" خالد مش هتسمع معايا الماتش " قالت ذلك من خلفه بحماس وهي تراه يرتدي ملابسه ويستعد للخروج ..
انحنى يلتقط سبحته ثم وضعها في جيبه قبل ان يلتفت اليها قائلا بجديه " ومين قالك انك هتسمعي الماتش اصلا! "
تجمددت ملامحها للحظه قبل ان تهتف بترجي " خالد بالله عليك متهزرش ده ماتش مهم اوي.. وانت ماتعرفش بحب الكورة قد ايه "
تقدم اليها ببرود وهو يضع يديه في جيبي بنطاله قائلا بحسم " مفيش ماتش وانتهى الكلام " بدات الدموع تترقرق في عينيها وهي تقول " خالد متبقاش كده انا عارفه ان الزملكاويين متعصبين بس مش لدرجة انك ماتسمعنيش الماتش.. ولو زعلان علشان اللي قولته قبل مامشي.. فانا كنت بهزر.. يارب تكسبوا انتو بس سيبني اسمعه "لانت ملامحه وهو يرى دموعها تسقط على وجنتيها.. من اجل لعبة .. امسك وجهها بين يديه وبدا في تجفيف دموعها بابهامه.. وهو يقول متعجباً " كل الدموع دي علشان ماتش كورة؟!"
هزت راسها سريعا وبانفعال قائله " انت ماتعرفش انا بحب الكورة دي قد ايه.. و انا صغيره كنت مجنونة كورة لحد ما بابا مانعني عنها.. فبدات احلم اني اتجوز لعيب كورة بقى وكدة.. " انتبه الى شرودها و ابتسامتها الحالمه.. ليضغط على وجهها بين يديه ليعيد تركيذها معه..
....نظرت اليه بتعجب من جذب وجهها بهذه الحده.. ولكن نظرتة عينيه المشتعله.. جعلتها تبتلع اي ما ستقوله..
لاحظت اخذه لنفس عميق وهو يقول بهدوء متجاهلا ماقالته " بصي يا مريم الموضوع ملهوش علاقه باهلي او زمالك.. الموضوع ومافيه.. ان لا يجوز ليكي انتي كابنت تتفرجي على ماتشات الكورة.." ارتفع حاجبيها بطفوليه وهي تقول بصدمه" لا يجوز ليه؟ ده مجرد ماتش "ابتسم لها بود وهو يجيبها.. كما يجيب صغيرته " يا حبيبتي الموضوع ملهوش دعوه بمجرد ماتش او برنامج حتى.. الفكره ان دول رجاله بتلعب كورة وبيلبسوا لبس بيبين عوراتهم.. والعلماء افتوا ان لا يجوز للمراة مشاهدة الا مباريات النساء.. وكذلك الرجال لا تشاهد الا مباريات الرجال.. بشرط الا تلهيهم عن طاعة الله.. او يكون فيها محرمات.. والافضل منسمعهاش لانها تضيع للوقت وبتولد الكره والعصبيه بينا.. فهمتيني؟ وبعدين غير كل ده.. انا مش هسيب مراتي تتفرج على رجاله لابسين اشرات.. انا بغير يا سيتي " قال جملته الاخيره بمزاح.. لعله يخفف عنها كم المحظورات التي تواجهها واحدا تلو الاخر.. و كان كل ذلك مباحا لها سابقاً..
....هل قالت من قبل انها غبيه وسازجه؟
ان لم تقول فهي تعلن ذلك الان.. وان قالت ذلك فهي تكرر للتاكيد..لان ليس هناك فتاه عاقله وناضجه.. تترك كل ما قاله وتركذ على كلمتين فقط ( حبيبتي، و انا بغير)
هل قال حقا حبيبتي ام انها تتوهم؟
هل من الممكن اعادة الشريط؟( تعقلي يا مريم في اي شئ تفكرين؟
هل ستبيعين الاهلي لمجرد انه نظر اليكي بهاتين العينين الجميلتين..؟ وابتسم اليكي هذه الابتسامه التي تعشقينها..؟ وبمجرد انه نطق ب ”حبيبتي” دون قصد منه؟
ام لمجرد انه قال انه يغار علي من ان اشاهد غيره؟
هل يظنني من الممكن ان انظر الى غيره بعد ان رايته؟
ولكن هذا الاهلي لا تضعفي يافتاه...)
أنت تقرأ
مريم ♡
Romanceلا تعرف ماذا تفعل؟.. ولا الى اين تذهب؟.. لكن كل ما تعرفه انها على الطريق الصحيح هي مؤمنه بذلك... وتعلم ان الله لن يضيعها ابدا.. فهي على يقين انه يراها ويسمعها... وكيف لا وهو من خلقها... لقد هربت من اجله فكيف لا يساعدها وهو ارحم الراحمين... وهو ملج...