"Tak... tak mungkin kita terperangkap di sini. Kalau lorong tadi tertutup, mesti ada terbuka lorong lain!" kata Nikho cemas.
Namun, sebaik sahaja dia bergerak selangkah, tiba-tiba tempat itu bergegar.
"Tempat ni macam nak runtuh!" Jerit Elyssa panik.
"Nikho, berdiri balik ke tempat kau tadi!" kata Raizhan
"Apa?"
"Berdiri sajalah di sana!" bentak Raizhan lagi.
Nikho berundur kembali ke tempatnya tadi. Serentak, gegaran di tempat itu terhenti dan siling batu di atas kami juga berhenti merendah.
"Nikho tak boleh bergerak dari situ?" kataku sambil menyapu debu dari rambut dan bahuku. Aku mendongak. Ngeri rasanya bila membayangkan siling batu itu menghempap kami.
"Ya, kau jangan bergerak atau tempat ini akan runtuh. Tengok, ada batu empat segi yang kau pijak tu. Aku rasa itu pemicu perangkapnya," sambung Raizhan pula dengan serius.
Dia menghalakan obor api yang dipegangnya ke arah Nikho. Dengan bantuan cahaya api itu, kami dapat melihat ada kepingan batu empat segi yang sedang dipijak Nikho.
"Perangkap timbangan?" tanya Nikho gusar. Raizhan mengangguk.
"Jangan bergerak sedikit pun, Nikho. Aku rasa, permainan kali ini akan ada sedikit persamaan dengan permainan internasional dulu...."
"Sebab permainan ini juga dicipta oleh Daviex?" sambung Nikho.
"Ya," Raizhan mengangguk. "Kita tak boleh lengah sebab aku rasa Daviex dah naik taraf permainan ini."
Nikho mendesah berat. "Susahlah kalau begini..."
"Sekurang-kurangnya kita ada pengalaman."
"Apa itu perangkap timbangan?" tanyaku teragak-agak.
"Sejenis perangkap. Kalau kau terpijak pemicunya dan berpindah dari situ, kau akan terkena bala. Situasinya sekarang, Nikho dah terpijak pemicu itu. Berat badan dia sudah ditimbang, jadi dia tak boleh bergerak ke mana-mana. Sebab kalau berat di atas pemicu itu bertambah atau berkurang selain berat badan Nikho, kita akan mati tertimbun di tempat ni," terang Raizhan lalu mendengus.
"Nasib baiklah hanya Nikho yang terpijak. Kalau kita berempat yang terpijak, tiada siapa yang boleh bergerak ke mana-mana dan sampai bila pun kita takkan dapat keluar dari tempat ni. Ngok kau Nikho! Menyusahkan orang betul!" Sambung Raizhan. Sempat lagi dia menyembur rasa kesalnya.
Nikho cuma mampu getap gigi menahan marah. Dia tak dapat membalas sebab memang dia yang bersalah.
"Jadi, apa yang kita kena buat sekarang?" tanya Elyssa.
"Cari petunjuk untuk keluar dari tempat ini," balas Raizhan. "Hati-hati. Jangan sampai terpijak perangkap lain."
Kami memerhatikan tempat itu. Sawang tebal di mana-mana. Ada juga akar tumbuhan mati yang berjuntaian. Tempat ini betul-betul seram. Agak sukar untuk melakukan pencarian hanya berbekalkan sebatang obor api.
YOU ARE READING
𝐌𝐄𝐓𝐄𝐎𝐑𝐈𝐒
Science Fiction[◇□Pemenang Wattys Awards 2017 untuk kategori Pengkarya Kreatif□◇] ARASH cuma mahu jadi normal dan hidup normal dengan abangnya EIZHAM, di luar Kota Metropolitan Rionzess. Hanya itu! Namun, segalanya berubah dalam satu malam. Arash ternampak sebuah...