part 46

2.9K 77 4
                                    

       setahun kemudian....

    syarizal berjalan jalan di bumi jordan sebelum dia berangkat ke Malaysia. Memang canti bumi jordan dan Mesir ini tetapi bak kata orang cantik cantik negara orang cantik lagi negara sendiri.

    hatinya sungguh tenang sekali bila sudah mula mengenal Allah. betul kata orang tak kenal maka tak cinta. semenjak dirinya ambil keputusan untuk berhijrah dia didatangi satu perasaan yang lain dari yg lain.

    merasa Allah itu dekat dengan dirinya tetapi ada satu perkara yang membuat dia rasa bersalah sehingga sekarang perkara itu adalah kemaafan dari isterinya sehingga sekarang dia belum bertemu dengan bekas isterinya itu.

setahun yang lalu dia mencari isterinya dibumi jordan tetapi hampa tidak ditemui dia sudah berputus asa.

   Sehingga dia bertemu seorang wanita yang memberinya semangat kembali dan menasihatinya jangan pernah berputus asa dalam kehidupan ini.

   Insyira adalah seorang wanita yang datang dalam hidup Syarizal dan memberi sinar baru buat diri Syarizal dan membuat kan syarizal terbuka hati untuk berhijrah.

     Insyira mempunyai seorang abang yang bernama Iman. Imanlah yang banyak membatu syarizal kepangkal jalan. selama setahun ini lah Syarizl menetap di mesir u ntuk menuntu ilmu.

   Jordan pula tempat dimana syarizal akan pergi setiap hujung minggu untuk mencari bekas isterinya itu.

"assalamualaikum..." sapa iman yang muncul dari belakang syarizal. "waalaikumusalam ..." jawab syarizal kepada iman.

"kenapa ni syah...aq tengok kau ni termenung je takkan lah dah sayang untuk tinggalkan jordan dan mesir kot.." ujar iman sambil tersenyum.

"tak de lah... memang lah aku dah sayangkan bumi jordan n mesir ni tapi aq lagi sayangkan malaysia" jawab syarizal.

"kalau macam tu apa yang kau termenungkan" soal iman.

"masih ade misi yang belum aku lunaskan iman... memang aku dah tenang hti bila kenal Allah tapi selagi tiada kemaafan dri bekas isteri aku selagi tu lah hati aku x akn tenang Man" jawab syarizal.

"syah aq percaya ada hikmah disebalik semua ni... kau dh berusaha dan sekarang ni kau perlu redha dan tawakal okay" nasihat iman.

"thanks kau dan insyira banyak tolong aku dalam mncari diri aq sendiri.." ujar syarizal.

"tak de ape la aku ikhlas tolong kau... ilmu Allah tu luas tak salah kita nak berkongsi.." balas iman.

"insyira bila nak balik jordan..." soal syarizal entah kenapa hatinya rasa terpaut dengan insyira.

"amboi rindu ke?? lau dia takde kelas balik lah tu.. lau dh suka tu kahwin ja lah" usik iman.

"kau ni... inshaAllah lau ade jodoh kmi adalh ... " ujar syarizal kerana dia sendiri x pasti dengan hatinya ini.

"inshaAllah" balas iman. "eh iman jumpa kat rumah okay.. aq nak prgi beli barang kejap" pinta syarizal dan iman hanya menganggukkan kepala sahaja.

   Syarizal berjalan kearah kedai yang dia ingin pergi tiba tiba dia terlanggar seorang wanita dan membuatkan segala buku buku yang wanita itu pegang terus jatuh kebawah. Syarizal terus membantu wanita itu mengutip kesemua buku.

   sedikit pun dia tidak memandang wajah wanita tersebut. sedang mengutip tiba tiba tangannya dan tangan wanita tersebut bersentuhan.

      "astagfirullahalazim... im sorry"  syarizal terus menarik tangan apabila bersentuhan dengan wanita tersebut.

"its okay are you muslim and you from???" soal wanita tersebut syarizal seakan mengenali pemilik suara itu tetapi untuk memandang wanita itu tidak lah baginya.

"yes im muslim.. i from Malaysia" jawab syarizal sambil matanya memandang lantai.

"kita sama .. saya pon dri malaysia... nama saya puteri n nama awak siapa??" soal wanita itu setelah memperkenalkan diri secara tak lansung membuatkan syarizal terkejut.

"saya tahu kalau awak ni x nak pandang saya atleast bagi lah tahu nama awak... awat lantai tu lagi menarik ke???" soal wanita itu tidak berpuas hati.

"maaf... saya pergi dulu" ujar syarizal dan berlalu pergi. "tunggu...." ujar wanita itu.

*to be continue...
*sorry lau tak best ok
*so ape trjadi... jeng jeng
*siapa wanita tersebut adakah puteri atau bukan???

MR DINGIN "I LOVE YOU"Where stories live. Discover now