15

10 2 0
                                    

Nadat we het eten ophadden, pakte ik mijn boek er weer bij. Ik had net een halve bladzijde gelezen, toen Chris eraan kwam.
   'Hoi, Merel,' klonk Chris' stem, waardoor ik opschrok. Op zijn gezicht verscheen een lach door mijn schrikreactie.
   'Ga je vanavond weer mee?'
   'Ja, leuk.'
   'Nee, ze mag niet mee,' mengde mijn moeder zich in het gesprek. 'De afwas moet eerst gedaan worden.'
'Mam!' reageerde ik verontwaardigd. Ze keek me aan met een je-hebt-me-wel-gehoord-blik. Ik rolde met mijn ogen en stond op, me ervan bewust dat Chris me volgde met zijn ogen.
'Tobi, ga je mee afwassen?' vroeg ik. Hij schudde zijn hoofd en verdween ons tentje in.
   'Mam!' riep ik weer verontwaardigd. Zij haalde haar schouders op.
   'Je zal het alleen moeten oplossen.' Ik vervloekte mijn moeder en Tobias en liep de voortent in.
   'Ik kom over een uurtje,' riep ik naar Chris, terwijl ik alle vaat bij elkaar pakte.
'Ik help wel even,' zei hij en liep de voortent in. Dankbaar glimlachte ik naar hem.
Nadat we alle vaat bij elkaar hadden gepakt, liepen we richting het toiletgebouw, waar ook de afwasplaatsen waren. Chris pakte de bak leeg en liet die vollopen met heet water. Ik deed er wat afwasmiddel bij en algauw werd de bak gevuld met schuim. Hij gooide wat borden in het water, waarbij er wat water opspatte. Ik veegde langs mijn wang, omdat ik het gevoel had dat er een spetter op was gekomen.
   'Er zit iets op je neus,' zei Chris en wees naar mijn neus.
   'Waar?'
   'Daar.' Ja, er zat iets op mijn neus. Een hele hoop schuim door Chris.
   'Chris!' riep ik, nadat hij al in lachsalvo was uitgebarsten. Ik schepte wat schuim in mijn hand en legde dat op zijn haar, waarna er een heel gevecht losbrak. Mensen keken ons aan met een blik die duidelijk maakte dat ze ons kleuters vonden. Ik gaf er niets om, ik had dit gewoon even nodig.
Tegen de tijd dat onze kleren behoorlijk nat waren, het schuimgevecht was overgelopen in een watergevecht, was het afwaswater koud en lagen er overal plasjes water. We hadden geluk dat de afwasplaatsen buiten waren, anders konden we ook nog gaan dweilen. Chris keek me met een triomfantelijke grijns aan, omdat mijn witte shirtje door het water doorschijnend was geworden. Mijn shirtje toonde mijn witte bh met zwarte kant en Chris liet zijn ogen er meerdere malen over heen glijden. Ik rolde met mijn ogen. Mannen...
'Als je de hele tijd zo verlekkerd naar mijn bh blijft staren, wordt de afwas niet schoon en kan ik nog niet weg.' Chris wierp me nog een speelse blik, waarna hij het water verving en begon af te wassen.

ZomeravondWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu