13

20.7K 559 52
                                    

" ياسمين.. مالك؟؟ " رفعت ياسمين راسها بفزع من صوت مريم الذي اخترق مسامعها..

حاولت انت تجيبها ولكن الغصه التي في حلقها منعتها.. فاخذت تجفف دموعها سريعا لعلها لا ترها..

ولكن ما الذي لم تراه مريم وهي تتسمع الى نحيبها الذي ظلت تبحث عن مصدره منذ دقائق!
....

جلست مريم بجانبها..  ثم التفتت اليها وهي تقول بهدوء " تعرفي رغم اني متكلمتش معاكي كتير بس حبيتك من اول مره شوفتك فيها.. حسيتك عسوله كده وطيبه.. تعرفي انا معرفش حد هنا غير ريم.. بس حابه نكون اصحاب "
نظرت اليها ياسمين وقد نسيت بكائها للحظات.. لتجيبها بابتسامه خفيفه " انا كمان حبيتك والله من اول ما شوفتك..
انا كمان مليش اصحاب هنا غير ريم.. وعلاقتنا ببعض مش قويه "

ابتسمت مريم بسعاده وهي ترى تجاوبها معها لتقول " طب ممكن تقوليلي ايه اللي مزهقك؟ " رات تجهم وجهها مره اخرى لتكمل سريعا " لو مش حابه تقولي براحتك.. انا بس كنت عاوزاكي تفضفضي "

عم الصمت لحظات.. ولكن قاطعته ياسمين وهي تقول " مش عارفه اقولك ولا لا.. لكن انا فعلا عاوزه اتكلم "

ابتسمت اليها مريم بتشجيع لتكمل بشرود وهي تنظر للمساحات الخضراء امامها قائله " تعرفي جوازي من ماجد كان غير متوقع.. هو دكتور وانا مستوايا التعليمي على قده.. كنت في فرح واحده صاحبتي وهو شافني اعجب بيه واتقدملي ووافقت واتجوزنا.. عرفت بعدين ان مامته ماكنتش حابه الموضوع خصوصا ان مستوايا الموادي والتعليمي اقل منهم.. للامانه ماجد عمره ما حسسني بالفرق ده.. بس بما اننا عايشين في البيت اللي فوق مامته واخته واغلب الوقت معاهم.. فهما ربنا يكرمهم مش بيقصروا.. وخصوصا تاخير حملي.. الحمد لله على كل حال.. بس خايفه ماجد يتجوز عليه من كتر تلميحهم للموضوع.. انا مش شايفه فيه حاجه واحده تخليه متمسك بيه.. لا شكل ولا مستوى تعليم ولا حتى طفل.. ولما بنيجي هنا عيلته مبتقصرش في الكلام اللي بيجرح الصراحه.. "  ما ان انهت حديثها حتى شرعت في البكاء مره اخرى..

احتضنتها مريم وهي تقول بلوم " مين دي اللي لا شكل ولا مستوى تعليم.. انتي تعليمك ايه؟ " اجابتها بصوت باكي " خريجة حقوق.. بس هو دكتور وكمان انا مبشتغلش.. "

قاطعتها مريم وهي تبعدها عن حضنها بغضب قائله " حقوق ومش من مستواه؟  اضربك دلوقتي ولا اعمل ايه..؟
وبعدين مانا تجاره وبرضه مش من مستوى خالد.. واصلا من امتى الشهاده بتعمل العشره؟ ياما دكاتره ومهندسين وحياتهم كلها مشاكل وفي منهم مطلقين.. اصله مش كل ما يقولها معملتيش الاكل ليه.. هتقوله خد شهادتي كل بيها! " جففت ياسمين دموعها وهي تضحك..

لكنها سرعان ما عادة للبكاء وهي تقول " بس اهله مش فاهمين كده.. وبعدين انتي ماشاء الله جميله ودكتور خالد عنده بنت يعني مش محتاج اطفال.. لكن انا " صمتت لتكمل بكاءها..
لتقول مريم وهي تضغط على اسنانها  " نفسي افهم مين الحمار اللي فهما انك مش حلوه.. والله والله انا شيفاكي جميله واكيد دكتور ماجد شايفك كده هو كمان.. جسمك اصلا جميل رغم انه مليان لكن مظبوط.. وكمان ملامحك حلوه اوي " ابتسمت اليها ياسمين بامتنان وكان مريم كانت تجاملها " ربنا يخليكي يا مريم " ابتسمت اليها مريم بحب وهي تقول " حبيبتي علي ثقتك بنفسك كده.. متخليش اي حد يهزها ليكي.. متخليش جوزك يشوف ان ثقتك قليله.. الرجاله مابتخبش البنت اللي معندهاش ثقه في نفسها.. "

مريم ♡حيث تعيش القصص. اكتشف الآن