Someone POVAku turun ke tingkat bawah tanah. Di situ terdapat sebuah bilik. Aku membuka kunci pintu lalu menapak masuk ke dalam. Mangsaku telah berikat pada kaki katil.
Aku mencangkung di hadapannya. Darah pekat masih mengalir keluar sedikit demi sedikit. Aku meletakkan jariku pada hidungnya. Masih bernafas.
"Woi! Woi! Bangun la". Aku menampar pipinya beberapa kali. Dia tersedar. Aku tersenyum jahat.
"Siapa kau? Aku kat mana? Mana Irsa? Apa kau nak buat pada aku?"tanya lelaki itu bertubi tubi. Aku menumbuk pipinya.
"Sampai hati kau tak ingat aku Aris. Kita ni kawan lama. Kau tak ingat aku?"jawabku. Dahinya berkerut seribu.
"Serius aku tak kenal kau siapa. Aris? Maksud kau Aris Daniel?"
Eh eh dah kenapa budak ni?
"Haih kau ni amnesia ke apa lepas keluar penjara. Kau la Aris Daniel! Nama sendiri pun tak ingat".marahku.
"Apa kau nak hah! Aku bukan Aris Daniel la!"tengkingnya."Gila dah rupanya kau ni. Nama kau pun tak mengaku. Jangan nak berdalih la Aris. Aku tahu ni kau. Aku dapat cam".kataku tegas. Dia mendengus geram.
"Aku cakap aku bukan Aris lah gila! Kau yang gila bukan aku!"tambahnya lagi.
Aku perhati mukanya. Aku tersentak. Memang betul cakap dia. Dia bukan Aris Daniel yang aku cari.
"Betul cakap kau. Aku dah silap orang. Kau bukan Aris".ujarku. Dia tergelak kecil.
"Aku dah cakap. Aku bukan Aris. Aku Hakimi. So sekarang lepaskan aku".pinta Hakimi.
"Sorry bro. Kau akan pecahkan rahsia aku. Bye". Satu das tembakan dilepaskan tepat pada dada Hakimi. Dia rebah ke atas lantai. Aku tersenyum. Belum puas lagi. Aku tersilap orang.
"Bob!!!! Paan!!! Joe!!! Ed!!!"panggilku bagaikan hendak terkeluar anak tekak ni. Mereka berpusu pusu datang ke arahku.
"Kenapa beb?"tanya Ed.
"Siapa yang pergi tembak mamat ni pagi tadi?"tanyaku tegas. Mereka semua memandang pada Bob.
"Kenapa? Aku salah orang ke?"tanya Bob hairan.
"Memang. Bukan kau sorang. Kita semua salah orang. Selama ni kita cari Hakimi bukan Aris. Aris dan Hakimi tu orang yang berbeza tapi muka diorang sama. So dia ni Hakimi".terangku geram.
"Habistu mana Aris?"tanya Joe.
"Tu aku tak tahu. Bob,masa kau tembak budak ni ada orang lain tak kat situ?"soalku pada Bob. Bob cuba ingat kembali.
"Ada. Ada seorang perempuan dan seorang lelaki. Lelaki itu muka memang sama macam Hakimi tu".jawab Bob.
"Dia lah Aris. Nampaknya dia masih ada di sekitar KL. So aku nak korang berpecah. Buru Aris. Korang just usha je dulu apa yang dia buat. Nanti aku beri plan baru".terangku pangjang lebar. Mereka mengangguk faham.
"Dia ni? Macam mana? Tak kan nak letak dalam ni je. Busuk la".tanya Paan.
"Kau dan Joe pergi tanam kat belakang".arahku.
"Aku? Busuk la!" Bantah Paan.
"Kau ni pondan ke apa?! Buat je la!"marahku.
Paan mencebik. Ed tergelak kecil. Mereka membawa mayat Hakimi ke belakang.
******
YOU ARE READING
The Killer (2)
Mystery / ThrillerPembunuh asal telah kembali. Telah dibebaskan dari dunia gelap ke dunia luar. Keadaan sekeliling memaksa dirinya menjadi seperti dulu. Seorang demi seorang dibunuh dengan kejam. Hanya disebabkan dendam yang lama,orang di sekeliling menjadi mangsa...