Rem memberhentikan kereta miliknya di hadapan rumah. Tanpa mematikan enjin, dia terus segera keluar dari kereta lalu menuju ke halaman rumah.
Rem nampak Max sedang asyik menyiram pokok bunga sambil menyanyi-nyanyi kecil. Tanpa diduga, Rem menghadiahkan penumbuk sulungnya tepat ke muka Max.
Kedebuk.
Jatuh si Max ke tanah macam nangka busuk jatuh dari pokok. Sambil mempamerkan riak wajah yang bingung, Max menggosok-gosok pipinya yang ditumbuk Rem.
"Yo, dude, apsal kau ni? Nak bergurau pun agak-agak lah, setan!" katanya.
Mata Rem sudah bertukar menjadi merah. Bulu-bulu romanya kini menegak. "Kau lah yang setan tu!" kata Rem lalu menghampiri Max. Dia kemudian memegang kolar baju Max lalu mengangkat sedikit badan Max ke atas.
"Bagitahu aku, mana Lena sekarang! Apa yang kau dah buat kat dia!" marah Rem, menjerkah si Max.
"I have no idea what are you talking about, dude." Kata Max, dengan tenang.
"Eh kau jangan buat-buat tak tahu lah! Aku dapat hidu kau kat sana tadi! Bagitahu aku sekarang, MANA LENA?!"
Max kemudian ketawa macam orang gila. Kepalanya menggeleng-geleng melihat Rem.
"Oops. Kantoi sudah. Apsal kau tak terus je pergi cari si Lena? kenapa kau cari aku?"
Rem menghadiahkan satu lagi penumbuk ke muka Max. Dia mencampakkan Max ke tanah dengan kuat. Dia dah tak kira. Kawan baik ke, sepupu ke, apa ke. Perangai macam syaitan memang nak kena ajar.
"TELL ME WHERE ON EARTH IS SHE?!"
Max ketawa macam orang gila lagi. Luka dan benjol di muka sudah tak dipeduli.
"Aduhai, Rem yang hebat, yang terkenal dengan gelaran The Shadow Tracker, kau kata bayang-bayang pun tak dapat lari dari kau, tapi kau tak dapat nak kesan buah hati pengarang jantung sendiri? HAHAHHAHA what a shame!" balas Max ketawa sinis.
"Kau nak apa sebenarnya, firaun?" tanya Rem memandang tajam ke arah Max.
Rem tahu tu satu kelemahan dirinya juga. Dia boleh kesan semua orang dalam dunia ni kalau dia nak, tapi dia tak dapat kesan kekasih hatinya sendiri. Apa nak buat, Castor memang payah nak kesan.
"Well, kau tahu. Aku nak kuasa castor dia lah. Kau tahu kan, dengan mengawal kuasa yang dia ada, aku boleh buat apa saja yang aku suka kat dunia ni. And I can easily conquer the world!" kata Max diikuti dengan ketawa jahat.
"Kau dah gila." Kata Rem, cuba bersabar.
"Memang aku gila."
"Apsal kau macam ni, hah?"
"Sebab aku penat."
"Penat?"
"Ya! Aku penat dengan dunia ni. Apa yang aku nak, semua tak dapat. Kasih sayang, layanan baik dan hormat. Semua aku tak dapat! Mak ayah aku mati pun takde siapa pun yang kisah! Tok ayah pula tak pandang aku langsung! Dia tak pandang aku langsung!"
"Kau tahu kan Tok Ayah macam mana. Masa mak ayah kau meninggal, kita semua bersedih kan."
"Bersedih kepala otak kau! Depan-depan bersedih lah, belakang? aku tahu la semua orang mengutuk mak ayah aku! Cakap anak derhaka lah, pastu cakap aku ni anak haram lah! Kau apa tahu?"
"Look, aku faham perasaan kau. Tapi tak perlu lah kau buat sampai macam ni sekali. Tolong ah jangan libatkan Lena dalam hal ni."
"Kau tak faham perasaan aku, Rem! kau lain, semua orang sayang kau. Tok ayah, family kita semua kisah kan kau. Bila kau ada masalah, semua orang kalut nak tolong kau. And that Sumpahan bodoh tu! aku tak sabar nak ubah dunia. Aku nak semua orang sujud pada aku. Tunduk pada aku!"
YOU ARE READING
Merah
Teen Fiction{COMPLETED} "Tapi kenapa awak tak terbakar bila terkena matahari?" Setahu Lena, walaupun dia bukannya peminat Twillight, Vampire Diaries atau apa-apa yang berkaitan, dia tahu spesis-spesis vampires atau dracula ni takut matahari. Boleh membawa maut...