4.3: De vreemde eend in de bijt - Katharina

120 9 0
                                    


's Avonds stond ze voor de tweede keer in evenveel dagen in de koninklijke zitkamer. Richard en Daria doorbladerden hun fotoalbums. Zij aan zij, zijn arm losjes om haar schouders. Daria giechelde verrukt bij enkele oude foto's en bloosde van plezier wanneer Richard haar iets toefluisterde. Rich en Elly zaten te keuvelen in één van de zetels. Het hele tafereel straalde een gelukzalige huiselijkheid uit.

Net als gisteren bekroop een onwezenlijk gevoel haar. Dit is een vorstenhuis. Sinds wanneer zijn die gezellig? Elly klopte uitnodigend op de lege plaats naast haar. Schoorvoetend vervoegde ze de troonopvolgers.

"Ik ben zo blij dat je er bent, Kat. We worden de beste vriendinnen, dat voel ik gewoon!" Ze klapte enthousiast in haar handen. Katharina's reflexmatige reactie op Elly's woorden was achterdocht. Wat Victor wenst te bereiken met zijn vriendschap, weet ik. Maar wat heeft zij te winnen? Door haar stilte stierf Elly's lach een stille dood. "Ik ben blijkbaar de enige die er zo over denkt. Goed voor mij." Ze keerde zich naar Rich, die Katharina verwijtend aankeek.

"Nee, nee! Zo bedoelde ik het niet. Je verraste mij, da's alles." Elly draaide zich argwanend om. Ze zocht gehaast naar de juiste woorden om haar blunder goed te maken. "Eerlijk? Ik ben niet goed in vriendschappen. Het was aartsmoeilijk om vrienden te maken, ze behouden zelfs onbegonnen werk. Daarom heb ik het opgegeven." Niet vrijwillig, maar dat hoeven zij niet te weten.

Elly's ogen vulden zich met tranen. "Ik begrijp je," viel Rich haar onverwacht bij. "Het is als koningskind quasi onmogelijk om je te omringen met mensen die het goed met je voorhebben. Soms lijkt het wel alsof iedereen iets van jou verwacht." Hij kuste de hand van zijn vrouw. "Wees blij dat je dat nooit hebt gekend, schat. Elly is niet van adel. Haar familie investeert in één van moeders fondsen," legde hij uit.

Katharina knikte, uit beleefdheid. Door het uitgebreide onderzoek dat hun bureau had verricht, kon hij haar niets nieuw vertellen. Integendeel. Van iedereen aanwezig in dit paleis, was enkel zij op de hoogte van alle details omtrent de bedreigingen. Ze hadden immers ontdekt dat Richs keuze voor Elly een grote teleurstelling was geweest voor andere kandidaten, met en zonder koninklijk bloed. Het leek wel alsof elke familie ter wereld verbonden wilde worden met het rijke Tolosa.

Met succes hadden ze zich op deze piste gestort. De dreigementen waren een wanhoopspoging geweest van een op geld beluste vrouw die haar zinnen had gezet op Rich. Haar hoop om ooit met de kroonprins te trouwen werd door Matias vakkundig aan diggelen geslagen. Zijzelf had nu alle tijd van de wereld om na te denken over haar daden. In de gevangenis.

Om de familie te sparen, hadden ze hen niet verteld hoeveel steun de vrouw aanvankelijk had gekregen. De weerstand tegen Elly buiten Tolosa was groot geweest, tot ze iedereen voor zich won door te tonen hoe oprecht de liefde tussen hen was. Niemand blijft cynisch bij zo'n sprookjeshuwelijk.

"Victor vertelde vanmorgen al dat jullie allemaal trouwen uit liefde. Ik ben blij voor jullie dat jullie die kans krijgen."

"Is jouw ervaring dan anders, Kat?" vroeg Elly nieuwsgierig.

"Totaal anders."

"Oh." Nu was het Elly's beurt om een ongemakkelijke stilte te laten vallen. Katharina vermoedde dat ze dolgraag wilde weten wat ze bedoelde, maar dat ze niet wist hoe ze het moest aanpakken. Daarvoor kende ze haar nog niet goed genoeg.

De redding kwam uit onverwachte hoek. Victor stapte naar binnen en stevende meteen op hen af. "Kate! Zin in een spelletje?"

"Wat je ook doet, Kat, speel geen gezelschapsspel met hem. Hij wint altijd, van iedereen. Niemand weet hoe. Zo slim is hij niet. Zeg nee."

Hard tegen Hart - Deel 1 (Verborgen Agenda's - Boek 1) (Internet) (Netties 2017)Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu