Rem kembali memandu keretanya dengan hati yang berbunga-bunga.
Sesekali matanya melihat cermin sisi keretanya yang mempamerkan wajah Lena yang masam mencuka di bahagian penumpang.
Dia tersenyum hingga ke telinga apabila mindanya teringat akan hal tadi. Hal yang menyebabkan wajah Lena menjadi masam bak cuka.
***flashback***
"Nenek!" kata Lena separuh menjerit. Dia memberi isyarat kepada Rem agar membuka kunci pintu kereta.
Lena segera keluar dari kereta Rem lalu memeluk neneknya.
Nenek Lena yang memakai kain batik dan baju kedah, dan membawa sebuah beg berisi sayur-sayuran itu membalas pelukan Lena.
Nenek Lena mempunyai wajah yang berkedut-kedut, tetapi masih tergolong dalam kategori cantik. Dia juga sama tinggi dengan Lena.
Rem juga keluar dari keretanya lalu berdiri di belakang Lena, menggaru-garukan belakang lehernya. Nampak awkward sangat.
"Yang kau terjerit-jerit tadi tu kenapa? Dan kenapa kau balik tak telefon nenek dahulu? Kau buat apa dalam kereta besar ni? Dan..." kata nenek Lena sambil memerhati Rem atas bawah, lalu mempamerkan senyuman yang paling menawan. "Siapa anak muda yang handsome ni?"
'Amboi nenek! Tak padan dengan umur, gatal sungguh!'
"Nama saya Rem, nek." Kata Rem memperkenalkan diri. Dia juga turut mempamerkan senyuman yang paling menawan yang pernah dia lakukan.
"Remnek? Apsal nama kawan kau ni pelik sangat, Rose?" tanya nenek Lena, menggaru-garu kepalanya yang tidak gatal.
Budak-budak zaman sekarang ni...pelik-pelik sungguh nama!
Lena tidak dapat nak menahan ketawanya lagi lalu ketawa terbahak-bahak.
'Remnek?? HAHAHHAHAHA Kelakar sungguh!'
Lena perasan muka Rem merah padam. Dia tak pasti sama ada Rem sedang marah atau malu.
"Tak, nenek. Nama saya bukan..." Rem menahan nafas. "Nama saya Ruhaimi. Tapi nenek boleh panggil saya Rem." Terang Rem perlahan-lahan.
"Oh, begitu. Cakaplah awal-awal! Sudah lah tu Rose. Sudah-sudah lah tu ketawakan dia. Kasihan kawan kamu ni." Kata nenek Lena apabila Lena masih tidak henti-henti ketawa.
Ching ching!
Tiba-tiba Rem dapat idea. Idea nakal. Bibirnya menguntum senyuman sinis.
"Saya bukan kawan Rose, nenek. Saya sebenarnya...boyfriend dia." Kata Rem, tersenyum sinis sambil memandang Lena. Puas hatinya.
Lena yang sedari tadi ketawa bagai puntianak kurang siuman itu kini memberhentikan ketawanya.
'Okay, ni tak lawak!'
"Boipren? Lahhh iye ke? Kenapa kamu tak beritahu awak-awal? Tak sangka sungguh nenek. Pandai kau Rose pancing ikan. Ikan besar pulak tu!" kata nenek Lena lalu mengeyit matanya kepada Rose.
Belum sempat Lena membuka mulutnya untuk memprotes, Rem kembali bersuara. "Biar saya tumpangkan nenek sekali. Alang-alang nak hantar Rose ni."
Wajah nenek Lena nampak bahagia. Dia mengangguk-angguk kepalanya tanda setuju.
"Nenek setuju sangat dengan kamu! Lagipun nenek penat berjalan dari pasar ni. Teringin juga nenek nak naik kereta besar ni."
'Amboi nenek aku ni!'
YOU ARE READING
Merah
Teen Fiction{COMPLETED} "Tapi kenapa awak tak terbakar bila terkena matahari?" Setahu Lena, walaupun dia bukannya peminat Twillight, Vampire Diaries atau apa-apa yang berkaitan, dia tahu spesis-spesis vampires atau dracula ni takut matahari. Boleh membawa maut...