BAB 30

32.9K 1.1K 6
                                    

Keith mengucup dahi isterinya sebelum mereka melangkah ke wedding hall. Arianna senyum nervous. Dia kelihatan anggun dengan wedding dress merahnya. Sudah sebulan mereka bernikah, kini tiba hari yang dinantikan oleh kedua raja sehari itu iaitu hari bersanding. Pintu dewan dibuka. Mereka menjadi tumpuan para tetamu yang hampir 60% mafia. Tema merah dan hitam menyerikan dewan berkenaan. Kelihatan grandpa Leonardo melambai ke arahnya. Arianna senyum dalam sebak kerana pada hari pernikahannya bulan lepas keluarga dari Itali tidak sempat menghadiri memandangkan anak lelaki uncle Lampard juga kahwin pada hari yang sama. Dia dan Keith berjalan ke pelamin disertai beberapa kanak-kanak dari anak yatim sebagai Brides maid. Beberapa orang pengawal mengawal rapi sekeliling dewan, pendek kata dari pintu masuk hotel hinggalah ke dalam wedding hall.
"This song is for my beloved wife" Kata Keith sebelum melangkah ke arah piano bewarna merah disebelah pelamin.
Keith mendendangkan sebuah lagu dari Bruno Mars-Just the way you are. Arianna terharu. Tidak tahu berapa banyak kejutan yang diberi oleh sang suami. Wajahnya merah saat Keith menariknya untuk menari disertai dengan beberapa pasangan lain.
"I love you Arianna.." Ucap Keith.
"I love you too husband" Balasnya.
Setelah selesai upacara menari keduanya memotong kek kemudian diikuti oleh sesi bergambar bersama rakan dan keluarga.
"Congratulations sweetheart" Grandpa Leonardo memeluk Arianna erat.
"Oh you are so beautiful" Kata uncle Lampard.
"You are wife now baby, i can't believe it" Uncle Dantes mengucup Arianna.
"Congratulazioni Anna and Keith. Please take good care of our Anna" Uncle Regaz menghampiri mereka dan memeluk keduanya.
"Grazie. Don't worry i will take care of her" Janji Keith.
"We will kill you if you break her heart" Kata ketiganya serentak. Arianna mengeleng. Kadang berasa lucu dengan ketiga unclenya. Dia tahu mereka menyukai Keith sebagai pilihan Arianna. Ada ke lelaki yang berani nak isi borang dan cari mati dengan ketiganya? Tiada kecuali si gila disebelahnya iaitu Keith. Ditambah pula Keith bijak mengambil hati mereka.
"Capisco. I promise i will not break anything"
"That will do.." Ketiganya meninggalkan pengantin. Arianna melopong saat terlihat seorang tetamu yang tidak dijangka muncul dihadapannya dengan kot hitam.
"Bro! I thought you are not coming" Keith menepuk bahu lelaki itu.
"Aku datang sekejap je. Ada kerja lepas ni. Tahniah bro" Ucapnya.
"Zeref?" Kata Arianna tidak percaya. Bukankah lelaki itu sekutu Joze Al-Hamid?
"Hello beautiful bride.. Congratulations " Dia tunduk sedikit ke arah Arianna.
"Dia bukan ke.. " Arianna memandang suaminya mengharapkan jawapan.
"Zeref adalah agent rahsia yang ditugaskan untuk menyiasat kegiatan Jose Al-Hamid" Terang Keith. Arianna mengangguk faham. Zeref meminta diri untuk pergi.
"Cantiknya adik abang" Qayshaun menghampiri Arianna. Mirna memeluk adik iparnya. Tumpang bahagia.
"Tau, Anna memang sentiasa cantik dan vouge."
"Mulalah tu.." Qayshaun membuat riak menyampah. Arianna ketawa.
"Jaga adik aku bro. Aku tak ada adik lain dah." Kata Qayshaun. Arianna sebak. Keith menepuk bahu Qayshaun sambil mengenggam erat tangan sahabatnya.
