Lena membuka matanya perlahan-lahan. Benda pertama sekali dia nampak, siling. Siling putih. Lena ingat dia berada di dalam biliknya namun dia pelik melihat lampu chandeliar berwarna perak tergantung di siling.
'Aik? Sejak bila bilik ni ada benda ni? Takkan Alin window shopping beli benda ni kot?'
Lena memandang sekeliling. Dia mengosok-gosok matanya berkali-kali.
'Apehal semua benda putih berseri sangat ni? Ni bukan bilik aku.'
Lena memerhati keadaan bilik yang asing baginya itu. Katil putih, sofa putih, dinding putih, langsir putih, perabot putih. Semua benda putih!
Bilik siapa ni?
Lena lihat bajunya sudah bertukar. Dia kini sedang berada di atas katil bersaiz queen di dalam bilik itu. Obviously dia bukan berada di rumah sewanya! Lena panik.
Dia kat mana ni?
Saat Lena masih terpinga-pinga, pintu bilik dibuka. Dia nampak seorang wanita cantik, di mana Lena ingat wanita itu berusia dalam lingkungan 30-an, masuk ke dalam bilik tu dengan membawa satu dulang.
"Er..awak ni siapa? Apa awak nak dari saya? Saya ada kat mana ni? Macam mana saya boleh ada kat sini?" tanya Lena bertubi-tubi.
Wanita tadi meletakkan dulang yang dibawanya di atas meja lampu bersebelahan katil Lena lalu melabuhkan punggungnya di atas katil, sebelah Lena.
"Kamu ada di rumah Rem sekarang. Max keluar cari Rem bila Rem tak balik-balik rumah semalam. Max jumpa kamu berdua terbaring tak sedarkan diri di taman permainan tu. Jadi, dia bawa kamu berdua balik ke sini." Katanya menjelaskan kepada Lena.
Dia kemudian memberi sebiji ubat kepada Lena dan segelas air. Lena makan ubat itu tanpa banyak soal setelah wanita tadi menyatakan ubat tersebut adalah untuk mengurangkan rasa sakit di kepala.
"Oh, lupa nak beritahu. Saya ibu Rem. Kamu boleh panggil saya Aunty Julia." katanya sambil tersenyum.
Lena yang sedang minum air itu tersedak. Tersedak teruk.
'Biar betik?! Perempuan cun-melecun ni Ibu Rem?!'
Ibu Rem hanya ketawa kecil melihat Lena. Dia cepat-cepat menghulurkan tisu kepada gadis yang berjaya menambat hati anak terunanya itu.
"Maaf. Saya ingat...Aunty ni kakak atau sepupu dia sebab Aunty tak nampak macam ibu dia." Kata Lena, sambil mengelap bibirnya dengan tisu.
Ibu Rem ketawa geli hati. "Nothing makes a woman look like a girl than a man who loves like a boy." Katanya.
Lena hanya tersenyum mendengar kata-kata ibu Rem. Terhibur dengan kata-katanya.
Lena bersyukur ibu Rem ni jenis yang ramah dan baik hati. Lena ingat ibu Rem ni sama macam dalam drama atau movie, di mana ibu mertua semua garang nak mampus dan benci gila kat menantu bukan pilihan mereka.
Eh? Tunggu jap. Ibu mertua? Menantu?
Dia bukannya kahwin lagi pun dengan Rem!
"Lena, do you believe in true love?" tanya ibu Rem, secara tiba-tiba.
'Aii. Ibu Rem ni nak test aku ke apa? Dia tanya pasal true love pulak! Menatang apa tu? ah, gasak je lah.' fikir Lena dalam hati.
"True love? Entah lah. Mungkin..tak kot. Saya tak percaya sangat benda-benda macam tu." Jawab Lena dengan jujur.
"Ah, I see. Tapi kan, Aunty percaya. Dan Aunty akan terus percaya sehingga ke akhir hayat Aunty." Balas ibu Rem pula.
Lena tunduk. Dia bermain-main dengan jarinya. Dia tak tahu nak balas apa.
YOU ARE READING
Merah
Teen Fiction{COMPLETED} "Tapi kenapa awak tak terbakar bila terkena matahari?" Setahu Lena, walaupun dia bukannya peminat Twillight, Vampire Diaries atau apa-apa yang berkaitan, dia tahu spesis-spesis vampires atau dracula ni takut matahari. Boleh membawa maut...