Enjin kereta dimatikan setelah tiba dihadapan rumah Nick . Pagar rumahnya terbuka secara automatik apabila aku menutup pintu kereta . Nick berdiri berpeluk tubuh sambil tersenyum membuatkan aku turut membalas senyumannya .
" Hi pretty . Nasib baik datang . My mom dah tunggu kat dalam "
Aku hanya mengangguk kemudian menanggalkan high heels . Nick berjalan dihadapan dan aku mengikutnya dari belakang menuju ke ruang tamu . Maksu yang melihatku terus tersenyum dan bangun dari tempat duduknya lalu memelukku perlahan .
" How are you maksu? Sihat? "
Aku melepaskan pelukan dan bersalam dengan maksu .
" Alhamdulillah , sihat . Olive sorang je? Ingatkan datang dengan husband "
Aku sedikit cuak namun cepat cepat senyum diukir kemudian maksu mengajakku ke ruang dapur . Nick yang dari tadi hanya melihat , turut sama berjalan ke dapur .
" Rayyan kerja , sebabtu Olive tak datang dengan dia . Next time kalau dia free , Olive datang bawak dia okay? "
Maksu mengangguk faham . Lega hati . Takut jugak maksu bertanya banyak mengenai Rayyan . Kehadiran aku ke sini juga tidak diketahui nya . Huh .
" Jom makan , nanti sejuk tak sedap . Olive stay lama ke? "
Aku duduk di meja makan berhadapan dengan maksu dan Nick duduk disebelah aku .
" Takk lama pun . Because lepasni Olive ada kelas "
Maksu mengangguk sambil mencedok nasi kedalam pingganku . Lauk lauk yang dimasak maksu kelihatan begitu sedap . Sejak dari kecil , masakan maksu memang sedap . Selalu bertanding dengan mummy . Hahah bertanding manja antara adik beradik je .
" Em maksuu sedapnya! Lama tak makan maksu masakk "
" My mom masak sentiasa sedap okay . Tengok anak dia laa "
Nick menjawab sebelum maksu sempat membuka mulut . Aku ketawa mendengar Nick memuji diri sendiri .
" You reti masak ke pun? "
Aku memandangnya sinis membuatkan Nick tersengih . Haa sudah laa , comfirm tak pandai . Paling hebat pun masak maggi .
" Maksud i , tengok la anak dia cukup zat je . Always berselera bila dia masak "
Aku tersenyum mendengar 'ayat cover' daripada Nick . Kami bertiga sama sama ketawa . Hish dia ni buat lawak time tengah makan pulak .
*****
Aku tersenyum melihat kuah laksa yang memenuhi periuk didapur . Mak iti menawarkan untuk menyediakan laksa itu untukku disebabkan Kaira tiada dirumah .
Laksa itu aku makan dengan penuh selera . Tak sangka Kaira benar benar memasaknya . Sedap pulak tu! Padahal orang main main je .
" Rayyan? Sorang je? Mana Olive? "
Spontan aku memandang mummy yang berjalan menuju kearahku . Ni mesti nak keluar . Pakai cantik je dengan muka yang sedikit di-make-up .
" Olive kata dia ada kelas . Ni mummy nak keluar ke? "
Mummy menarik kerusi kemudian duduk mengadapku . Handbag diletakkan ditepi .
" Yes , nak jumpa Datin Azra sebab dia baru balik dari Japan . Awal lagi ni , mummy teman Rayyan makan lah "
Aku menganggukkan kepala . Mummy tidak memandangku tetapi mula mengeluarkan telefonnya dari dalam handbag .
YOU ARE READING
Heartbreaker First Love ✔ | EDIT
Random" People didnt quite understand our relationship , and neither do i sometimes . But the thing is , we were bestfriends , enemies , and maybe even lovers " Berjumpa kembali setelah terpisah untuk sekian lama . Namun dalam keadaan yang tidak pernah di...