"Jangan risau bro. Kau tau betapa aku sayang dia. Kalau aku tak mampu bahagiakan dia kau boleh bawa mafia Itali bunuh aku" Kata Keith. Qayshaun ketawa.
"Congratulation Ari.." Raisa memeluk Arianna.
"Tahniah Anna dan Keith.." Kata Syed Ahmet.
"Mak Riah.." Arianna memeluk wanita itu penuh kasih sayang.
"Tuanku, janganlah nangis. Majlis nikah haritu pun nangis." Usik Mak Riah. Dari majlis nikah hari itu Arianna menangis bagai nak rak.
"Tau takpa, luntur make up tuanku tu nanti" Kini Pak Yakoob bersuara.
"Beta rindukan tuan hamba berdua" Kata Arianna. Keith disebelahnya turut ketawa.
"Patik tahu. Tuanku dah jadi isteri orang jangan menangis. Malulah dengan Keith" Kata Mak Riah. Arianna menyeka air matanya.
"Puteri air mata ni. Mak Riah dan Pak Yakoob, pergilah makan dulu. Makan banyak-banyak" Kata Keith. Kedua orang tua itu mengangguk sambil ketawa. Keith mengelap air mata isterinya kemudian memandang Arianna lama.
"Sei bella. Ti posso baciare?" Soal Keith. Arianna mengetap bibirnya.
"No, grazie" Lidahnya dijelir.
"Aik, faham ke saya cakap apa?" Soal Keith kehairanan.
"Saya belajar okay? Ingat awak je reti cakap Itali?" Arianna menjelir lidahnya.
"Selamat pengantin baru dari kami dan budak-budak lain boss.." Black dan Kaido muncul. Arianna memeluk keduanya.
"Terima kasih.."
"Boss, tolong isteri boss ni tak nak berhenti peluk saya" Adu Black bila Arianna masih memeluknya. Keith ketawa.
"Angkat je si kecik tu baling kat longokkan kek tu" Kata Keith. Cepat-cepat Arianna berpaling kepada suaminya.
"Nak cari gaduh ke apa?" Soal Arianna. Bahu suaminya ditolak lembut.
"Nak. Kita gaduh malam sikit" Usik Keith. Wajah Arianna merona.
"Gila.." Katanya. Black dan Kaido ketawa.
"Aik, kata nak gaduh"
"Memanglah nak gaduh. Gaduh awak tu lain"
"Lain apa pulak?"
"Lainlah" Arianna tidak mahu mengalah.
"Mana ada lain"
"Malas cakap dengan awak. Tepi, orang nak melantak" Kata Arianna. Keith ketawa dia mengikut langkah isterinya ke meja jamuan pengantin.
"Rock betul diorang ni" Kata Black.
"Ari janganlah marah. Macam dracula dah saya tengok"
"Dracula pun isteri awak jugak" Arianna menyuap makanan ke mulutnya.
"Memanglah isteri saya. Takkan isteri dracula lain pula"
"Eii benci" Dia menyepak kaki Keith dibawah meja.
"Aik baru kahwin dah benci?" Usik keith lagi tanpa jemu.
"Talk to my hand" Arianna menunjukkan tapak tangan ke arah suaminya. Malas berbahas dengan Keith.
"Ciao Arianna's hand. Piacere di conoscerti. Mi chiamo Keith. My wife want me to talk to you. So hand, provo qualcosa per te. Hai un fidanzato?" Kata Keith kepada tangan Arianna. Isterinya itu ketawa lucu. Wajah suami dipandang.
"Mengada" Pipi Keith dicubit. Geram. Keith mengaduh kesakitan. Arianna ketawa. Dia tidak mampu hidup tanpa lelaki ini. Kasih sayang dan kesabaran Keith mengatasi segalanya.
"I love you so much" Ucap Arianna dengan senyuman. Panahan anak mata coklat itu sudah cukup membuat dia tidak keruan.
"I know because i love you more.." Balas Keith. Dahi Arianna menjadi sasaran ciumannya. Hati berbunga bahagia. Siapa kata Mafia tidak boleh gembira?

MAFIA DI HATI (WINNER WATTYS 2017)Where stories live. Discover now