Part 12 ~ Tuduh dan Sangkal

179 13 0
                                    

Part 12 ~ Tuduh dan Sangkal

Hari ni Sharon tdk kerja sbb offday. Dia dan Jase rancang utk jumpa hari ni sbb dia mau penjelasan dr Jase. Sharon keluar dr rumah. Dr atas dia sdh nmpk Jase sdg menunggunya di bawah. Dia pun turun. Sebelum dia sampai di tempat Jase menunggu, dia nampak Boldevan yg baru balik dr sekolah.

"Sharon..." kata Boldevan.

Tp, Sharon tidak endahkan Boldevan. Dia terus melangkah pergi tempat Jase sbb Sharon perasan yg Jase sdg melihat dia dan Boldevan tidak jauh dr tempat dia bdiri.

"Kenapa dia tu?" Tanya Jase sbaik Sharon d dpnnya. Dia mengarahkan muncung mulutnya ke arah Boldevan yg sdh pergi dr situ.

"Tiada apa2la..." Jwb Sharon. Sharon ambil helmet dr tangan Jase.

"Jomla..." Kata Sharon. Jase hidupkan enjin motor, Sharon naik dan mereka pun berlalu dr situ.

Bbrp minit kemudian, mereka pun sampai di rumah Jase.

"Hmm...kenapa kita pigi sini pula...?" Tanya Sharon.

"Eh..mcm tidak biasa pula.." Jwb Jase diikuti senyuman yg penuh makna. Dia buka pintu rumah. Dia masuk ke dlm diikuti oleh Sharon.

"Yala...tadikan sy mau kita pigi tempat lain..pigi taman...lgpun sy mau jumpa sekejap saja..." bls Sharon pula. Sharon duduk jauh dr Jase.

"Alaa..sama sja Sha..di taman skg panas. D rumah siok sikit..boleh peluk2 sekejap.." Bls Jase pula.

"Sinila syg..kenapa jg duduk jauh tu.." Panggil Jase. Muka Sharon tdk senyum. Jase bangun dan duduk sebelah Sharon.

Jase pegang tangan Sharon. Dia peluk bahu Sharon dan dia rapatkan wajahnya ke wajah Sharon. Dia mau cium bibir Sharon tp, Sharon jauhkan mukanya dr Jase.

"Kenapa ni? Masam saja muka? Ada mslhka?" tanya Jase.

"Ya...byk." jwb Sharon dgn serius.

"Knpa jg ni tiba2 marah...?"

"Sbb...ko lain2 sdh sekarang bah Jase..dulu tdk mcm nipun.." Marah Sharon. Dia lgsg tdk pandang muka Jase.

"Lain apa? Mcm biasa saja pun.." bls Jase. Jase lepaskan bahu Sharon. Dia tgk muka Sharon.

"Dlu kita selalu msj..ko sllu kol..kalau sy mau jumpa, cepat ko dtg..sllu hantar sy blk ruma..skg, banyak btul alasan...asyik2 bola sepak.." jelas Sharon. Jase tarik nafas.

"Oo...jd syg ragui sy sdhla..tdk percaya..? Bgtu?"

"Bukan tdk percaya...tp..sy mau tau kenapa saja..." jwb Sharon.

"Apa yg kenapa Sha...betulla sy sibuk latihan bola sepak..hjg bln 4 nt ada perlawanan..kalau tdk percaya..syg boleh ikut sy pigi tgk sy latihan..mcmna?" jwb Jase pula. Sharon tgk Jase.

"Lgpun sy penat syg..sdhla latihan pagi petang..malam of course la penat.." Sambungnya lagi. Sharon masih diam.

"Kalau syg tdk percaya...sy boleh kol c Tim dan Joe skrg..." katanya lagi.

'Mgkin Jase bcakap benar..tp mcm mana pula yg c Evan cakap dia bpegangan tgn dgn perempuan tu? Patutka sy cakap dgn Jase psl hal tu?' Fikir Sharon.

"Sha ooo Sha..." kata Jase bila nampak Sharon mcm tdk layan dia. Sharon tgk dia.

"Ko ada perempuan lainka syg?" tanya Sharon. Jase mcm tkejut bila dgr Sharon ckp bgtu.

"Apa yg ko merepek ni Sha? Bila masa sy ada perempuan lain..sy syg ko saja Sha.." jwb Jase.

"Ada org bgtau sy...ko keluar dgn perempuan lain...pegang2 tgn...btulka tu?" Tanya Sharon. Mukanya serius.

