Aris POVAku berjalan mundar mandir di hadapan rumah Irsa. Kenapa aku datang sini? Sebab dah lebih seminggu dia tak jumpa aku. Aku risau kalau terjadi sesuatu pada dia.
Irsa menapak keluar dari rumah. Terukir senyuman pada wajahnya. Dia berlari anak mendapatkanku. Aku menanggalkan mask.
"Irsa saya........."
"Awak pergi mana Aris? Seminggu hilang macam tu je. Saya call tak angkat. Saya mesej tak reply. Memang saja kan nak buat saya risau. Lain kali hilang la lagi. Hilang forever. Tinggal je saya. Senang".bebel Irsa.
Machine gun dah start.
"Listen. Saya ada hal. Sorry tak beritahu awak".kataku. Irsa berpeluk tubuh.
Aku terpandang mama Irsa yang berjalan ke arah kami. Mukanya seperti marah. Err maybe.
"Irsa masuk rumah. Mama dah cakap jangan jumpa dengan dia lagi. Mama tak suka".marah mama Irsa.
"Maa....Kenapa mama susah sangat nak terima Aris? Dia dah balik kan. Apa salah Aris ma?"bantah Irsa.
"Apa salah Aris? Irsa dah lupa ke dia dah bunuh berapa ramai orang sebelum ni? Irsa masih nak berkawan dengan bekas banduan macam ni?" Kata kata mama Irsa menusuk dalam hatiku. Terlalu sakit.
"Mama...kenapa cakap Aris macam tu? Aris dah berubah". Irsa masih membela diriku.
"Mama tak kira. Aris dengar sini. Irsa akan bertunang tak lama lagi. Lepas ni,aunty harap Aris tak ganggu Irsa dah nanti".kata mama Irsa. Riak wajah Irsa berubah serta merta.
Aku tersentak bila mendengarnya. Irsa dah nak bertunang? What the fish.
"Okay aunty. Aris minta maaf sebab kacau Irsa. Aris tak akan ganggu Irsa lepas ni. Aris balik dulu. Assalamualaikum".kataku lalu menapak masuk ke dalam perut kereta."Aris!! Aris!"jerit Irsa. Mama Irsa menariknya masuk ke dalam rumah.
Enjin kereta dihidupkan lalu aku memecut laju ke Tasik Titiwangsa. Tempat aku bersendirian bersama perasaan.
"Kenapa dia langsung tak beritahu pada aku yang dia nak bertunang? Sebab nak jaga perasaan aku? Aku benci orang menipu. Kenapa dia susah sangat nak cakap kat aku? Aku boleh terima.......errgh.....tak........aku tak boleh terima".
Sebutir peluru terkena pada cermin sisiku. Aku mematikan enjin kereta. Tempat orang awam. Macam mana dia boleh tembak?
Aku keluar dari perut kereta. Tiada sesiapa. Siapa yang tembak? Aku mengambil peluru itu. Aku meneliti peluru itu. Senang cerita aku bawa pulang ke rumah peluru itu.
Pintu bilik dikuak. Aku ke meja dan mencari sebutir peluru tempoh hari. Aku nak kenalpasti sama ada peluru yang ni dan peluru tempoh hari tu sama atau pun tidak.
Setelah dua jam tiga puluh tiga minit dan empat puluh tujuh saat,aku dapat hasil. Dan hasilnya
tak sama.
"Orang lain?" Ada berapa orang yang nak bunuh aku sekarang ni? Kepalaku ligat berfikir. Siapa?
Aku mencapai handphone lalu mendail nombor Haz.
Tut.....tut......tut......tut......tut......
Tiada jawapan. Aku cuba sekali lagi.
Tut.....tut......tut......tut......tut......
"Hello,wey Haz jumpa aku kat tempat biasa sekarang".kataku. Senyap. Mana Haz?
"Wey Haz..jawab la. Jangan la senyap".marahku.
"Aris!!! Tolong aku!!! Aris!!!" Kedengaran jeritan.....Haz. Eh siapa yang jawab ni?
"Siapa kau?!"tanyaku tegas. Dia gelak. Apa yang lawak bro?
"Aris Daniel.....kita jumpa lagi".
Handphoneku dicampak ke dinding. Pecah. Hancur.
"Naim......."
******
YOU ARE READING
The Killer (2)
Misterio / SuspensoPembunuh asal telah kembali. Telah dibebaskan dari dunia gelap ke dunia luar. Keadaan sekeliling memaksa dirinya menjadi seperti dulu. Seorang demi seorang dibunuh dengan kejam. Hanya disebabkan dendam yang lama,orang di sekeliling menjadi mangsa...