Latihan Memburu

1.6K 199 43
                                    

"Arash. Wei, bangunlah!" Bahuku terasa digoyang-goyang.

"Bangun!" Raizhan terus mendesak. Lagi ganas dia menggoncang badanku. Aku menghela nafas kesal. Mahu tak mahu aku membuka mata.

Aku menguak selimut yang diperbuat daripada bulu binatang lalu duduk menghadap dia yang sedang mencangkung di hadapanku.
Aku menguap sambil menggosok mata.

Ditarik secara tiba-tiba daripada alam mimpi buatkan aku bingung seketika di mana aku berada. Suasana masih gelap. Pagi pun belum hampir lagi.

"Wargh!" Aku segera berpaut pada dahan yang paling hampir. Aku terkejut melihat aku sedang duduk di mana. Di atas dahan pokok!

"Kau ni dah kenapa?" Raizhan menghempuk kepalaku. Aku tersengih getir sambil air liur. Aku pandang sekeliling termasuk tanah keras yang berada jauh di bawah. Seriau!

Lupa.

Aku memang tidur di atas pokok. Begitu juga dengan mereka yang lain. Beg tidur kami yang diperbuat daripada kulit dan bulu binatang kelihatan seperti kepompong besar yang melekat pada dahan pokok.

Kami memakukan beg tidur kami pada dahan pokok supaya tak terjatuh. Semuanya gara-gara arahan Raizhan dan Nikho. 'Keunikan' tempat kami tidur ini hampir buat jantung aku luruh! Semalam aku ambil masa yang agak lama untuk melelapkan mata dalam keadaan aku sedang gayat begitu. Jadi, sekarang aku masih pening-pening lalat. Argh, kepalaku masih kacau-bilau sebab tak cukup tidur!

"Kenapa kejutkan saya pagi-pagi begini Raizhan?" tanyaku dalam keadaan mamai. Menguap lagi. "Kita hendak bergerak sekarangkah?"

"Bukan. Aku nak ajak kau pergi memburu. Aku rasa nak makan daginglah...."

"Sekarang?"

"Ya, sekarang! Cuma waktu sekarang binatang buruan banyak berkeliaran."

Aku bergulung masuk ke dalam selimut semula. "Tunggulah pagi sikit... Saya mengantuklah, Raizhan. Rasa saja daging. Padahal, itu cuma suntikan nutrien..."

Kedengaran Raizhan mendengus. Selimutku ditariknya. Dalam keadaan mataku yang masih kabur, aku melihat Raizhan menggapai dan menarik ranting berdaun yang berada diatasku.

'Swassh!' Ranting basah itu dilepaskan.

"Sejuknya!" jeritku sebaik sahaja embun menimpaku seperti hujan. Serta-merta mataku membulat segar.

"Raizhan!"

Raizan cuma ketawa tanpa rasa bersalah. "Sekarang kau dah tak mengantuk. Jom ikut aku memburu. Mana senjata kau?"

Tanpa memperdulikan aku, Raizhan menyelongkar tumpukan beg yang aku susun di cabang dahan yang lain. Dia menemukan pedang, pisau, set kunai milikku dan rod hoverboardku. Lalu, dia campak semuanya dalam ribaanku dengan selambanya.

"Jom!"

Aku meraup wajah yang masih dibasahi embun. Dinginnya embun itu terasa menyucuk kulit kerana sejuknya pada pagi itu.

"Kenapa kali ini tidak ajak Nikho?" Dengan sepenuh tenaga aku bangkit juga dari beg tidurku. Aku bersiap apa adanya.

"Malas. Asyik-asyik dengan dia. Lagipun, dia takkan mahu beri kerjasama. Jadi, lebih baik aku bawa kau. Anggap sajalah ini sebahagian daripada latihan."

"Saya pun malas juga, Raizhan..." rungutku perlahan.

"Apa lu kata? Lu malas ikut wa?" Tiba-tiba nada suara Raizhan berubah dingin.

Aku mendongak dan bertembung pandangan matanya yang setajam mata helang. Sengihannya tadi hilang. Tubuhnya seakan-akan keluar aura hitam. Auranya pula lebih gelap daripada kegelapan malam. Serta-merta aku berpeluh dingin.

𝐌𝐄𝐓𝐄𝐎𝐑𝐈𝐒Where stories live. Discover now