Part 14 ~ Ugut

167 11 0
                                    

Part 14 ~ Ugut

Hari tu, Sharon langsung tiada mood kerja sbb dia rasa mengantuk, tidak cukup tidur. Tambahan pula, peristiwa smlm msih bmain2 di mindanya. Bmcm2 persoalan menari-nari di fikirannya. Masa rehat tghri td dia langsung tiada selera makan. Dia tidur skjap saja di bilik rehat.

'Patutka sy bgtau mamy hal semalam?' fikir Sharon.

"Sharon..ko ok?" tanya kak Lisa bila mlihat Sharon seperti tdk fokus pd kerjanya.

"Ya kak...sy ok saja." Bls Sharon stelah tsedar dr lamunannya.

"Jgn tipu kakakla Sharon..kakak tau ko tdk ok...mata pun bengkak...gaduh dgn bfka?" duga Kak Lisa.

"Haha...tdkla..sakit kepala saja.." Jwb Sharon.

"Mcmnila..kamu blk awlla...blk rehat..." kata Kak Lisa. Sememangnya kak Lisa seorg yg baik.

"Eh..kak...mana boleh bgtu..skgkan masa sy kerja.." kata Sharon dgn serba salah.

"Tdk apa...kalau kamu pengsan, lgla kakak susah...ada jg si Mia boleh tolong ganti kamu. Weekday ni tdk ramai org sgt pun..." terang kak Lisa.

Stelah disuruh pulang oleh kak Lisa, Sharon pun blkla wlpun dia agak keberatan. Tp, dia rasa bgus jg dia blk rumah drp dia duduk bkhayal mcm tdk buat apa2 di tmpat kerja. Dia fikir, mgkin dia patut bgtau cerita semalam kpd anty Misah.

Sampai di koridor rumah, dia nampak uncle Samuel sdg mghisap rokok. Dia tgk Sharon. Pandangan itu menakutkan Sharon. Sharon melangkah perlahan-lahan hendak masuk ke dlm rumah. Tp, belum sempat dia masuk, uncle Samuel panggil dia.

"Sini." panggil uncle Samuel sparuh bbisik. Mgkin takut didengari oleh anty Misah yg brada di dlm bilik. Entah knpa Sharon dtg ke arah uncle Samuel. Sharon diam. Uncle Samuel tarik tangan Sharon dgn kasar.

"Ko dgr aaa Yon...kalau sampai mamy ko tau hal semalam, siap ko Yon! Ko taula apa yg blaku nt kalau ko bgtau mamy ko! Jgn ko cuba2 buat sesuatu yg sy tdk suka!" ugut uncle Samuel dgn pdgn yg tajam. Dia tdk berani btentang mata dgn lelaki itu.

"Ingat! Pigi masuk buat mcm biasa!" Kata uncle Samuel. Sharon masuk ke dlm rumah dgn perasaan yg bdebar2.

Kbetulan anty Misah keluar dr bilik.

"Yon awl ko blk arini..." kata anty Misah. Sharon angguk. Dia tgk uncle Samuel masuk ke dlm rumah dan duduk d bangku sambil memerhatikannya.

"Knpa awl balik arini?" tanya mamy.

"Sy tdk sihat saja mamy...sy masuk bilik dulu.." jwb Sharon. Dia terus masuk ke dlm bilik. Dia menangis lg. Dia tdk tau apa yg ptut dia buat bila dia diugut bgtu.

'Apa mksud ugutan uncle Samuel td tu? Dia mau buat apa?' fikir Sharon. Dia risau lelaki tua tu mengapa2kan mereka dua beranak.

Malam itu, Sharon hairan uncle Samuel tdk keluar. Tidak pernah2 uncle Samuel bgtu. Biasanya uncle Samuel akan keluar siang blk malam atau siang duduk d rumah, malam baru keluar. Tp hari tu dia lgsg tdk keluar rumah. Sharon tau, semua tu kerana uncle Samuel ign mengawasinya. Tp, nasib baik mlm itu anty Misah tdk kerja mlm.

Sebelum Sharon masuk dlm bilik anty Misah, sempat uncle Samuel bg amaran kepadanya. Dia tdk tau samada dia ptut bgtau kejadian itu kpd anty Misah atau tdk. Dia risau akan kselamatan mereka bdua.

Anty Misah pdmkan lampu bilik. Sebelum tidur, anty Misah bawa Sharon bbual.

