CHAPTER 7 (S1)

9.3K 213 1
                                    

"Saya buka restoran.." Sambil dia makan-makan tu telur.

"Di mana? Ko jadi boss kah?" Apa punya soalan 😁?

"Dekat-dekat sini juga, CL Restaurant. Kalau ada masa nanti saya bawa kamu pigi sanalah. Boss lah mungkin tu, ada share sama member juga.." Selamba dia jawab. Patutlah rajin memasak.

"Jadi apalah ko buat sana? Tu hari masa di airport ko guna formal attire tu?" Makin rapat nampak? 😌

"Oh.. I just finished attending one meeting. Ada orang berminat mau jadi sharepartner. So kalau confirm mungkin nanti bertambahlah branch restoran kami. Saya datang sana selalunya cuma manage tu restoran supaya running smoothly." Wow! Bussinessman pula depan saya ni, macam daddy saya, tapi daddy saya lain bidang. Mungkin buli satu kepala dorang ni kalau bercerita part bisnes.

"Wah! Muda-muda sudah jadi boss oh..." Tiba-tiba saya cakap macam tu. Macam bangga bah saya sama si Cliff.

"Ko apa ko minat? Minat kerja office?" Dia tanya saya sambil tengok mata saya. Ish, sumbang saya.

"Saya pun tidak sure ni. Saya minat jadi Beautician. In the future saya mau buka salun atau spa. Saya minat mekap things.."

"Wah! Samalah macam si Coll ni, dari kecil suka mekap, dia slalu curi our mom punya mekap masa kecil." 😂😂 Kedapatan si Coll.

"Hehe.. Sama minat kami kan..."

"Ngamlah tu, kejar minat kamu. Don't let people create you, tu semua dari diri sendiri tu. Yang lain sepatutnya jadi dorangan." Selamba ja dia, terus saya teringat daddy saya, daddy saya tidak suka saya punya minat. Cuma monmy yang berabis support saya.

"Hehe, okay boss.." Senyum balas senyum terus kami. Lama-lama hilang terus tu malu pasal biji pinang, arrgg!!! Tidak mau sudah saya ingat 😂 😂 😂. Nasib si Cliff tidak juga mention apa-apa pasal tu.

Sedang kami makan-makan, tiba-tiba si Coll turun.

"Amboi.. Tidak panggil saya makan ah..." Bilang si Coll. Macam tiada mood ja dia berjalan, malas-malas gitu.

"Aik, saya ingat ko masih mau buat tu peta dunia?" Ketawa terus saya sama si Cliff.

"Bah, makanlah dulu tu..." Si Cliff suruh si Coll duduk makan. Terus dia cakap dia mau naik atas kejap.

Duduk-duduk kami makan, terus saya perasan si Coll silik-silik tengok saya dari atas sampai bawah.

"Kenapa ko tinguk-tingum saya Coll? Ada something kah di baju saya?" Sambil dahi saya berkerut.

"Ko cakap tadi sudah ready? Belum pun ko tukar baju?" Hairan ni muka dia. Saya belum ready?

"Inilah saya pakai nanti ni. Okay kah?" Sambil saya grinning sama si Coll. Saya tengok baju saya macam okay ja ni, terus saya tengok depan baju, ada tulis PETRONAS besar-besar. Backgound dia pula bangunan KLCC. Saya terketawa kejap, ni baju kan saya dapat dari uncle saya yang kerja sana Petronas 😂, tiada gaya betul. Saya tengok pemakaian si Coll, dia pakai high neck maxi dress color hitam, terus nampak lagi tangan dia yang slim itu.

"Okay juga bah Amb, tapi kan Amb, tidak ngam bah sama ko. Lawa gia ko, tapi ko macam mau tapuk lawa ko. Cuba ko enhance beauty ko, bila ko enhance beauty ko baru confident level ko tinggi. Kan?" Si Coll tengok saya sambil dia angkat kening dia satu macam Ziana Zain.

"Saya tidak pandai begaya bah Coll. Kalo ko okay lah, ko pandai begaya, semua baju cantik ko pakai semua ngam sama ko. Ko ajar saya lah Coll?" Actually, saya memang minat mau makeover bah, tipulah kalau ada yang tidak suka makeover. Cuma saya punya confidence level time tu sangat low. Saya takut mau cuba something new for myself. Kamu tau lah, saya baru keluar dari gua 😂 😂 😂.

