(30) فأحمكوا بالعدل

1.8K 86 18
                                    


وبعدها قال القاضي
فليتقدم الشهود وقال بصوته العال فلتتقدم نور محمد عبدالعظيم

هيا إدلي بشهادتك يا صغيرة ..

تحدثت نور بصوت يتقطعه البكاء
ممكن أقول حاجة لبابا يا حضرة القاضي

-قولي يا بنتي

قالت بصوت عالٍ سمعه كل من يحضرون في القاعة حتي رؤي ووالدتها

(أنا مجيتش أشهد ضدك بالعكس والله دا بس علشان خاطرك يمكن لما تشوف العيشة جوا السجن تعرف إنك عيشتني طول عمري جواه يا بابا ،كنت عايش معايا كأنك سجن وكل ما أوصل لمفتاح بابه أرجع تاني ،عمرك ما حسيت بيا مع اني دايماً حاسة بيك وانت تعبان وانت مشغول في كل أوقاتك، طب تعرف يا بابا إن انا اكتر واحدة في الناس دول حاسة بيك دلوقتي لاني كنت زيك في يوم من الايام ولو مش هتتغير جوا السجن دا كفاية إنك تمر باللي مريت أنا بيه يا بابا يمكن معاملتك تتغير من ناحيتي ، أنا عمري ما كنت عايزة مال ولا جمال ولا أرض ولا غيره أنا كنت عايزاك إنت وإنت واجهتني وكسرتني بشدة.. بحبك وعمري ما هاكرهك وهاعترف بالحق لان ديني علمني كده)

سمعت صوت بكاء جميع الحاضرين حتي والدها والذي نطق أخيراً

أنا أسف يا نور إنتي النعمة اللي أنا كنت بأتمني زوالها ومحسيتش بقيمتها غير دلوقتي إنتي النور اللي كانت زهرة دايماً بتقول عليه وأنا كنت باتعصب عليها... حقك عليا يا بنتي..

القاضي :- دا مش وقت مشاعر وإعترافات ،يلا يا نور هل هو فعلا كان عاوز يتجوز البنت الصغيرة اللي هناك دي مقابل قطعة أرض ؟؟

نور :- هو كان عاوز يتجوزها بس مش عارفة مقابل أيه.

محمد مقاطعاً لهم ممكن أقول أنا مقابل أيه.. ؟

القاضي :- إتفضل

محمد :- احنا كانت الدنيا منسيانا إننا بني آدمين انا وهو قررنا إننا نبدل بناتنا يعني هو يتجوز بنتي وانا أتجوز بنته لولا إن نور 'قفت لنا واتحملت ضربي لها.. أنا فعلاً ظلمتها رغم إنها مكانتش تعرف نيتي كل همها كان إنها تساعد زميلتها.

القاضي :- يا راجل للدرجة دي بتتحكموا في بنات قصر بالشكل القذر دا.

نور :- أنا مسامحاك يا بابا مهما حصل المهم إنك إعترفت بغلطك وعارف إن أنا اللي إتظلمت ومش لوحدي رؤي كمان إتظلمت أكتر مني كفاية إنها عاشت في الذل دا سنين..

لم يكن محمد المذنب وحده في هذه القضية ولكن سعيد أيضاً يشترك معه في نفس القضية ولكنها ليست الوحيدة..

القاضي هناك قضية أخري لابد أن تحضرها نور

قضية بخصوص سعاد عبدالعظيم هل هي موجودة وسط الحضور ؟؟

سعاد :-ايوة يا أفندم ورفعت يدها..

القاضي :- هل محمد إعتدي عليكِ وأخذ ميراثك.

سعاد:- حصل يا أفن.. قاطعها محمد
هاتكلم يا حضرة القاضي بقي

القاضي :- راعي حرم المحكمة يا استاذ.. اتكلم بسرعة

(سعاد دي هي الراس اللي كانت بتدبرلي كل حاجة وكانت عايزاني اجيب نور ومامتها وهي اللي قالتلي استغل ذكاء نور علشان احيب من وراه فلوس وفي نفس الوقت كانت عايزة زهرة تيجي علشان تخدمها بس انا عرفت انها تعبانة ورفضت انها تيجي وجبت نور بس ، أما بخصوص الاعتداء عليها فهي أختي الكبيرة وعمري ما هامد إيدي عليها حتي إسألها حضرتك))

القاضي :- صح الكلام دا يا ست سعاد

سعاد :- صح يا حضرة القاضي

القاضي :- إذن أنتِ مذنبة أيضاً.. رفعت الجلسة..
___
رأيكم ؟؟؟
اكمل ولا لأ؟

نور |NouRحيث تعيش القصص. اكتشف الآن