalí Záchrancovia," Holy, sediaca najbližšie pri dverách, ma prepichne ironickým zamračením. „Podľa mňa toho vedia oveľa viac ako ty."
„Koho to zaujíma," namietne Stephan chladne. Od začiatku sme boli pre ostatných taká menšia atrakcia. Vidieť Záchrancu je zrejme niečo ako vidieť filmovú hviezdu. Najmä keď sme takí neodolateľní, však? „Za chvíľu sami uvidíte. Keď už chcete rozprávať, hovorte o niečom inom."
„A čo takto príbehy o vojne?" navrhne chrapľavým hlasom urastený muž s vypnutou hruďou. Myslím, že sa volá Roose.
„Ach," vzdychne si Harriet, „vojna sem, vojna tam. Mňa napríklad vždy zaujímal svet mimo Omnie. Nepoznáte niekto nejaké detaily?"
„Poznám príbeh o vojne vo svete mimo Omnie," povie po chvíli útly chlapík s obdĺžnikovými okuliarami na nose. S puškou medzi nohami opretou o stehno a tenkou bundou s prišitými nožmi vyzerá komicky. Absolútne neviem, ako sa volá. „O konci sveta."
Všetci stíchnu, iba motory pod našimi nohami neprestajne hučia. Pohľady sa upriamia na muža a ten svojím zadumaným pohľadom opíše polkruh okolo vznášadla. Potom si uvedomí, že zrejme čakáme na skrátenie dlhej chvíle práve jeho slovami, a tak si odkašle a spustí: „Zrejme všetci viete o poslednej vojne Starého sveta, no vsadím život na to, že nikto z vás nevie, prečo tá vojna vznikla. V školách učia o nedostatku ropy a plynov a kadečoho možného. No nie je to pravda. Veľa skutočností sa pozmenilo alebo vymyslelo. Neviem prečo, ale bol to príkaz z hora, zrejme od Hláv. Oh, a aby ste rozumeli, bol som učiteľom. Kedysi. Museli sme učiť veci, ktoré nás donútili učiť. Napríklad aj dejepis Starého sveta."
Niekedy sa už radšej nepozastavujem nad nezmyselnosťami niektorých nariadení. Možno nám to niekedy vysvetlí sám ctený pán Victor Nox.
„Začalo sa to veľmi dávno a vôbec nie vďaka najobávanejším mocnostiam. Prvotné znaky počiatku vojny boli teroristické útoky, najmä kvôli náboženstvu. Preto tu v Omnii zrušili akékoľvek náboženstvo. Aj samotný Achnaton je pomenovaný podľa faraóna, ktorý odmietal božstvá. No ako som spomínal, tieto teroristické útoky prešli až do bojov medzi krajinami, čo sa dialo už aj pred tým, no tieto boje prešli do sekundárnych stavov, teda tak sme sa to učili my. Boli to stavy zvýšených ochranných opatrení. Ľudia nemohli vychádzať z domov, uzavreli sa školy, diaľnice, ľudia sa začali zásobovať a keďže tovar sa skôr predával ako vyrábal, začali sa hystérie. Všetci sa báli hladomoru a začali sa navzájom okrádať a rabovať. Civilizované spoločnosti sa začali rozpadávať, a tak nastalo stanné právo. Veľa ľudí bolo popravených len za obyčajnú krádež. Niektorí to nezvládali a celé rodiny boli objavené mŕtve v ich príbytkoch.
„Vojna ďalej pokračovala, prevažne sa bojovalo na európskom kontinente a na ázijskom. Štáty napokon rozhodli, že vytvoria spojenectvá a založili takzvanú Stranu slobody, do ktorej patrili štáty najmä amerického kontinentu a Austrália. Oni volali po slobode, po zložení zbraní a taktiež abdikáciách hlavných predstaviteľov štátov druhých strán. Je zaujímavé, že práve Amerika volala po zložení zbraní. Zvyčajne sa do vojen len tak hrnuli. Samozrejme, že štáty vo vojne nesúhlasili a žiadali pomstu a krv, chceli satisfakciu za svoje obete. Tak vznikla druhá strana, Strana spravodlivosti. Patrili do nej takmer všetky štáty Európy. Zbrojili sa, pripravovali na zrejme najväčšiu vojnu v dejinách. To isté robila aj tretia strana. Strana vrahov – tak ich volali ostatné Strany, no oni sa tak nikdy oficiálne nepomenovali. Ako som už hovoril, išlo im iba o presadenie svojej viery a každého, kto s nimi nesympatizoval, sa snažili zabiť a obetovať ich svojim bohom.
YOU ARE READING
OMNIA
Science FictionThred, žije v povojnovom svete uzavretý v Omnii, čo je jediné obývateľné miesto na Zemi. Omnii vládne päť Hláv v Achnatone, hlavnom meste Omnie, v ktorom môže žiť iba vyvolený Záchranca s geneticky najdokonalejšími predpokladmi. Thred spolu so svojo...