Nama saya Amber, saya tinggal dan membesar di kampung Pian yang terletak di daerah Putatan, Sabah. Saya cuma satu-satunya anak tunggal kepada Mr Gabriel dan Mrs Suzie. Dari saya kecil sampailah saya besar, saya terlalu dimanjakan oleh daddy and mommy saya.
Mommy saya ni sangat penyayang, daddy saya pula sangat tegas tapi sangat ambil berat sama saya. Dari saya kecil sampailah umur saya 12 tahun, saya masih lagi tidur sama-sama daddy and mommy, jadi saya ni mula tidur di bilik sendiri masa umur saya sudah masuk 13 tahun, iaitu masa saya masuk Tingkatan Satu.
Life family saya ni cuma sederhana ja, tidak juga terlampau kaya, dan tidak juga terlampau miskin. Daddy ni kerja dia buat bisnes, mommy pula buat bisnes juga, dia buka salun. Jadi pasal mommy saya ni ada salun, maka saya pun ada minat macam dia, saya pun minat mau berlawa-lawa.
Terus terang saya cakap, masa umur saya mau masuk remaja, saya ni tidak pandai buat kerja rumah. Saya tidak pandai masak, tidak pernah cuci piring, tidak pernah cuci kain, tidak pernah sapu rumah, dan tidak pernah kemas rumah. Di rumah ni semua kerja-kerja kena buat oleh maid kami, nama dia si Silis.
Kalau saya tiada kawan di rumah, maka si Silislah yang kawan saya. Dia ni asalnya dari Indon, dia start kerja di rumah kami masa saya masih kecil lagi, dan dia ni sangat bagus dan rajin.
Masa sekolah menengah, saya sekolah di SMK Tian Yee, Putatan. Di sekolah tu saya cuma ada dua orang kawan yang betul-betul rapat sama saya. Nama dorang si Tracy and Collette. Kami ni cuma berkawan di sekolah, lepas sekolah ja saya terus balik rumah macam biasa, buat homework lepas tu tengok TV.
Kesimpulannya, dari saya kecil sampailah besar, saya ni terlampau kena kasih manja oleh daddy and mommy saya, kurang bergaul sama orang luar dan terlampau berkurung di rumah. Walau bagaimanapun, saya masih ada si Tracy and Collette sebagai tempat untuk saya kasih luah perasaan saya sama dorang.
Masa umur saya 17 tahun dan lepasan SPM, saya mula sedar yang saya ni terlampau kena kongkong oleh famili saya, terutamanya daddy saya. Dia susah mau kasih benar saya keluar rumah. Kalau mau keluar rumah pun mesti ada mommy atau si Silis yang kasih kawan. Jadi selepas ja habis exam SPM, saya mula rasa ingin bebas. Saya minat mau jadi Beautician. Saya minta benar mommy saya supaya kasih benar saya ikut tu kursus kecantikan sana Singapore. Si Collette yang bawa saya ikut tu kursus, habis kami ada minat yang sama. Si Tracy pula stay di kampung tolong mama dia jaga adik kecil dia sementara tunggu offer study.
Si Collette ni berasal dari keluarga berada, dorang ada tiga orang adik-beradik. Dia ada sikap happy go lucky sampai saya sendiri tidak pernah nampak dia marah atau sedih. Si Tracy pula berasal dari keluarga yang susah, dorang ada banyak adik beradik iaitu sembilan orang. Dia ni seorang yang matang dan suka bagi nasihat. Kalau saya ada masalah, doranglah yang selalu bagi saya nasihat dan kasih ceria saya. Begitulah kami, saling memberi nasihat and menceriakan sesama sendiri.
"Buat apalah bah kau pi belajar mekap-mekap tu, bukan bagi kesenangan sama kau juga tu, bagus lagi kau sambung belajar dalam bidang akademik bah, belajar yang ada guna sikit baru cerah tu masa depan ko..!" Daddy saya marah bila dia tau yang saya mau belajar tu barang.
"Saya lama sudah minat bah dad.. Si Collette pun pigi juga, sudah dia hantar borang segala." Berabis lagi saya memujuk, mau nangis sudah saya rasa masa tu.
"Tidak payahlah, bagus ko duduk di rumah dulu sementara tunggu panggilan belajar." Tegas betul daddy saya bercakap. Mommy saya cuma diam ja. Saya sempat silik-silik sama mommy saya minta back up.
