Hoofdstuk 16

73 3 0
                                    

Ik schrik wakker wanneer ik Simon zijn stem hoor. 'Simon, het is vakantie. Laat me nog even slapen',geeuw ik. 'Silka, je moet echt wakker worden', Simon schudt me door elkaar. Ik open mijn ogen maar sluit ze weer direct door het felle zonlicht. Nu pas besef ik dat ik op gras lig tussen de blaadjes. Ik ben waarschijnlijk in slaap gevallen gisteren. 'Je moet nu mee naar huis komen. Mama en papa zijn super ongerust', Simon trekt me recht. Ik ben te moe en te verward om nog iets te zeggen dus laat ik me door Simon naar huis leiden. Thuis ga ik na de preek van mam en pap direct naar mijn kamer en val meteen in slaap. Wat is er gisteren toch allemaal gebeurd?
       ~
Triiiing! Ik schrik wakker van het geluid van mijn gsm. Gitte belt me. Ik neem op: 'Hey, Gitte.' 'Hoi, Silka. Ik heb dus vanavond een afspraakje met Tim, maar ik weet niet wat ik moet aandoen! Zou je alsjeblieft naar hier komen om me te helpen', smeekt Gitte. 'Ik zou niets liever willen, maar ik heb huisarrest', zucht ik. 'Huisarrest?! Wat heb je gedaan?' vraagt Gitte verbaasd. 'Het is te ingewikkeld om uit te leggen', ik wil juist iets verzinnen om af te leggen maar dan krijg ik een idee. 'Hé, kom anders naar hier. Dat zal wel mogen, denk ik.' 'Silka, ik kan toch moeilijk heel mijn kleerkast meenemen naar jouw huis', zegt Gitte lichtjes geïrriteerd. 'Neem gewoon de kleren mee die je het mooist vind en je mag wel mijn make-up en schoenen lenen', na die laatste woorden begonnen we beide te gillen.
~
'Silka, Gitte is er!' roept mam. Ik storm de trap af en doe de deur voor Gitte open. 'Hey, kom binnen', groet ik haar. 'Hoi en nog bedankt dat je me wilt helpen.' 'Geen probleem. Dat doen vriendinnen toch voor elkaar', ik neem Gitte haar jas aan en hang hem op aan de kapstok. Samen stappen we de trap op naar mijn kamer. 'Dus toon maar wat je mee hebt', ik kijk naar de grote zak die Gitte mee heeft. Al glimlachend haalt ze er een paar kledingstukken uit: een aansluitende, zwarte jurk met lange mouwen en zonder schouders; een rode jurk zonder mouwen met een wijde rok; een losse, blauwe jurk en een zwart kleedje met roze bloemetjes op. 'Zo mooi!' glimlach ik. 'Ja, maar het probleem is dus dat ik niet kan kiezen', Gitte kijkt twijfelend naar de kleren. 'Weet je waar jullie gaan eten?' vraag ik nieuwsgierig. 'Nee, het was een verrassing.' 'Ik zou dat zwart kleedje met bloemetjes aandoen. Dat is stoer, chic en leuk tegelijk. En ik heb zwarte enkellaarsjes die daar bij passen', ik pak de zwarte laarsjes en mijn make-up gerief. Gitte stopt de andere kleren weg en gaat zich in de badkamer omkleden. 'Woow! Het staat je geweldig!' gil ik wanneer Gitte mijn kamer binnenkomt. 'Dankje', zegt Gitte terwijl ze een rondje draait. 'Kom, ga zitten, dan kan ik je haar en make-up doen', beveel ik Gitte en wijs haar een stoel aan. Ik kam Gitte haar haar en maak er dan een vlecht in. Ik doe wat fond de teint op haar gezicht en breng dan een beetje oogschaduw aan. Ik breng een fijn lijntje eyeliner aan en doe wat mascara op. Als laatste pak ik dan mijn knalrode lippenstift en doe dat voorzichtig op Gitte haar lippen. Ik zoek nog even een paar oorbellen en steek ze dan in Gitte haar oren. 'Kijk maar', ik geef Gitte een spiegel. 'Wauw, zo mooi!' Gitte bekijkt zich goed in de spiegel. 'Bedankt!'

HIJWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu