CHAPTER 1 (S2)

9.1K 192 5
                                    

"Baby, jaga diri ko sampai sana. Sekarang ni ko sudah kahwin, bukan macam dulu lagi. Kalau ada apa-apa masalah kamu, kamu hadapi ja semua tu dengan kuat. Hidup berkahwin ni lebih mencabar, bukan setakat cabaran yang kamu dapat masa kamu becinta, lagi besar tu cabaran. Ko kena kuat.." Si mommy peluk saya kuat-kuat. Dia cium pipi kiri and kanan saya. Tidak stop-stop dia nangis. Saya pun rasa sebak betul.

Tidak sangka juga yang saya ni rupanya sudah berkahwin. Dari budak manja sampailah kena lepas sama si Cliff. Saya yang terlampau beremosi pun ikut nangis macam si mommy. Lain betul rasa dia lepas kahwin. Macam ada ja cabaran besar di depan yang sedang menanti. Cara si mommy bagi nasihat pun macam dia cuba kasih sampai tu isi tersirat yang cuma orang lama sudah berkahwin yang faham.

Saya berabis kasih positif fikiran saya yang saya akan jaga relation saya sama si Cliff bagus-bagus. Saya cuma angguk-angguk lepas dengar si mommy cakap macam tu. Saya sambung lipat tu baju-baju untuk kasih masuk dalam luggage.

"Nah, ko ambil ni rantai. Ni rantai dari Popo ko. Dia suruh mommy kasih sama ko lepas ko kahwin...." Saya pun ambil tu rantai, terus saya pakai. Si popo (nenek perempuan) lama sudah meninggal dari saya kecil lagi. Si mommy ni anak bongsu, jadi saya cuma sempat spend time sama dorang nenek masa saya masih kecil.

Entah kenapa macam berat betul hati saya mau kasih tinggal ni rumah.

"Sorry mom kalau saya banyak kasih susah kamu dari saya kici. Sampai bila-bila pun saya akan sayang mom sama dad. Kalau saya pernah kasih sakit hati kamu, kamu kasih maaf saya, k mom?" Saya terus peluk mommy saya erat-erat.

Tidak sangka betul tu masa cepat betul berlalu, macam baru semalam si mommy tolong ikat rambut saya sebelum pi sekolah, semua makan minum saya dorang jaga dengan betul, tapi sekarang saya terpaksa kasih tinggal dorang untuk hidup sebagai wife. Sudahlah dorang cuma ada saya sebagai anak, mesti dorang akan rindu saya tu kan? Tiada sudah kawan dorang di rumah😭 😭 😢.

"Bah, ko kasih kemas lah dulu barang-barang ko. Mommy keluar dulu.." Si mommy minta diri mau keluar dari bilik. Saya rasa kalau lagi lama si mommy di bilik, mungkin tidak stoplah kami beremosi tu.

Saya lipat semua baju yang saya mau bawa pi Singapore. Saya kasih sedia semua dokumen yang perlu dibawa. Si Cliff masa tu di tingkat bawah sedang bercerita sama si daddy. Sejak kami kahwin, kami sempat pigi honeymoon, lepas tu kami balik KK. Lepas ja balik dari honeymoon, saya kemudian tinggal di rumah dorang si Cliff. Tapi seminggu sebelum mau pindah pi Singapore, saya requested sama si Cliff yang saya mau tinggal di rumah parents saya. Si Cliff cuti sebulan lepas kahwin hari tu.

Siap kemas barang, saya terus tengok si Bibut. Saya ambil terus saya cium and peluk dia kuat-kuat.

"Bye Bibut. Sorry terpaksa kasih tinggal ko, thank you sebab jadi kawan saya dari saya kici. Susah senang kita sama-sama kan. Tapi sekarang saya terpaksa kasih tinggal ko habis saya ada laki sudah mau jaga. Pandai-pandai ko jaga diri ah.." Terus saya ampai dia di atas katil. Sama patung busuk pun saya rasa beremosi betul ni. Umur saya time tu baru mau masuk 25 tahun. Tidak sangka memang cepat betul masa berlalu.

Saya keluar dari bilik, sebelum tutup pintu, saya tengok dulu bilik saya. Dui bah, napa beremosi betul saya rasa ni? Memang saya ready sudah kah ni jadi wife ah? Kenapa macam ada besar ja tangungjawab yang bakal saya pikul ni? Saya terus tutup tu pintu bilik saya. Saya angkat tu luggage turun. Saya turun bawah, saya tengok si Cliff sama si daddy rancak betul bercerita sambil kupi-kupi. Saya tengok jam, jam 11am sudah. Kami punya flight to Singapore jam 1.00pm.

"Siap sudah ni dear.." Saya cakap sama si Cliff.

"So, shall we go now?" Si Cliff tanya saya.. Sy angguk ja. Bukan saya tidak mau ikut si Cliff, tapi saya rasa macam berat betul hati mau kasih tinggal rumah. 😅

AMBER (18+), SEASON 1 & 2. Completed.Where stories live. Discover now