"Bos. Kitaorang dah siasat budak tu. Ye, kitorang dah ready. Bila-masa saja kitorang boleh jalankan plan kita. Kitorang tunggu je arahan dari bos." Kata seorang lelaki, bercakap melalui telefon dengan bosnya.
"Hm, bagus. Aku suka kau, Zed. Kau jenis yang buat kerja." Kata bos kepada lelaki bernama Zed itu melalui telefon.
"Kerja memang akan jalan kalau duit masuk, bos." Kata Zed.
"Kau jangan risau. Lepas plan kita berjaya, aku double kan bayaran kau. Aku bagi bonus."
"Thanks, bos. Bos memang pemurah." Puji Zed.
"Nanti aku inform kau lain." kata bos Zed lalu memutuskan talian.
Zed tersenyum sinis memandang telefon bimbitnya. Tak lama lagi duit poketnya akan penuh lagi.
Bilik yang diduduki Zed diketuk. Masuk seorang lelaki yang sebaya dengannya. Dia adalah orang kanan Zed. "Zed. Budak-budak kita tanya. Apa yang kita perlu buat?"
"Suruh geng kita semua ready. Bila-bila masa je kita akan dapat arahan." Kata Zed.
"Okay." Kata orang kanan Zed lagi. Kemudian dia keluar dari bilik itu.
Zed rasa senang hati. Dia tak sabar nak jalankan plan orang yang mengupahnya tu.
"Tak lama lagi, dunia ni akan berubah. Hanya tunggu masa je."
*****
Ayah Rem mematikan telefon bimbitnya. Tersenyum dia mengingati perbualannya dengan rakan kenalannya tadi.
"Ayang, awak cakap dengan siapa tadi tu?"
Ayah Rem menoleh ke arah pintu biliknya. Kelihatan isterinya sedang berdiri di muka pintu bilik.
"Oh. Dengan kawan Ayang lah." Balas ayah Rem.
Ibu Rem masuk ke dalam bilik lalu melabuhkan punggungnya ke atas katil, menyertai suaminya.
"Macam mana dengan Rem dan Lena?" tanya ayah Rem kepada isterinya.
Ibu Rem mengeluh. "Entah lah. Diorang tak kata apa pun." Jawabnya. "Ayang rasa, betul ke apa yang kita buat ni? Hanya membiarkan diorang terus bersama?" tanya ibu Rem.
"Awak bukan tak tahu anak awak tu. Mana boleh dibantah. Lagipun Ayang rasa, apa yang kita buat ni betul." Balas ayah Rem.
"Hm. Ayang bukan apa. Risau aje pasal keselamatan Rem."
"Jangan risau. Everything will be alright. Trust me." Kata ayah Rem memujuk ibu Rem.
"Hm. Ayang rasa apa akan jadi kalau kita pisahkan diorang?"
"Kalau kita pisahkan diorang, lagi teruk jadinya."
"Hm. Betul jugak. Ayang tengoklah cara Rem tengok Lena macam mana. Rasanya dah terlewat untuk kita pisahkan diorang kan."
Ayah Rem hanya mengangguk.
****
Seminggu berlalu begitu pantas. Sudah seminggu lebih Rem dan Lena menghabiskan masa mencari rujukan mengenai sumpahan mereka itu di perpustakaan lama tersebut.
Namun, satu satu habuk pun tak nampak. Mereka tak jumpa apa-apa yang membantu langsung.
Rem dah lama fed up dan menyerah kalah. Namun, Lena masih gigih mencari. Habis semua rak yang ada di perpustakaan lama itu diteroka. Sampai Rem pun penat tengok Lena.
YOU ARE READING
Merah
Teen Fiction{COMPLETED} "Tapi kenapa awak tak terbakar bila terkena matahari?" Setahu Lena, walaupun dia bukannya peminat Twillight, Vampire Diaries atau apa-apa yang berkaitan, dia tahu spesis-spesis vampires atau dracula ni takut matahari. Boleh membawa maut...