"ira aq ade bnda nk ckp dengan kau ni" ujar syarizal pada insyira.
"ape???" soal insyira. " dengan lafaz bismillahirahmanirahim sudi kah kau menjadi yang halal buat aku..." ujar syarizal tetapi tidak memandang insyira.
"ira terima abang..." jawab insyira "syukur alhamdulillah" itu sahaja tang keluar dari mulut syarizal.
****
1 tahun kemudian...
" habib wani rindu habib..." ujar puteri kpada syakir. 3 bulan berlalu usia pernikahan mereka.mereka menikah 3 bulan yg lalu di bumi jordan. tetapi mereka terpaksa berpisah dik kerana puteri sudah di naikkan pngkat ke Asp dan puteri dipindahkn ke kuala terengganu.
insyira pula sudah berhenti mengajar di mesir kini di mengikut suaminya syarizal menetap di Malaysia.
"ye wani... nnti klau ade cuti pnjang aku pergi jumpa kau oky..."pujuk syakir.
"ok habib... rase tak puas duk ngan habib.. wani klau boleh nak sentiasa ade kt sisi habib" ujar puteri .
" itu lh pengorbanan yg kita kena hadapi sbaik sahaja kita masuk dalam bidang ni .." terang syakir
" ok habib ku... mr dingin i love u" ujar puteri.
" love u to.. syang... wani aq ade kje nnti ade masa kita cakap lgi oky... assalmualaikum..." balas syarizal dan meminta untuk berlalu kerana ade kerja yg perlu diselesaikn.
"waalaikumusalam habib..." balas puteri kemudian mematikn talian.
***
Syakir mnyemak semua file file untuk dikemas kini pegawai sepertinya terkadang mmg tiada masa.
itu salah satu sbb mngapa dirinya lambat bekahwin kerana komitmen pada kerja.
dan mujur sahaja isterinya itu memahami kerjanya ini sungguh bersyukur kerana dikurnuakn isteri yg memahami dirinya.
sedang mengelamun tiba tiba sahaja pintu bilik kerja nya diketuk syakir membenarkan org yg mengetuk itu masuk.
"tuan..." tabik hormat dri anggotanya syakir menganggukkan kepala sahaja.
" tuan maaf kami menganggu.." ujar anggotanya.
" x pe knapa ye" soal syakir. "anggota yg ingin mlapor diri sudah sampai tuan" terang anggotanya itu.
"oky mna dia" soal syakir. "assalamualaikum tuan" seorang wanita yg muncul dri pintu bilik nya kemudian apabila sudah berada di hadapan syakir dia mmberi tabik hormat kepada syakir dan syakir hanya mnganggukkan kepala sahaja.
"waalaikumusalam.. selamat datang ke sini inspektor julia hope boleh sesuaikn diri dengan tmpat baru ni... lagi lagi dengan orang sebelah awak tu... jgn layan sangt dia tu" ujar syakir mengusik.
"terima kasih tuan inshaAllah..." balas julia. "Asp Haziq tolong tunjuk tmpat julia n bawak dia knal knal dengan anggota lain kay jgn awak pulak yg mngatal." arah syakir kepada anggotanya iaitu haziq.
haziq juga seperti puteri sudah di naikkan pangkat ke Asp. "okay tuan saya pergi dulu" haziq meminta kebenaran untuk berlalu pergi dan syakir hanya mmbenarkan sahaja.
pergi saja mereka handphone milik syakir berbunyi. syakir mengangkat pnggilan tersebut.
"hello...."
"hello ni syakir ke??"
"ye saya ?? ni siapa ye??"
"kami dari hospital KPJ kuala lumpur ingin memberitahu yang wan syarizal bin wan zamril dan isteri nya Nur Insyira binti zainal telah terlibat dalam sebuah kemalangan dan keadaan mereka tersangatlah kritikal pada ketika ini. kami menghubungi cik adalah disebabkan cik adalah org terakhir yg mangsa hubungi"
"okay baik lah saya segera ke sana"
syakir segera ke KPJ melihat kembar nya itu patut lag dari tadi dia rase tidak sedap badan rupa rupanya kembarnya itu eksident.syakir memberi tahu keseluruh keluarganya akan berita ini dan puteri juga sudah mengambil cuti kecemasan dan menempah tiket penerbangan kerana jika dia menaiki kereta dirinya risau tidak sempat bertemu syarizal dan insyira.
sampai sahaja di hospital syakir mlihat keluarganya sedang kesedihan.
"umi mcam mana keadaan syariz" soal syakir. "dia koma dan insyira pula tak dapat diselamat kan" ujar puan alana lalu menitis air matanya.
"inalillahiwainalhirojiun... keadaan syariz kritikal ke umi??" soal syakir.
"ye kritikal peluang untuk dia hidup sgt tipis..." terang puan alana.
terduduk syakir mndengar berita ini kepalanya kini berserabut bgaimanakah dia ingin menenangkn isterinya itu bila dia tahu keadaan insyira.
"brsabr lah Kir.. ni ujian untuk kita semua" puan alana menenangkan hati anak lelakinya itu.
" umi insyira umi..." ujar syakir dengan sayu.
" ye umi tahu... tapi kita tak boleh melawan takdir yg telah ditetapkan.." puan alana tidak putus putus menasihati anaknya itu.
" umi macm mana kita nk tenang kan wani.. umi... insyira tu satu satunya sahabat baik dia dri kecil umi..." soal syakir.
"itu jugak umi risau kan tapi wani mngkin umi boleh tenangkn tapi syariz umi x yakin dia boleh terima tambah dengan keadaan dia" terang puan alana.
"maksud umi??" soal syakir tanda tidak memahami apa yang ibunya sedang berkata itu.
" peluang untuk dia hidup mmg sgt tipis tetapi jika dia dapt melepasi tahap kritikal dia akan sedar ... tapi ikut kata doktor dia akn lumpuh.." terang puan alana.
"lumpuh.... " ujar syakir terkejut. "pasti susah untuk syariz terima umi.. kehilangan kerjaya sekali gus kehilangan isteri" keluh syakir sambil memegang kepalanya yg sedikit sakit itu.
"sbb tu kita kena sama sama jaga syariz.." ujar puan alana.
" tak pelah umi Kir pergi tengok syariz kejap" ujar syakir dengan nada suara yang lemah.* sory lau x best tak idea la
*sory lau byk typo
*tak pandai sangat buat cite ni
*boley ke syarizal terima keadaan diri dia kalau dia sedar
*kita tunggu...
novel sis akn datang "CINTA UNTUK ABANG ASKAR"
siapa boleh design cover buku dia boleh pm sis....
YOU ARE READING
MR DINGIN "I LOVE YOU"
Casualeputeri dan syarizal berkahwin atas dasar cinta.... tetapi saat mereka mengecap kebahagian bersama ada badai yang datang melanda... lumrah kehidupan manusia yang sering didatangi ujian mampukah mereka menghadapi ujian tersebut??? puteri melari...