"Buli bah.. No problem Amb... Mari karang kita shopping baju lagi ah.." Excited terus si Coll. Dalam fikiran saya, nasib kena refund tu house rental fee. Ada juga bonus 😘.

°°°°°°°°°°
Si Cliff kasih turun ja kami di Shopping Mall. Dia cakap dia mau pigi restoran. Nasiblah ada si Cliff, rasa juga macam ada abang menjaga. Turun ja kami, terus cepat si Coll tarik saya masuk dalam.

First thing kami cari was MAKEUP 😉. First brand kami beli masa tu was ELIANTO. Apa yang kami dengar time tu, tu brand ngam sama new beginner yang baru mau belajar mekap. Memajak saya sama si Coll beli tu eyeshadow, foundation, powder, blusher, eyeliner dan macam-macam lagi. Lepas pigi Elianto, kami masuk satu tempat lagi mau beli tu makeup tools. Kami beli tu kepala patung yang ada rambut panjang, beli makeup box, sama makeup brushes. Swiped and bayar semua tu ingatkan murah-murah tu barang-barang 😅. Convert pigi RM lebih juga RM1000, betul ni saya tidak tipu 😅.

Next station, guess what??

Beli baju cantik untuk si Amber 😂. Si Coll lah yang banyak pilih baju untuk saya. Bila saya ingat balik baju asal saya masa tu, overall baju saya kebanyakan blouse yang ada collar, button dari atas sampai bawah. Kalau bukan blouse mesti T-shirt nilon. Seluar saya pula kalau bukan seluar jeans, seluar slack getah color coklat, grey, biru and hitam 😂 😂. Itu ja baju-baju yang saya ada. Time tu si Coll bawa try segala casual dress, mini skirt and macam-macam lagi. Terbang juga duit saya membeli 💄 👠 👚 👜 👗 👚 👙 😜, tapi tidaklah pajak terus, palan-palan bogia 😜.

Tidak sedar sampai petang juga kami shopping, makan pun belum lagi. Si Coll call si Cliff supaya ambil kami petang tu. Lepas ambil kami, si Cliff bawa kami pigi restoran dia. Sampai sana kami kena belanja makan. Kedai dorang ala-ala tu Grill'z Kitchen (GK) punya style. Si Cliff suruh kami makan time tu sementara dia pi supervise tu staffs dia.

Sedang kami makan-makan, tiba-tiba si Cliff datang sama saturang lelaki. Tinggi lebih kurang mcm si Cliff. Baju dia simple, dia pakai tu baju petak-petak ada button, dalam dia T-shirt. Muka handsome jugalah 😜. Macam cina tu muka dia, habis mata dia ada sepet-sepet, kulit pun putih. Si Coll sudah pi siku-siku saya ni 😂.

"Steve, this is Collette my sister, and this is Amber, Collette's best friend." Si Cliff kasih introduce kami sama si Steve. Dia pun shake hand sama kami.

"Coll and Amber, this is Steve, saya punya share partner." Oh, sharepartner dia pula.

"Orang Sabah juga kah?" Si Coll menanya.

"Er no, I'm local." Bilang si Steve. Saya tengok muka si Coll macam berseri-seri sudah.

Lepas ja salam, terus dorang kasih tinggal kami di meja makan. Sambung lagi kami makan.

"Amb! Handsome oh dia kan!!" Excited sudah suara si Coll, tapi masih control.

"Ya kan.. Ko minat dia?"

"Tidak tau lah, tapi saya suka tengok laki yang handsome bah." Senyum-senyum si Coll.

"Kalau ko suka dia pun okay bah. Senang ko mau jumpa dia, kawan abang ko lagi." Menghasut sudah saya 😂. Diri sendiri tiada boyfriend tapi mau menghasut kawan.

"Amb, bila ko mau ada boyfriend?" Nah, dia kasih kena saya balik. Macam mana mau ada boyfriend, manada orang mau saya 😒.

"Siapa suka saya? Dorang memang anggap saya budak-budak kali kan." Itu ja yang saya terfikir masa tu, rasa masih budak.

"Nanti ko akan jumpa juga tu." Senyum terus saya. Harap-harap.

AMBER (18+), SEASON 1 & 2. Completed.Where stories live. Discover now