وبالفعل ذهب معه بحسن نية ولم يكذب خبر وعندها إنهال عليه مجموعة شباب لم يراهم من قبل بالضرب المبرح حتي كادت الدماء تغطي جسده بالكامل فقد تسببوا في جروح متعددة في أماكن متفرقة من جسده .
وصل الخبر إلي منزلهم وفزع الجميع من منظر الدماء فتحدثت والدته إلي أحد زملائها
هو مش خير يا دكتور أنا خايفة جداً عليه
الدكتور :- هي شوية خدوش وكام غرزة في ايده بس العدد كان كبير معرفش يقاوم لوحده .
بسمة :- بس دا عنده امتحان الاسبوع الجاي .
الدكتور :- هما يومين راحة بس وتابعي معاه والمحاضر اللي بيديهم بلغ الشرطة وجابوا الولد واعترف ان هو اللي سلط عليه زمايله .
بسمة :- ايوة لازم القانون ياخد مجراه وانا مش هأسيب حق ابني مهما حصل .
عاد أنس إلي المنزل بداخله جرح لن يلتئم أبداً وهو عدم قدرته علي المقاومة ،فالحياة تضعنا في مواقف نصبح فيها بلا حول ولا قوة ،لن يجدي فيها سوي المقاومة التي تنقطع حبالها هي الأخري ،فتلقي بنا الحياة علي حافة مليئة بالأشواك وهي حافة التفكير الذي يمزق العقل ويزلزل الكيان .
________________
دخلت نور إلي غرفة أنس لتطمئن علي سلامته فهي الوحيدة التي بإمكانها تغيير مزاجه برغم ما يتعرض له من ألم نفسي وبدني تحدث نور
" الف سلامة عليك يا أنس ،انا عارفة ان تفوقك مش هو السبب ،انا السبب في كل دا "أنس بعصبية " قولتلك انتي مش سبب في حاجة "
نور " انا عندي خبرين حلوين في وسط الظروف العتمة دي "
أنس "ياريت انا من زمان مسمعتش أي خبر يسر "
نور :- ماما الحمد لله خفت وعدت من المرحلة اللي كانت فيها وهتحضر معايا الثانوية ،والخبر التاني مش هاقولهولك "
أنس:- لأ بقي أنا مبحبش أسلوب التشويق بتاع عمتو دا ،أنا اتأكدت فعلاً انك بنتها .
نور:- هههههه مش عليا ،تدفع كام وأقولك ؟؟
أنس :- ما تخلصي يا بت ولا قومي اطلعي برا انا تعبان اه يا دماغي شايفة ايدي ودماغي بقوا شبه الطماطم المفعصة ازاي .
نور :- يا حرام صعبت عليا وهاقولك ،انا طلعت الاولي علي المحافظة كالعادة ،والغريب اللي مفرحني ان رؤي كمان طلع لها ترتيب علي المدرسة .
أنس بجد ألف مبروك يا دكتوره بس انتي عرفتي ازاي وانتي مخرجتيش من البيت .
#فلاش باك
عمر :- ايه الكلام اللي سمعته دا .
كلام ايه يا بابا طمني .
عمر :- كلام يودي ورا الشمس .
نور :- عن مين يا بابا طيب ،متخوفنيش ارجوك
عمر :- حبيبتي طلعت الاولي علي المحافظة ومنتظرينك تبقي أحسن دكتورة وماما الحمد لله بقت بخير يعني الثانوية مش هتبقي متعبة أوي .
نور لا يتجاوز تفكيرها في أنس عن مجرد كونه أخ لم تلده أمها وصديق محبب إلي قلبها تجد في عقله بصيرة وفي قلبه حنان لم تجده في أحد ،وأنس يحبها وسيحارب الدنيا من أجلها إذا كان بإمكانه أن يحارب ،هي علاقة غريبة تجمعهم فكلاهما أفتقد شيء وجده في الأخر .
قد يكون الدفء والحنان أو الراحة والاطمئنان الذي يكمن في كل منهما .
________
استعد الجميع لإستقبال زهرة والتي انتهت من العلاج فحالتها لم تكن صعبة بدرجة كبيرة أمام التقدم العلمي بالخارج ولكن المتابعة الخاطئة هنا هي ما جعلتها تعاني بهذا الشكل وستتعافي تماماَ في الفترة القادمة .- أمتلأ المنزل بالسعادة بعد عودة الأمل مجدداً ،كانت البسمة لا تفارق الوجوه ،وقد سبب أنس بعض الألم لوالده وقرر أن يزلزل الارض ليستعيد حق ابنه ،لكن زوجته أبلغته أن المجرم نال عقابه .
-دخلت نور غرفتها وبداخلها يقين لا يخالطه شك ،أمل في كل شيء .
إستلقت علي سريرها وأحست أن هذا الفراش قد أصبح وثير وأن الحياة قد تبسمت لها أخيراً ،ولكن هاتفها اضاء بوصول رسالة ...