Part 5 ~ Uncle
Selepas Krismas berlalu, tahun baru pun menjelang. Rancangan Sharon yg mau bkerja sebelum ni tdk mjadi sebab dia mahu habiskan masa duduk di rumah dan tolong mamy dia buat kerja2 di rumah. Kdg2 dia keluar pergi pekan jumpa Eva di library dan kdg2 keluar jumpa Jase. Sdh sebulan lbh dia tdk nampak Boldevan di kawasan perumahan tu, mgkin dia blk kampung, bcuti. Sharon sdri tdk tau apa nombor rumah Boldevan sbb dia tdk pernah tanya.
Sharon lega sbb uncle Samuel masih tdk dtg rumah dorg selepas mamy dia bgtau tu. Tp, kelegaan Sharon tdk bpanjangan sbb uncle Samuel dtg ptghan bulan Januari. Khadiran uncle Samuel di rumah dorg, buat Sharon rasa tidak selesa.
"Besar sdh ko kan Yon..." Blg uncle Samuel.
"Ya..tua sdh.." Sampuk anty Misah.
Sharon tdk cakap apa2. Dia duduk dan dengar saja apa yg dorg bualkan.
"Ko dpt kerja sdhka Samuel? Soal anty Misah.
"Belum lg...tp esok sy kena panggil pigi temuduga di kilang papan tu."
"Bah..kalau mcm tu, ko tggl saja di sini dulu buat sementara waktula." Blg anty Misah. Sharon tgk mamy dia.
"Ya..sy fikir pun bgtu jg." Balas uncle Samuel. Dia minum air milo yg anty Misah kasi hidang.
"Yon..apa ko buat sekarang?" Soal uncle Samuel. Dia letak blk gelas atas meja. Dia tgk Sharon. Belum sempat Sharon jwb, anty Misah sampuk lg.
"Duduk rumah saja dlu Samuel..tggu keputusan SPM dia."
"O..ngamla tu..kan Yon." Blg uncle Samuel. Sharon diam. Angguk pun tidak.
"Ko tdr di ruang tamu boleh saja bahkan Samuel?" Soal anty Misah.
"O..tdk apa2. Ok saja." Jwb uncle Samuel.
Keesokan harinya, uncle Samuel keluar awal pergi ke kilang yg dia maksudkan. Sharon cakap lg hal mengenai Uncle Samuel pd mamy dia.
"Mamy, sy igt uncle Samuel tdk jadi sdh dtg sini.." Ujar Sharon.
"Knpa jg Yon...biarla dia di sini buat sementara waktu..nanti kalau sdh dpt kerja, ada duit dia pindahla." Bls anty Misah.
"Harap2 dia pindahla dr sini scepat mgkin." Kata Sharon. Dia rasa kurang selesa dgn cara uncle Samuel pandang dia.
"Knpa jg ko tdk suka uncle ko dtg sini?" Soal anty Misah.
"Tiada apa2la.." Bls Sharon. Dia tidak mau buat mamy dia risau dgn apa yg dia rasa dan fikir. Dia tdk suka uncle Samuel yg kaki botol tu.
"Mlm ni..mamy kerja mlm aa..."
"Mamy tdk boleh tukar shif sma anty Maryka? Tdk payah kerja malam ni..." Blg Sharon. Dia risau jg kesihatan mamy dia sejak akhir2 ni.
"Balik2 sdh mamy tukar sif sma anty Mary tu. Jgn risau Yon..tiada apa2 jg bah." Jwb anty Misah yg baring di kusyen sambil tgk tv.
"Sy risau kesihatan mamy saja.." Ujar Sharon.
"Jangan risau..mamy ok.." Bls anty Misah.
Sharon lepaskan keluhan berat. Macam2 benda bmain2 di fikiran Sharon. Apa lagi tggl bdua dgn uncle dia. Mcm2 boleh jd. Dia tdk tau knpa dia boleh tfikir benda tu semua. Mgkin sbb byk berita ttg kejadian itu. Tp, dia tepis jauh2 prasangka yg tdk bgus tu.
'Mana mgkin uncle boleh buat bgtu.' Bisik hatinya.
Malam tu, anty Misah sdh pergi kerja. Uncle Samuel masih belum pulang sdgkan sdh jam 10 mlm. Sharon duduk di ruang tamu sambil bmesej dgn Jase dan Eva. Dia mengadu psl kdtgn uncle dia di rumah. Tp dia tdk ceritakan fikiran tdk bgus dia tu pd dorg.
YOU ARE READING
The Vengeance Of Sharon V (Completed)
Mystery / ThrillerMasa lalu yang kelam dan menyakitkan umpama bayang-bayang yang sering mengikutinya ke mana jua. Rasa benci dan dendam menguasai hatinya.