"Tit! Tit! Tit!"
Bunyi mesin hayat menyelubungi bilik ICU.
"Adik! Maafkan abang! Abang terlampau pentingkan diri. Abang tak dengar pun cakap adik. Maafkan abang. "Khai mengenggam erat telapak tangan Haiqal yang pucat itu.
Khai menatap wajah Haiqal.
Kepala Haiqal dibalut akibat pendarahan yang banyak.
Haiqal dalam keadaan koma.
Pintu dibuka.
"Haiqal! "Habil berlari memeluk Haiqal yang tidak sedarkan diri itu.
"Sabar Habil."Khai cuba menenangkan Habil.
"Kau kata sabar? Apa yang kau dah buat dekat dia?? Sampai dia jadi macam ni?! Hah?!"Habil berang.
"Aku mintak maaf. Tapi kalau kita bertengkar pasal ni pun. Benda dah berlaku."Khai menunduk.
"Kau senang je cakap? Weiii! Dia ni bukan manusia biasa... "
"Iya. Aku tahu jugak. "
"Ohhh, kau tahu? Jadi? Sebab tu lah kau buat macam ni kat dia?? "
"Tak! Kau dah salah faham! Aku cuba nak... "
"Dah! Sekarang ni aku nak bawak dia balik. "
"Kau nak buat apa?? Biarlah dia dekat sini. Dia tengah macam tu? Kau nak bawak lagi dia balik?? "
"Dia duyung. Dia takkan boleh sembuh kalau dekat sini..Kau tak tahu ke? Dia tak cerita dekat kau?.. "Habil memperlahankan suaranya.
"Aku nak ikut."
"Tak payah. Aku nak hantar dia balik terus. Selepas apa yang dia lalui ni. Mesti dia akan trauma. "Habil tidak mengizinkan.
"Kalau aku tak boleh ikut. Sekurang-kuramgnya, tunggulah dia sedar. Aku nak mintak maaf kat dia. Aku dah banyak buat salah dekat dia. "Pinta Khai.
"Hemm. "Habil menghela nafas sambil melabuhkan punggungnya di atas kerusi bersebelahan katil Haiqal.
"Kau buat apa jugak dekat dia? "Tanya Habil ringkas.
"Aku dah salah faham. "Khai cuba untuk menahan sedih.
"Okey! Itu hal kau. Sekarang ni kita kena pastikan Haiqal selamat. Nak tak nak. Aku kena bawak jugak dia balik ke tempat asal dia. Dia dah bagitau aku. Kelebihan duyung, pantang, semuanya pasal diri dia dan aku rasa dia mungkin terlanggar pantang?"Jelas Habil.
"Hmm..aku ada perasan jugak. Aku dengan dia ada buat perjanjian. Kami takkan berpisah. Mungkin sebab tu kot. Dia jadi macam tuu. "Khai memandang muka Haiqal yang pucat itu.
"Itulah, aku dah beritahu dekat dia. Jangan berjanji dengan manusia. Aku dah ingatkan dekat dia."Leter Habil.
"Hemm. Bila kau nak bawa dia balik?? Doktor bagi ke? Pelepasan? "Tanya Khai.
"Alar, aku cakap je. Aku nak pindahkan dia ke hospital lain. "
"Ohh. Boleh kau tolong aku tak nanti?? "Pinta Khai
"Apa? "
* * *
"Okey! Semua dah siap. Sekarang kau boleh jumpa dia. Buat kali terakhir. Aku mintak maaf. Tapi, Ini je jalan terbaik. Untuk kebaikan kau dengan diri dia jugak. "Terang Habil.
"Hmm..okey. Aku faham jugak."Khai meluru ke arah Haiqal dengan pantas.
Haiqal yang dilantarkan di atas kusyen kereta di bahagian tempat duduk belakang sedang tidak sedarkan diri.
YOU ARE READING
Cinta Si Duyung
Fantasy[Book 1] Selepas perpindahan Haiqal selesai,Haiqal telah pun sah menjadi pelajar di dunia manusia. Agak berat jugak Haiqal ni nak tinggalkan Habil dan tempat lahirnya dia. Tapi nak buat macam mana.. Semua tu Haiqal buat demi untuk mencapai impiannya...