Part 6

520 37 4
                                    

Hari yang sunyi tanpa Appa kesayanganku. Hari yang sangat menyakitkan seumur hidupku. Tiada irama dan lagu lagi semasa aku menangis setiap kali aku mengingatinya. Aku meletakkan bunga atas kubur appaku. Aku bangga kerana Appa menyayangiku tanpa pilih kasih. Jungkook hanya melihat pelusuk tubuhku dari jauh. Dia menyesal kerana tidak menghalang aku daripada bertemu dengan appanya.

"Appa... I miss you..." Aku berkata dengan tangisanku yang mengalir jatuh di kubur appaku. Jungkook rasa simpati atas kepergian appaku.

"Appa... Why you left me alone... Ap..Appa.. Jebal... Wake up... Ahhh..ah..ahh.." Aku tidak mampu meneruskan hidup lagi tanpa appaku di sisiku. Jungkook mendekatiku. Jungkook memegang lenganku untuk menyuruh aku bangun.

"Waeyo... Kenapa awak tak tahan saya!? Waeyo!? Appa... Ahhh..ah..ahh" Jungkook memelukku untuk menenangkanku. Dia mengusap-usap rambutku.

"Mianhae..." Jungkook bersuara dengan memelukku dengan erat. Aku menangis dalam dakapannya.

********

Sudah dua jam aku, menetap di kubur arwah appaku. Langsung tidak berjangka walaupun sedikit. Jungkook telah balik maybe kot sebab aku hanya menangis dan terus menangis. Seseorang menepuk bahuku. Aku menoleh ke arahnya.

"Eunji.." Seorang orang tua yang mungkin aku kenal. Aku terus bangun.

"Uncle..." Air mataku mula berkumpul. Uncle itu adalah datuk kepada Jungkook.

"Eunji Gwenchana.. It's not your fault" kata-kata datuk itu membuat air mataku mengalir lebih deras.

"It's me fault.. Eunji yang salah.. Eunji tak sepatutnya jumpa Appa pada hari itu.. Waeyo.. He leaving me... " aku tetap menyalahkan diriku sendiri. Datuk itu menepuk bahuku lagi.

"Dia mesti bangga dapat anak macam Eunji... Walaupun Eunji cuma anak angkatnya.. Dia selalu cerita kan uncle yang Eunji adalah yeoja yang sangat baik dan Eunji adalah penghibur bagi dia" aku berhenti menangis.

"Anak angkat..??" Aku bertanya kepada datuk.

"Mungkin Park tak sempat beritahu kepada Eunji.. Yang Eunji cuma anak angkatnya.. Park tak nak Eunji bersedih... Wasiat Park adalah Eunji kahwin dengan Jungkook" datuk memegang kedua-dua tanganku.aku menarik tanganku. Aku menggelengkan kepalaku kemudian melihat kubur appaku. Aku menangis kerana tidak dapat menerima kenyataan yang aku hanya anak angkatnya. Aku melangkah pergi daripada kubur appaku.Jungkook berada di hadapan. Aku langsung tidak memandangnya mahupun Jimin yang berada di sebelah Jungkook.  Langkahku semakin berat, Jungkook memerhatikanku. Aku berselisih dengan Jungkook. Aku seperti hendak pitam satu hari tidak berhenti menangis dan tidak langsung mengisi perutku yang kosong dari tadi. Aku hendak pengsan, Jungkook pantas menyambutku. Pinggangku dirangkul erat oleh Jungkook.

"Eunji.. Kajja kookie hantar eunji balik" Jungkook kesian melihat tubuhku yang lemah sepanjang hari ini.

"Gwenchana.." Aku menolak tangannya yang merangkul pinggangku. Aku mula berlangkah, kini badanku betul-betul lemah, sehingga aku pitam. Jungkook menyambut aku lagi.

"Eunji..." Kookie melihat wajahku yang pucat lesu. Mata Eunji tertutup rapat. Jungkook mencempungku membawa aku masuk ke kereta Jimin.

TBC...

고엽 Dead Leaves 1(✔) & 2 /J.J.K / J.E.J (✔)Where stories live. Discover now