"Saya rasa okay juga bah tu darling, buli juga dia tulung-tulung sy di salun nanti.." Mommy bilang. Nasib ada mommy, dia memang tau minat saya dari dulu, cuma minat saya tu belum diasah lagi.
"Susah bah kalau pigi tempat jauh. Bukan kijap tu, enam bulan tu bukan kijap..." Daddy bilang lagi. Bagus kalau lama kan😂.
"Tidak pa bah, lagipun dia tiada mau buat apa-apa skarang kan, jadi bagus jugalah bah dia buat something yang berguna darling.." Si mommy pujuk si daddy.
Daddy merenung ja lepas dengar cakap si mommy. Lepas tu dia geleng-geleng kepala sambil baca newspaper. Saya terus naik masuk bilik. Merajuk.
Sakit betul hati saya masa tu, bilalah saya bebas ni, takkan sampai bila-bila saya berkurung di rumah. Saya jealous bah sama si Tracy and Collette, dua-dua bebas, lepas tu ada pula boyfriend. Si Collette pun senang-senang kena kasih benar parents dia pigi ikut kursus. Jauh betul saya termenung masa tu. Tiba-tiba pintu bilik saya kena ketuk. Mommy saya masuk bilik.
"By.. Daddy ko tanya berapa tu yuran..?" Senyum-senyum mommy saya. Terbesar mata saya ah 😜, kalau sudah kena tanya macam tu ada tanda positif lah tu.
"$1600 (SGR), lima bulan ja tu.." Saya bilang sama mommy sambil saya angkat kening and senyum-senyum.
"Berapa gia tu?" Dia bilang lagi.
"Dalam RM5k." Saya kasih tengok si mommy tu application form. Terbesar jugalah mata mommy saya, tapi dia faham juga, memang mahal bah mau bayar kalau ikut mana-mana kursus kecantikan kan, mommy pun banyak ikut kursus, kursus satu hari gitu pun sudah ratus-ratus ringgit juga bayar 🙄.
"Apa gia daddy bilang? Napa dia tanya?" Saya bilang lagi sama si mommy, ada excited sikit sudah saya.
"Tunggu jalah." Senyum-senyum sudah si mommy. Dia ambil tu application form lepas tu dia bawa turun pi tingkat bawah rumah mau kasih tunjuk si daddy. Hati saya terlampau riang sudah 😌.
Saya pun keluar dari bilik, mau curi-curi dengar apa yang dorang bercakap di bawah.
Daddy: "Satu bulan lagi ni, lambat betul bah dia mau kasitau."
Mommy: "Kasih nopo bah darling, kesian juga dia tu. Lama sudah dia minat tu, terikut-ikut saya." Ketara btl si mommy memujuk 😅.
Daddy: "Bah, tapi kalau ada offer belajar saya terus panggil dia balik tau."
Mommy: "Yalah. Kasih timbah pengalaman dulu dia sikit-sikit. Kalau dia tidak dapat offer lain pun buli juga dia tolong-tolong saya sana salun."
"YES!!!!" Itulah yang saya fikir masa tu. Saya terimagine-imagine sudah kalau hidup bebas nanti 😍. Saya terus ambil handphone saya, tidak sabar saya mau kasitau si Collette. Saya open message, terus saya klik nama si Collette.
📨Me: "Ui Coll! Si daddy kasih saya pigi sana Ciara Academy, hahahaha".
📨Collette: "Yay!!!! Sama-samalah kita, saya happy ooooo! Hahaha! Nanti sampai sana kita tinggal tempat abang saya, dia tau tu saya mau datang sana."
📨Me: "Tapi okay meh saya tinggal sana? Saya segan bah.."
📨Collette: "Ishh, it's okay bah. Abang saya solo-solo ja sana tu. Don't worry okay..😊"
📨Me: "Okay Coll, nanti saya bincang sama dorang si mommy lah.."
📨Collette: "Ok Amb..."
Macam mana saya mau kasitau parents saya ni? Mesti banyak tanya dorang ni kan. Tapi saya mau tunggu dulu apa dorang cakap, jangan-jangan saya kena bagi harapan palsu ja ni. Abang si Collette pun saya belum pernah jumpa.🙄
YOU ARE READING
AMBER (18+), SEASON 1 & 2. Completed.
RomanceMengisahkan Amber, seorang gadis berasal dari Putatan, Sabah yang merupakan anak tunggal dan anak manja kepada Mr Gabriel dan Mrs Suzie. Setelah habis SPM, Amber berhasrat mengambil kursus dalam bidang kecantikan, namun mendapat tentangan daripada...