Hoofdstuk 22

70 2 2
                                    

'Bedankt voor de uitnodiging. Dit is echt wat ik nodig heb', glimlach ik naar Gitte. 'Wist ik toch', knipoogt ze terug. Ze gaat voor me de trap naar boven op, met in haar handen een grote schaal gevuld met popcorn. 'Welke film gaan we kijken?' vraag ik wanneer ik de tv op haar kamer zie staan. Zelf heb ik geen tv op mijn kamer. Mam zegt dat een tv voor te veel afleiding zorgt. 'Ik heb een stapel dvd's op het tafeltje daar gelegd. Kies jij maar', ze wijst naar een klein, rood tafeltje naast de tv. 'Ik ga beneden nog iets halen. Ik ben zo terug', de laatste zin had ze nog niet helemaal uitgesproken en ze was al weg. Met mijn ogen dwaal ik over de titels van de dvd's. Het zijn allemaal klassiekers: Titanic, dirty dancing en dan nog een paar James Bond en Harry Potter films. 'En heb je gekozen', Gitte stormt de kamer binnen met een fles cola in haar ene hand en een zak nootjes in haar andere hand. 'Amai, sinds wanneer eet jij zo ongezond', zeg ik verbaasd. Normaal gesproken is Gitte altijd de eerste die zegt dat we gezonder moeten eten en nu staat ze hier met al die vetmakers. 'Voor één keer mag dat wel', Gitte haalt haar schouders op. 'Maar zeg nu welke film we gaan kijken', ze kijkt in de richting van de tv, alsof er al een film bezig is. 'Eumhh... Dirty dancing?' ik pak de dvd vast en houd hem voor haar neus. 'Oké, is goed. Ik had eerlijk gezegd liever Harry Potter gekeken, maar als jij liever Dirty dancing kijkt, mij best', zegt Gitte op een toon waarmee ze eigenlijk wilt zeggen, 'zet Harry Potter op!' Ik had het al begrepen. Geen Dirty Dancing, maar Harry Potter. 'We kunnen ook Harry Potter kijken. Maar dan moet je me wel uitleggen over wat dat allemaal gaat, want ik heb nog nooit een film ervan gezien', antwoord ik terwijl ik de samenvatting van een dvd van Harry Potter lees. Gitte houdt haar hand voor haar mond en begint te gillen. 'Wat heb jij nou?!' schreeuw ik boven haar gegil. 'Heb jij nog nooit een film van Harry Potter gezien?' ze kijkt me geschrokken aan. Ik schud met mijn hoofd 'nee'. 'En ooit een boek gelezen?' Weer is mijn antwoord 'neen'. 'OMG! Jij moet dringend die films zien!' gilt Gitte. Ik kan alleen maar met opgetrokken wenkbrauwen toekijken hoe Gitte één van de Harry Potter films opzet. Als de film begint, gaat ze naast me zitten en duwt de schaal popcorn in mijn handen. Meteen steek ik mijn hand erin en prop de popcorn in mijn mond. Bij elk personage legt Gitte uit wie dat is. Na een tijdje wordt dat wel vervelend, want we kijken de eerste film en dan ligt het nogal voor de hand wie dat allemaal zijn. Wanneer Gitte weer iets wil zeggen, gebaar ik met mijn vinger dat ze stil moet zijn. Het is juist spannend! Gitte en ik schrikken allebei van het geluid van de deurbel. 'Ik ga wel', met een mysterieuze grijns verlaat Gitte de kamer. 'Wat is die nu weer van plan?' mompel ik.

HIJWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu