Bab 21

3K 212 5
                                    


Wajahku diraup. Rambutku habis serabai. Jaket hoodie dicampak ke lantai. Pintu dikuak laju. Haz mendapatkanku.

"Wey kau kenapa?? Apa yang urgent sangat??"tanya Haz gelisah. Haz menggerakkan bahuku beberapa kali.

Aku hanya memandang sekujur mayat yang dibaringkan di atas lantai.

"Wait....itu mayat betul ke? Wey jangan cakap tu mayat betul...Aris! Jawab la!"marah Haz.

"Ya! Tu mayat betul! Aku tak sengaja! Aku terbunuh dia!"jawabku geram. Haz tersentak. Dia terduduk.

"Kau kenal ke siapa dia?"tanya Haz dengan suara mendatar.

Aku sekadar menggeleng. Aku langsung tak pernah perasan kewujudan mamat tu dalam dunia ni.

"Habistu macam mana kalau polis cari? Nanti kena tangkap wehh!! Aku tak nak masuk penjara!! Aku tak bersubahat".bebel Haz.

"Kau diam la!!"tengkingku. Aku tengah serabut ni dia pergi tambah serabut dalam kepala otak aku ni.

Setelah selama setengah minit keadaan senyap,Haz memecahkan kesunyian.

"Sorry la...aku tahu kau tengah serabut sekarang....aku bukannya apa....aku takut....itu je....kau marah aku lagi ke?" Tersekat sekat suara Haz. Aku melepaskan keluhan berat.

"Okay tak apa. Aku tak marah kau pun. Aku stress je. Aku nak minta tolong kau".jawabku.

"Tolong apa? Tanam mayat tu? Wey seram la".

Haih mamat ni. Kau ni lelaki ke pondan huh?

"Bukan la. Tolong jaga Irsa untuk aku".kataku.

"Irsa? Irsa mana pula kau ni?" Ooo! Aku lupa nak intro Irsa pada Haz.

"Dia orang yang aku sayang. Ni gambar dia. Tolong jaga dia untuk sementara". Aku menghulurkan sekeping gambar Irsa pada Haz.

"Comel la girlfriend kau. Okay aku jaga. Tapi kau nak pergi mana? Aku nak jaga dia macam mana kalau aku tak boleh duduk serumah dengan dia? Kau ingat aku babysitter ke apa?"tanya Haz bertubi tubi.

"Bukan duduk serumah la. Kau usha dia dari jauh. Aku risau sebab sejak kebelakangan ni banyak benda jadi pada Irsa. Aku takut je".terangku. Haz tersengih.

"Lagi satu kau jangan nak try dia pula. Kalau aku dapat tahu nasib kau akan jadi macam mamat ni".ugutku sambil menunjuk pada mayat lelaki itu.

"Wey lek ar...aku tak try...aku janji".

Penakut.

******

Irsa POV

Kenapa aku rasa ada someone ikut aku dari tadi? Seram pula rasa. Si Aris ni pula satu. Aku call bukannya nak angkat. Mesej tak reply. Haishh...

Aku menapak ke restoran. Seorang lelaki berjaket hitam. Yeah. Lelaki. Siapa tu? Pedulikan je la. Aku sekarang ni berada di tempat awam. Ramai orang. Rilex.

Dia semakin hampir. Makin hampir. Makin hampir. Aku memusing ke belakang lalu terus menampar pipi lelaki itu.

Ajaran daripada Aris. Bak kata Aris,kalau ada orang ikut dari belakang terus pusing tampar je terus. Tak pun sepak. Tapi disebabkan aku perempuan dan aku pakai blouse labuh macam ni,aku tak boleh nak sepak.

"Aduhh!! Sakit la!!"marah lelaki itu sambil memegang pipinya yang merah menyala. Merah sangat tu. Boleh la dia ni ganti lampu isyarat tu.

"Kau dah kenapa ikut aku?!"tanyaku dengan nada tinggi. Kan dah terkeluar suara jantan.

"Saya diamanahkan oleh Aris Daniel untuk jaga awak".jawabnya. Wait...sejak bila Aris upah bodyguard untuk jaga aku?

******

The Killer (2)Where stories live. Discover now