Part 10 ~ Kerja
Oleh kerana, kemasukan ke tingkatan 6 rendah tu masih lama lg, Sharon rancang untuk meneruskan niatnya yg tidak jadi dulu iaitu, bekerja. Sharon dan anty Misah duduk di ruang tamu sambil menonton tv. Sharon bsuara.
"Mamy, sy mau kerjala.." Kata Sharon pd anty Misah.
"Nah..berubah sdh fikiranka? Bukan dulu cakap tidak mau kerjaka?" bls anty Misah.
"Ya..itu sebelum ni. Tiba2 mau kerja pula..sbb lama lg mula sekolahkan. Lgpun, boleh jg tolong mamy cari duit..ble jg sy kumpul2 sedia utk belanja sekolah." Ujar Sharon.
"Mamy saja yg kerja pun ok bah Yon..bkn byk jg mau kasi belanja ko..bkn jg kita byk pakai duit..tp dr ko sajala kalau mau kerja.." Kata anty Misah. Sharon senyum.
"Ko mau kerja apa? Di mana?" soal anty Misah.
"Sy cuba2 cari kerja di pekan tula esok..kedai alat tulis tuka, kedai telefon, atau kedai kek tu..tgkla mcm mana nt.." Jwb Sharon.
Sedang dua beranak tu leka bbual, uncle Samuel tiba2 muncul di dpn pintu rumah setelah dua hari dia tdk blk ke rumah. Dia buka kasut dan masuk dalam rumah dgn tgesa2.
"Misah..." kata uncle Samuel. Dia duduk di kusyen. Dia tgk dua beranak itu.
"Awal ko blk Samuel..ko tdk kerja?" Tanya anty Misah.
"Ya...sy tdk kerja hari ni.." Bls uncle Samuel pula.
"Mana ko dua hari tdk blk?" soal anty Misah.
"Tiada masa sy mau cerita tu Misah...ada hal ptg sy mau cakap ni.." tutur lelaki tua yg berusia lingkungan 50-an itu.
"Ada apa Samuel? Mcm mau cepat saja ko ni.." kata anty Misah.
"Ya...sy mau minta tolong bah..."
"Tolong apa tu? Kalau dpt tolong sy cuba tolongla..." bls anty Misah.
"Ko taukan Misah gaji sy pun sikit dan lama lg mau gajian ni..." Blg uncle Samuel. Dia tdk habiskan ayatnya tp anty Misah sdh dpt mbaca niat uncle Samuel.
"Jadi...ko mau pinjam duit?" tanya anty Misah. Sharon tgk anty Misah. Dia bharap agar mamynya tdk bagi wang kpd uncle Samuel, sbb dia tau uncle Samuel gunakan wang itu utk bjudi dan beli minuman keras.
"Ko ada duitka?" soal uncle Samuel pula.
"Untuk apa tu duit? Hari tu pun ko minta lg.." tanya anty Misah. Sharon tkejut bila anty Misah cakap bgtu. Dia tdk tau pun anty Misah ada berikan duit pd uncle Samuel.
"Sy mau bayar hutang kawan dulu.."
"Hutang?? Brp? Kalau byk sshla sy kasi pjm Samuel. Ko tau jg kami ni bkn byk duit. Hutang yg aritu pun belum lg ko bayar Samuel.." terang anty Misah. Anty Misah tgk Sharon.
"Tidak..sikit saja ni...300 saja.." Bls uncle Samuel. Sharon dan anty Misah tkejut.
"Ui..banyak bah tu Samuel.." kata anty.
"Tolongla...sy betul2 perlu ni Misah.." kata uncle Samuel. Anty Misah seperti bfikir. Sharon geleng2 kepala tanda tdk setuju.
"Tiada duit sdh ni Samuel.." ujar anty Misah dgn rasa bsalah.
"Tolongla sy kali ni saja Misah..." rayu uncle Samuel. Anty Misah diam.
"Mamy tiada duit bah uncle..." Sampuk Sharon. Uncle Samuel toleh ke arah Sharon.
"Yon jgn myampukla...ni urusan org tua..." kata uncle Samuel. Sharon diam.
"Tolongla Misah..kali ni saja...dpt duit nt sy byr balik smua hutang sy tu." rayu uncle Samuel lg.
YOU ARE READING
The Vengeance Of Sharon V (Completed)
Mystery / ThrillerMasa lalu yang kelam dan menyakitkan umpama bayang-bayang yang sering mengikutinya ke mana jua. Rasa benci dan dendam menguasai hatinya.