Part 11 ~ Curang?
Hari berikutnya, uncle Samuel hilang lg, dia tdk balik ke rumah. Kadang2 ada kadang2 tiada. Sharon dan anty Misah tidak tau dia mghilang ke mana. Entah hidup entah tidak org tua itu.
Bila anty Misah tdk kerja malam, Sharon selalu akan tidur dgnnya. Sebelum tidur ada saja cerita yg mereka bualkan. Tp, Sharon tidak bgtau pun kejadian dia ditampar uncle Samuel tu kpd anty Misah sbb takut anty Misah risau.
"Tidak balik lg uncle Samuel ni mlm.." anty Misah bsuara.
"Mamy tanya sy atau mamy saja2 cakap tu..?" tanya Sharon.
"Cakap saja Yon.." jwb mamy.
"Biarla dia tidak blk mamy. Lg bgus..balik rumah pun..makan tdur, balik rumah mabuk2 pastu pinjam duit lg. Myusahkan saja..." kata Sharon pula.
Sharon raba pipinya. Masih terasa lg sakit di pipinya kerana ditampar oleh org tua itu. Kalau uncle Samuel blk, mau saja Sharon ungkit cerita tu pd dia. Itupun kalau uncle Samuel sdr dgn tindakan dia malam tu.
'Senang2 saja dia tampar ank org..' bisik hati Sharon.
"Yala..tp buruk2 dia pun tetap dia tu uncle ko jg.." bls anty Misah.
"Knpa jg mamy baik btul sama c uncle Samuel tu mamy..? Kalau mamy baik sama dia, tambahla dia pijak kepala kita mamy.." kata Sharon.
"Bah jd..ko mau mamy buat apa Yon..ko mau dia bt kasar sama kita..ko tdk nampak uncle Samuel tu pandai dtg2 dia punya panas baran. Bkn jg mamy baik tu Yon..mamy pun hati2 jg. Tp, kesian jgla kalau dia tdk blk rumah..mana dia mau tdur...bkn dia ada saudara mara yg lain..di luar tu bahaya.." terang anty Misah.
"Emm yala mamy..bah kita tidurla. Cakap psl uncle Samuel tupun tiada guna.." kata Sharon.
"Bah..yala tdurla kita..esok ko mau pigi kerja lgkan.."
"Ya kerja..." blg Sharon. Dia tiada mood malam tu bila fikir kjadian yg blaku atra dia dan uncle Samuel. Tambah2 lg bila teringat Jase yg lgsg tdk bls msj dia spanjang hari tu. Sdhla hari pertama dia kerja tu, Jase janji mau htr dia pergi kerja. Rupanya tiada, dia mungkir janji. Dia dan anty Misah pun lena dibuai mimpi.
Bermulalah episod Sharon bkerja di kedai kek, tp bukan dia yg buat kek. Dia cuma bkerja sbg cashier sahaja tp, kadang2 sempat jg Sharon masuk dapur bila tidak sibuk untuk belajar buat kek dgn pemilik kedai.
Sdh 5 hari dia kerja di kedai kek tu dan dia rasa seronok kerja di situ. Tambahan pula pemilik kedai yg bnma kak Lisa tu sgt peramah dan baik hati. Bkn kak Lisa saja tp kwn2 lain pun semua baik2 dan bg layanan mesra pd dia.
Petang itu, selepas siap kerja, Sharon pergi ke stesen bas utk pulang. Dia duduk dulu di stesen bas itu sementara menunggu bas yg masuk di kawasan rumahnya sampai. Sedang dia leka memerhatikan gelagat org yg lalu lalang di situ, tidak jauh dr tempat dia duduk dia nampak seseorg yg dia kenal, Boldevan. Dia pergi tempat duduk Boldevan. Khusyuk Boldevan membaca buku sampai tdk sdr akan khadirannya.
"Hai.." kata Sharon. Boldevan mendongak. Tkejut dia bila mlihat Sharon yg ada d dpnnya. Sharon senyum dan garu kepalanya yg tdk gatal.
"Hai Sharon...lama tdk jumpa..."
"Mau blk..?" tanya Sharon.
"Ya...tp bas belum ada lg ni.." bls Boldevan.
Sharon duduk di sebelah Boldevan.
"Dari mana?" tanya Boldevan.
"Kerja.." jwb Sharon, pendek. Dia senyum lg tgk Boldevan. Boldevan sambut senyuman tu.
"Wah kerja sdh. Di mana? Mana tau sy dtg mlawat.." ujar Boldevan pula.
"O..d Lisa's Bakery" jwb Sharon.
YOU ARE READING
The Vengeance Of Sharon V (Completed)
Mystery / ThrillerMasa lalu yang kelam dan menyakitkan umpama bayang-bayang yang sering mengikutinya ke mana jua. Rasa benci dan dendam menguasai hatinya.