"Hish! Boringlah..nak buat apa ni"Gumam Haiqal.
"Hah! Baik aku pergi tolong ikan-ikan yang tersangkut di pukat nelayan!" kata Haikal sambil mengutip tapak sulaiman di pasir laut yang putih itu.
Haiqal suka menolong hidupan laut yang tersangkut di pukat nelayan.
Tapi kadang-kadang dia sendiri terperangkap sampai ikan-ikan yang baru ditolongnya menolongnya semula.
Haiqal hanya berkawan dengan hidupan laut sahaja.
Dia kesunyian dan tidak berani bergaul dengan manusia.
Semua hidupan laut ditolongnya.
Sampai jerung pun dia tolong.
Zaman sekarang semua orang suka makan ikan jerung. Tapi jenis spesis yu.
Semua nelayan pelik manalah ikan ikan yang ditangkap dorang tu.
"Aikk!! Dorang tak letak pukat ke?"sambil Haiqal meniup buih di dalam air.
" Owhh air laut kan deras sejak kebelakangan ni.."Haiqal memandang sekeliling.
"Maksudnya! Tiada manusialah disini! Hihihi."Ketawa Haiqal seperti hantu.
" Bolehlah aku berlatih berjalan kat darat!"sambung Haiqal sambil tersenyum riang.
Haiqal pernah hendak berlatih berjalan di darat tapi tak menjadi sebab manusia selalu datang ke pantai lagipun dia tak boleh nak berjalan, berdiri pun tak boleh, inikan nak berjalan?
Maklumlah ekor ikan kan.
Manalah boleh berdiri.
"Hihihi, line clear. Bolehlah aku berlatih"Kata Haiqal sambil menuju ke kawasan cetek itu.
Haiqal cuba menyesong ekornya ke darat seperti bayi yang baru belajar merangkak dengan bantuan arus air yang deras itu.
Haiqal akhirnya sampai ke tengah darat untuk menuju ke pokok kelapa yang berada di hadapannya.
Tiba tiba cahaya matahari menjadi terik dan arus air menjadi tenang.
"Aduh panasnya! Aku tak boleh mengalah!".kata Haiqal dengan degil.
Ekor Haiqal semakin kering.
Tetapi dia tetap berdegil untuk naik ke darat.
"Hah,dah sampai pun dekat pokok ni. Masa untuk duduk pulak."kata Haiqal sambil bangun dan duduk dia atas akar pokok kelapa itu.
"Aikk!! Senang pulak naik atas ni".kata Haiqal dengan pelik.
Haiqal seperti merasakan sesuatu..
Sesuatu di tapak kakinya..
Tapak kaki?!
"Aku ada kaki!!"Jerit Haiqal terkejut.
Author Note:
Please vote and comment!
YOU ARE READING
Cinta Si Duyung
Fantasy[Book 1] Selepas perpindahan Haiqal selesai,Haiqal telah pun sah menjadi pelajar di dunia manusia. Agak berat jugak Haiqal ni nak tinggalkan Habil dan tempat lahirnya dia. Tapi nak buat macam mana.. Semua tu Haiqal buat demi untuk mencapai impiannya...