Hakikat milkinin sultanı sensin
Sırrullah sultanı ya Hacım Sultan
Müminlerin dinü imanı sensin
Aşıklar penahı ya Hacım SultanHorasan ilinden azmi Rum kıldın
Keramet defterin Hudadan aldın
Güvercin donunda birlikte geldin
Padişahlar şahı ya Hacım SultanAşkın ile bağrı yanık olanın
Dostun cemaline aşık olanın
Sensin ezel ebed sadık olanın
Aşkı secdegahı ya Hacım SultanGüruhi Naci'ye erenler mescud
Sendedir cümleye muradü maksud
Hakkın cümle sırrı sendedir mevcud
Küntü kenzullahı ya Hacım SultanCelalinde gizli oldu cemalin
Sen bilirsin mücrimlerin her halin
Medet,mürvet eyle(Genci Abdal)
Çokdur'ur günahı ya Hacım SultanİZAH:Genci,Hacım Sultan'a hitaben diyor ki:
(Ey hakikat ikliminin sultanı ve Allahın ulu sırrı kendinde mevcud olan zat!Sen,müminlerin dinü imanı,aşıkların sığınacağı bir zatsın!
Sen,keramet defterini Allahtan aldın,Pirimle beraber Horasan milkinden Rum diyarına geldin!Sen,Ezelden beri,dostun cemaline aşık ve sadık olan bağrı yanıkların ebedi bir secdegahı aşkısın.Hakkın cümle sırrı sendedir.Sen,Allahın (Küntü –Kenzullah) hazinesisin!Sen,cümle mücrimlerin,günahkarların halini görür,bilirsin.Sen,gerçi celal sahibisin,fakat (Cemal) sıfatını,celalının içerisinde gizlemiş bir mürüvvet kanısın!
(Genci) günahkar bir kuldur.Sen onun kusurlarına kalma,mürüvvet ve keremini ondan esirgeme!)
Gencinin medhiyesini yazdığı zat,Uşak kazasının susuz mevkinde medfun,(Kolu açık Hacım Sultan) dır.Bu zatın Pir Hacı Bektaşla birlikte Horasandan geldiği ve onunla akraba olduğu rivayet edilmektedir.Hacım Sultanın el yazması bir vilayetnamesi vardır.Hacı Bektaş Velinin bu zate (Batın kılıcı)nı sunduğu söylenir.Bu kılıç tahtadan masnu birşey olup Hacım Sultana verilmiş ve dergah kapısına bekçi konulmuş.
Hacım Sultan,bu tahta kılıca bakarak gülmüş:
—Acaba bununla ne iş görülebilir?
Demiş,Orada bulunan semerli bir katıra tecrübe için sallamış,katır iki bölük olmuş.Bu meseleyi Pir'e arzetmişler.Bu Hacı Bektaş Veli de:
—Kolları tutulsun,demiş.Ve hemen müşarüileyhin kolları tutulmuş.
Arkadaşlarının Pire iltimas ve şefaatleri üzerine,tekrar:
—Açılsın!
Demiş,kolları açılmış.Bundan sonra ismi (kolu açık Hacım Sultan) kalmış.
Bektaşiler,bu zattan çok korkarlar.Hak yoluna gitmeyeni terbiye edici,bu zat olduğuna inanırlar.Erenlerin (Batın celladı) budur,derler.Herhangi bir işe el vuracak olsalar,bu zatın korkusundan,çok hesablı ve ölçülü hareket etmeye çalışırlar.
Fuzuliden:
(Tığı Batın,tığı Zahir'den beter hunriz olur)
(Zahirü Batında şimşiri vilayet tiz Olur)