"Oh ya...Yon...mamy sdh kasi uncle Samuel kunci rumah tu..supaya kita tdk susah2 lg buka pintu untuk dia kalau dia blk lambat." kata anty Misah. Alangkah tkejut Sharon bila mdengar kata2 anty Misah itu.

'Hah?! Betulka apa yg sy dgr? Rupanya bkn sbb dia lupa kunci pintu mlm td, tp sbb mamy sdh bg kunci kpd uncle Samuel.' fikir Sharon.

"Yon...ko tdur sdh?" tanya anty Misah. Sharon tdk mjawab ptanyaan itu. Dia tdk tau mau cakap apa lg.

'Knpla mamy tlampau baik btul..mamy tdk tau kalau uncle Samuel tu hampir2 mrogol sy semalam.' Bisik hati Sharon. Diam2 dia menangis. Akhirnya dia tlelap.

Bberapa hari kemudian, Sharon pergi kerja mcm biasa. Hari itu, Eva sdh bjanji utk bjumpa dgn Sharon pd waktu rehat Sharon. Sharon pun pergila jumpa Eva di kedai makan.

"Apa khabar ko Sha? Knpa muka ko mcm org sakit saja ni..?" Tanya Eva.

Sharon pun ceritakan pkara yg menimpa dirinya kpd Eva.

"Omg...! Apa ko mau buat skg? Report polis?" kata Eva mberi pendapat. Dia tkjut dgn kjadian yg blaku pd Sharon itu.

"Sy tdk tau Eva...uncle ugut sy bah!" Jwb Sharon.

"Jd takkanla ko mau biarkan mcm tu saja.." kata Eva lg.

"Dia masih buat bnda tu lagika?" soal Eva.

"Ermmm skg.. tiadala. Cuma sy takut dia akn buat lg. Ada jg dia minta maaf dan cakap...dia tdk akn buat lg..." Jwb Sharon.

"Ermm...kalau dia sdh cakap mcm tu..mgkin dia tdk buat lgla tu. Dia ugut tu sbb dia takut ko lapor pd polisla tu.." Kata Eva pula.

"Sy takut bah Eva..kalau mamy ada d rumah baru sy rasa selamat..sanggup lg sy pigi kerja drpd duduk dlm rumah..sy dihantui tu rasa takut siang mlm.." terang Sharon.

"Kesiannya ko Sha..."

"Apa patut sy buat aaa..?" kata Sharon.

"Dari ko sajala Sha..kalau bukti ko kuat..baik laporkan pd polis..sy risau tu ugutan dia saja bah.." jwb Eva. Sharon spt bfikir.

"Erm..Eva..jgn bgtau hal ni dgn c Jase aaa...sy tdk mau dia risau...lgpun kami tdk bngam skg.." kata Sharon.

"Hah? Kmu belum ok lg?" kata Eva dgn tkejut. Sharon geleng kepala.

"Astaga..sy igt kamu ok sdh...mau 1 mggu sdh.." kata Eva.

"Ya..sy mls mau bls msj dia..lgpun sy tiada mood skg...apalg ada mslh mcm ni..." jwb Sharon.

"Ok sy tdk bgtau dia. Kalau ko mau minta tlg..ko bgtaula k...kol sy..manatau sy boleh tolong..psl uncle ko tu, ko hati2la..tp kalau ko mau report polis, kasitau sy. Sy kasi teman.." kata Eva.

"Okey..." bls Sharon.

Malam itu, anty Misah pergi kerja. Manakala, uncle Samuel tiada di rumah. Sharon sdh masuk dalam bilik dan mguncikan dirinya di dlm. Dia bbalas mesej dgn Eva. Tp, tdk lama kmudian, ada msj baru masuk dr nombor yg tdk dikenali.

📩 Hai Sharon..boleh kita jumpa..

📩 Siapa ni?

📩 Evan..sori lupa kasi kenal nama..

'Dari mana Evan dpt nombor sy? Tp knpa dia mau jumpa?' Lama Sharon bfikir.

📩 O..Evan..igtkan siapa td. Jumpa?

📩 Ya..bolehka kita jumpa..?

📩 Boleh..lusala msa sy Offday. Jumpa d library...

📩 Okey. Sharon..

Sharon tertanya2 apa tujuan Boldevan ingin bjumpa dgnnya.

***

The Vengeance Of Sharon V (Completed)Where stories live. Discover now