Bab 22

3.2K 217 3
                                    


Sel sel otak aku masih belum dapat berhubung dengan sempurna. Aris upah dia untuk jaga aku? Aku tak faham. Someone please tell me.

Haz POV

Aku tengok Irsa yang masih tercengang. Wey masuk lalat tu nanti memang best la. Luasnya nganga. Masuk kereta api lepas ni.

"Hey! Awak dah kenapa?" Aku menghentikan lamunanya. Matanya berkedip beberapa kali. Alahai Irsa. Nasib la kau ni Aris punya. Kalau tak..dah lama aku pasang niat nak jadikan kau my future wife.

"Tak faham la. Kenapa Aris upah awak jaga saya? Dia pergi mana? Kenapa saya tak tahu?"tanya Irsa bertubi tubi.

Memang betul la cakap Aris. Irsa memang pandai rap. Kau jaga rapper la Irsa.

"Aris sebenarnya....."

Wait...aku tak boleh beritahu dia.

Flashback

"Wait kau nak pergi mana? Kenapa aku kena jaga Irsa? Kau tak boleh bawa dia sekali ke?"tanyaku bertubi tubi. Aris mendengus.

"Macam ni la. Aku nak pergi satu tempat ni. Tak lama pun. Seminggu je. Jangan beritahu Irsa yang aku bunuh ermm terbunuh mamat ni. Kau sorang je kawan yang boleh dipercayai sekarang".terang Aris.

Aku menangguk setuju.

End of flashback

"Aris sebenarnya?"tanya Irsa.

"Dia......entah la. Dia tak cakap apa pun pada saya".bohongku.

"Tapi ermmm saya tak selesa la kalau awak ikut saya macam nak culik orang. Lagipun saya pandai la jaga diri. Okay bye". Irsa berlalu ke restoran.

Okay fact Irsa yang kedua ialah degil nak mampus. Semua yang Aris cakap semua betul fasal Irsa. Haz kau jangan jadi orang ketiga. Haih...

******

Someone POV

Sofa aku sepak hingga terbalik. Meja kopi terpelanting dan semua barangku bersepah. Nafasku tercungap cungap.

"Macam mana Ed boleh mati?! Kenapa tak ada sorang pun yang teman dia malam tu?! Otak korang letak kat mana hah?!"tengkingku. Bob,Paan dan Joe menunduk.

"Aku dah nak teman dia tapi dia cakap dia nak pergi sorang".jawab Paan teragak agak.

"Alasan budak darjah satu! Aku dah plan elok, korang boleh pula tukar! Ed pun satu tak tahu nak sabar!" Rambuku diserabutkan.

"Macam ni la...kita buat plan baru la senang. Tak payah la nak ikut Irsa tu".celah Joe.

"Plan? Plan apa yang kau ada?"tanya Bob serius. Joe tersengih sengih.

"Okay...ikut arahan aku. Kali ni aku tak nak kau bawa dia hidup hidup. Bawa mayat dia pada aku. Aku nak bakar terus".kataku.

"Maksud kau?"tanya Paan.

"Cari Aris and kill him".

******

Aris POV

Sebuah rumah agam sekarang ni berada di hadapanku. Aku melepaskan keluhan berat. Seorang lelaki berkemeja keluar dari rumah. Masih bekerja rupanya.

Dia memandangku. Pelbagai perasaan datang dalam diriku. Marah. Gembira. Rindu. Sedih. Kecewa. Dendam.

Dia masuk ke dalam perut keretanya lalu meluncur keluar dari perkarangan rumahnya.

"Abah...."

Langkahku terus diatur ke tapak perkuburan. Aku menapak ke kubur arwah ibuku. Setelah sekian lama aku tidak melawat ibu.

Air mataku mengalir. Setiap kali aku melawat ibu,aku akan menangis. Tak dapat nak tahan. Aku terduduk.

"Ibu....maafkan Aris....Aris dah lama tak datang lawat ibu....Aris rindu ibu...abah dah tak sayangkan Aris...abah buang Aris... Aris dah tak ada sesiapa..Ibu.....Aris pergi dulu...nanti ada masa lagi Aris lawat ibu...Assalamualaikum".

******

The Killer (2)Where stories live. Discover now