BAB 42

2.8K 80 8
                                    


        puteri termenung jauh memikir masalah yang dia hadapi pada ketika ini. " Jauh mengelamun nampak" tegur puan Alana.  "eh.. umi...." jawab puteri yang telah tersedar dari lamunannya.

 "apa yang wani fikir???" soal puan Alana kepada puteri. "Umi.. kenapa wani diduga seperti ini umi... wani buntuh.." adu puteri kepada puan alana. "bila Allah turun kan ujian kepada hambanya itu bermakna Allah sayang pada hambanya itu dia nak tengok seteguh mana iman hambanya itu untuk terus  bertaqwa pada dia.. jadi wani kenalah bersabr banyak banyak ye..." Nasihat Puan alana.

"umi bukti semua dah cukup" ujar puteri dengan lembut tetapi tiada riak bahagia diwajahnya. "umi tahu... lepastu skang wani nak buat apa.. "soal puan alana dengan lembut dia tahu yang menantunya itu sedang dilema dengan perasaannya sendiri.

"wani tak tahu nak buat apa umi...  wani buntu nak buat apa sekarang ini..."  luah puteri "wani sayang syariz...??" soal puan alana kepada puteri. "sayang umi..." jawab puteri. "lepastu kenapa wani taknak bawak benda ni ke muka pengadilan biar wani jumpa bahagia wani sendiri.. setahun wani derita biarlah kan diri wani tu bahagia..." nasihat puan Alana.

"baik umi.. nanti wani fikirkan.." jawab puteri dengan lemah. "okay lah umi masuk dulu ye.. fikirlah yang terbaik untuk diri wani..."nasihat puan alana dengan senyuman.

                                                                                ****

    Puteri berlalu masuk kedalam rumah dan ingin masuk kedalam biliknya baru sahaja dia ingin menjejakkan kakinya di tangan dia terdengar orang memberi salam terus sahaja puteri menjawab salam .

puteri membuka pintu utama ternyata orang tu adalah eliza. "ha nak apa???" soal puteri kepada eliza. "syariz ada???" soal eliza.

puteri mengeluh " masuklah.." puteri membuka pintu luas sedikit membenarkan eliza untuk masuk. "duduk lah dulu saya pergi panggil syariz sekejap..." ujar puteri dengan lembut walaupun pada ketika itu hati puteri begitu sakit.

puteri berlalu naik keatas untuk panggil syarizal. dalam perjalanan ke biliknya puteri terserempak dengan syakir tetapisyakir meneruskan perjalanan sahaja ibarat seperti puteri tidak wujud. puteri hanya menggelengkan kepala sahaja dia tahu yang syakir masih marah akan dirinya lagi.

Syakir sama seperti syarizal jika sudah marah pasti sukar untuk memaafkan. "syariz..." panggil puteri lembut setelah puteri masuk kedalam bilik mereka. "Apa dia??" soal syariz. "eliza nak jumpa awak... dia ada kat bawah tunggu awak..." ujar lembut puteri sambil menahan  hatinya yang sebak.

"ok" jawab syarizal terus bangun dan berlalu pergi untuk berjumpa dengan eliza. 'astagfirullahalazim..... Ya, Allah kau kuatkanlah hati aku... untuk tempuh dugaan ini... ' doa puteri didalam hati sungguh dia tidak kuat pada ketika ini melihat orang dia sayang sedang berbahagia bersama orang lain.

                                                                 *****

" kenapa x tido lagi..." soal syarizal yang baru sahaja masuk kedalam bilik mereka. "tak de apa lah... saya x ngantuk lagi.. awak nak air pape tak kalau nak saya pergi buatkan..." soal puteri dengan lembut.

"tak nak.." jawab syarizal sepatah sambil mata tak lepas dari pandang anak mata isterinya itu. sungguh waktu ini puteri berasa tidak selesa kerana dipandang begitu. "okay lah kalau macamtu saya  pergi turun bawah sekejap" pinta puteri yang ingin segera berlalu dari situ tetapi belum sempat dia pergi tangan puteri di rentap oleh syarizal.

"syariz kenapa ni..." soal puteri dengan takut dan cuba untuk melepaskan genggaman tangan syarizal.   "Kau sayang aku???" soal syarizal. "sayang.." jawab puteri. "kalau kau sayang aku kenapa kau tinggalkan aku???" soal Syarizal.

"maaf saya x boleh bagi tahu awak... saya ada sebab saya sendiri..." jawab puteri.  "wani mencintai kau adalah satu kesilapan besar yang pernah aku buat dalam hidup aku wani.. dan kesilapan untuk aku tinggalkan eliza adalah juga satu kesilapan wani... kenapa aku kahwin dengan kau aku pon tak tahu kenapa..." sinis sungguh kata kata yang dilontarkan kepada  puteri.

"syariz... saya sayang awak... kenapa awak sanggup buat saya macam ni.... saya hanya buat silap sekali syariz kenapa awak susah untuk maafkan saya..." jawab puteri.

"sayang mudahnyakan... sayang kau pada aku sebenarnya adalah sebb muka aku dan syakir sama kan... "soal syarizal. "apa awak mengarut ni..sayang saya pada awak langsung x de kene mengena ngan syakir... pada mulanya ya saya suka kat awak sebb awak ni kembar syakir tapi lama kelamaan saya nampak awak yang sebenarnya bukan syakir..." terang puteri sambil menangis.

"tak payah lah kau nak memputar belit kan cerita wani...  aq tahu yang aku ni x de tempat kat hati kau...kalau kau nak sangat kat syakir tu pegi la..." ujar syarizal dengan dingin.

"syariz awak faham ke tak ni... saya hanya sayang awak... saya nak sayang suami saya sendiri awak faham ketak ni..." jawab puteri dengan berani.  "bohong lagi lagi bila syakir ada depan mata kau..." bidas syarizal.

"wani tak pernah mempertikaikan hubungan syariz dengan eliza sedangkan syariz dan eliza lagi rapat... syariz ingat  wani ni patung ke???   wani ngan syakir tu nak bercakap pon susah melainkan benda yang penting sahaja.. bila wani bising sikit pasal eliza syariz dah melenting... sebenarnya  sape wani kat hati syariz..." soal puteri.

"kau dh x de tempat dlm hati aq wani..." jawab  dingin syarizal. "kenapa simpan wani lagi sedangkan wani dah takde tempat dekat  hati syariz..." soal puteri lemah.

"ye memang aku nak lepaskan kau... aku fikir kalau kita jumpa balik hunbungan kita jadi baik rupanya tak... dengar sini... Puteri Syazwani binti Syazwan aku ceraikan kau dengan talak 1.." puteri jatuh terjelopok bila mendengar lafaz talak dari syarizal. kemudian Syarizal meninggalkan puteri bersendiri.

 puteri mengemas semua barangnya malam itu dia ingin meninggalkan  rumah pada malam itu juga dia sudah tidak layak berada didalam rumah itu.  "wani tunggu lah esok baru wani balik rumah wani ye.. dah malam sangat ni wani... umi risau.." pujuk Puan Alana.

"umi... wani kena keluar malam ni jugak.. wani tak kuat umi..  duduk sini lama lama... wani sakit umi..." adu puteri kepada puan Alana.

"hati hati ye wani.. umi doa kan  wani   berjaya okay..." puan alana hanya mampu memberi sokongan sahaja kesian dia melihat puteri kenapalah dia diduga seperti ini.

 *sorry kalau salah eja okay....

*hope jangan marah kay..

* see you next chapter..

MR DINGIN "I LOVE YOU"Where stories live. Discover now