"Wei Haiqal!! Kau pergi mana semalam?? Kau tahu tak? Kami semua panik! Sampai Tan pun dah pikir bukan-bukan. "Tanya Sufian panik pada Haiqal yang baru hendak masuk ke dalam bilik.
"Owhh, aku..."
"Aku jumpa dia dekat restoran sini hahh! Ada ke patut boleh tertidur dekat restoran."potong Khai percakapan Haiqal.
"Hihihi."Ketawa kecil Haiqal.
"Hah?? Restoran?? Habis tu? Pakaian yang askar tu jumpa?? "Tanya Tan pelik tanya Haiqal.
"Ehh korang ni! Pergi kemas barang-barang!. "Arah Khai cuba untuk mengubah topik perbualan.
"Aikkk? Bukan kita balik lusa ke?? "Tanya Tan
"Alarr! Tak puas laa cuti. Takkan nak balik dah? Hishh! Tak bolehlah aku nak tangkap duyung tu lagi! ishh"Rungut Sufian.
Haiqal tersentak dan memandang Sufian.
Haiqal berasa sangat ketakutan dan terus meluru ke arah Khai dan menolongnya mengemas barang untuk terus beredar dari tempat ni secepat mungkin.
"Tak payah nak mengada-ngada. Cepat! Kalau tak aku tinggal korang "Arah Khai sambil mengemas barang-barang.
"Hishh, Okeylah.. "Balas Tan ringkas.
"Tapi sebelum tu..kita pergi makan dulu arr. Aku laparlah. "Pinta Tan.
"Boleh. Tapi kemas barang dulu. Nanti kita terus pergi makan dekat restoran. "Balas Khai sambil sibuk mengemas barang.
"Okey!"Balas Tan ringkas.
* * *
"Mmmm. Sedapnyaaa! "Kata Haiqal sambil membuat mimik muka nikmat.
"Kau ni! Ais krim pun kau kata sedap? Biasa je aku rasa "Rungut Tan.
"Biarlah dia "Khai melemparkan senyuman kegembiraan kepada Haiqal.
"Kenapa kau gembira semacam je ni Khai?"Tanya Tan sambil meneguk minuman.
"Abang, nanti kita singgah kedai coklat tau. Adik nak beli coklat. "Sampuk Haiqal tetiba sambil mulutnya dipenuhi ais krim vanila.
"Pfffuuuuuu.. "Tan tersembur air ke muka Sufian yang sedang melihat telefonnya.
" Hoii!! Kau pahal?!"tengking Sufian sambil menyapu mukanya yang dipenuhi air dengan sapu tangannya.
"Abang?? Betul ke apa yang aku dengar ni?? "Tanya Tan terkejut.
Haiqal tersenyum manis.
"Apa yang abang?? "Tanya Sufian yang tidak tahu apa-apa.
"Haiqal,panggil Khai abang. "Jawab Tan pada Sufian.
" Seriously?? Patutlah gembira semacam je aku tengok Khai ni"ketawa Sufian.
"Elehh, mentang-mentanglah muka Haiqal seiras dengan arwah adik kau..teruslah nak beradik abang bagai..cehh! "balas Tan.
"Hah?? Betul ke?? Seiras? "Tanya Haiqal teruja.
"A ah! Seiras betul dengan adik abang niii.."Balas Khai sambil menarik pipi Haiqal.
"Werkk..pahal aku rasa nak termuntah ni?!"Tan menekup mulutnya.
" Tak sangka ada jugak manusia yang sama dengan muka aku ni. Hihihi. Wauu.. "Bisik suara hati Haiqal.
"Owhh iyaa, nanti kita singgah kedai coklat yee.."balas Khai pada Haiqal.
"Okey.. "Balas Haiqal keseronokan sambil menyambung suapan makanannya.
* * *
"Alarr, dorang nak baliklah. Macam mana nak tangkap duyung tu lagi? "Keluh Dijah selepas membaca mesej dari Sufian.
"Memang patut pun dorang balik. Kalau dorang ada pun, tetap tak boleh jugak. Sebab perintah berkurung kan. "Jelas Safirah sambil menekan-nekan pad kekunci laptop itu.
"Kau buat apa tu?? "Tanya Dijah sambil meluru ke arah Safirah.
"Aku tengah cari maklumat pasal duyung ni. "Balas Safirah sambil membaca maklumat di skrin laptopnya.
"Ohh, bagus-bagus. Aku nak jugak tahu pasal duyung ni. "Balas Dijah teruja.
"Emm, aku ada jugak jumpa research pasal duyung ni tapi semuanya macam fake! Kalau ada pun cuma bangkai dorang je. "Rungut Safirah.
"Misteri betul and aku tak sangka. Aku pegang ekor duyung kot!! Huahahaha. Orang lain pun tak pernah pegang."Balas Dijah kegembiraan.
"Erkk, macam ko seorang je. Aku pun sama."balas Safirah bersahaja sambil menekan semula pad kekunci laptop itu.
"Hmmm, tapi terlepas! Hishh! Kalaulah abam askar yang hensem tu tak terjerit-jerit. Tak adanya terlepas. Yaishh! "Keluh Dijah sambil mencebik.
"Hmm, nak buat macam mana? Dah memang nasib duyung tu baik. "Balas Safirah bersahaja.
* * *
"Haiqal? Buat apa kau beli coklat banyak-banyak macam tu? Kau nak bagi siapa?? Aku ke?? Heheheh" tanya Tan ingin tahu.
"Ehh, kau ni. Adalah someone. "Balas Haiqal sambil mengangkat beg plastik yang dipenuhi Hand Made Chocolate itu.
"Untuk Eka lattew."Balas Sufian.
"Adik, jangan layan sangat kerenah betina tu. Dia tu nak kikis duit adik je.Pastu, dah dapat apa yang dia nak. Tinggalkan adik macam tu je... "Bebel Khai pasal Eka secara tiba-tiba.
"Hishh! Tak baik kata macam tu dekat orang. Kalau dia jahat pun manalah tahu ada kebaikan dalam diri dia?"jelas Haiqal kepada Khai.
"Okey, kita tengok ye. "Balas Khai ringkas.
Author Note:
Don't Forget To Tag Your Friends!
Please vote and comment..
YOU ARE READING
Cinta Si Duyung
Fantasy[Book 1] Selepas perpindahan Haiqal selesai,Haiqal telah pun sah menjadi pelajar di dunia manusia. Agak berat jugak Haiqal ni nak tinggalkan Habil dan tempat lahirnya dia. Tapi nak buat macam mana.. Semua tu Haiqal buat demi untuk mencapai impiannya...