"Haha..sy keluar sama org lain? Pegang tgn? Siapa cakap mcm tu? Haha..."

"Sy serius ni Jase.."

"Yala..sy serius jg..mana ada syg...kenapa pula sy buat bgtu sdgkan sy sdri tiada masa..sibuk latihan...ko boleh cek hp sy Sha.." Jwb Jase. Jase bg telefon dia pd Sharon. Sharon bfikir mgkin dia patut ambil telefon Jase. Tp, dia ubah fikiran lg sbb dia tgk muka Jase nampak yakin.

"Siapa cakap mcm tu?" Jase tanya. Muka Jase jd serius.

"Tidak kisahla siapa yg cakap..sbb tula sy mau dgr dr mulut ko sdri Jase.." jwb Sharon. Dia tdk mau Jase tau siapa yg bg maklumat tu pd dia.

"Hmm...sy tau siapa yg buat cerita ni..." bls Jase pula. Sharon tgk Jase.

'Dia tauka?' Fikir Sharon.

"Lelaki Upper Six tukan? Yg tggl d area perumahan kamu tu...siapa nama dia tu....emm si....Evan?" kata Jase. Tkejut Sharon bila tekaan Jase tu betul.

'Mcm mana dia tau ni?' Bisik hati Sharon.

"Er...bu..kan......." belum sempat Sharon menjawab Jase potong ayat Sharon.

"Betulkan lelaki tu...sbb sy tgk dia saja yg berani betul dekat gf sy...sy tau motif dia sbb mau buat kita putus..dia mau gf sy ni.." kata Jase pula.

'Betulka Evan ada niat bgtu? Apa pula mksd c Jase ni? Sy pula yg bingung skg...' Fikir Sharon lg.

"Apa yg ko cakap ni Jase?" soal Sharon.

"Yala..! sy rasa lelaki tu buat2 cerita psl sy..dia cakap sy ada perempuan lain. 3 tahun lbh sdh kita sama2 Sha..takkanla sy buat benda tu bah..." terang Jase. Tiba2 Sharon rasa bersalah campur keliru. Muka Jase berubah jd marah.

"Kalau betul sy curang..apa buktinya?" soal Jase. Bila Jase cakap pasal bukti, Sharon btambah bingung. Dia kalah di sana. Dia tidak tau mau percaya Jase atau Boldevan skg.

'Mgkin sy yg silap...sy tdk patut percaya cakap Boldevan..mustahil jg Jase buat perkara tu. Lgpun mana mgkin sy dpt tgglkan Jase hanya kerana perkara yg belum jelas..lainla kalau sy nampak dgn mata kepala sy sendiri..' Fikir Sharon.

"Sy tdk taula...sy bingung.." Sharon bsuara.

"Bingung kenapa? Mmg sy tidak buat benda tu bah syg..." kata Jase.

"Entahla...biar sy fikir dlula..." jwb Sharon.

"Hmm...ko lebih percayakan org lain drp sy ni syg?..." kata Jase.

"Bukanla......" bls Sharon. Dia mati ayat. Dia tdk tau apa lg mau cakap dgn Jase.

"Jangan2 ni semua alasan sajakan...spya ko ble dekat dgn lelaki tukan.." Tuduh Jase kpd Sharon pula.

"Hah?! Sy dgn c Evan?...knp sy pula yg kena skg?" tanya Sharon dgn hairan. Dia tidak puas hati dgn tuduhan Jase terhadapnya.

"Yala..igt sy tdk tauka Sha..kamu tu selalu bjumpa..d kwsn perumahan tu.." bls Jase.

"Eh..bila masa pula sy jumpa c Evan..? Last hari tu saja pun...tupun pigi library dgn c Eva jg.." Jwb Sharon. Semakin hangat pgaduhan antara mereka.

"Habis tu kamu btingu2 td..mcm ada sesuatu saja...lgpun mana sy tau kalau kamu jumpa d snakan.." bls Jase. Dia bdiri. Sharon bdiri jg.

"Oo..jd skg syla yg bsalah..? Pandai jg ko kasi kena sy balikkan?"

"Ko tuduh sy bkn2 boleh pula..." Marah Jase.

"Hmm! Sy bkn tuduh...sy tanya sajala Jase!" Bls Sharon. Air mata Sharon bgenang di bibir matanya. Bila2 masa saja akan tumpah.

"Sama saja tu Sha! Mcm ko tuduh sy jg..!"

"Ok fine...ko menang.." kata Sharon. Dia melangkah utk keluar dr rumah Jase. Jase tarik tangan Sharon. Sharon dlm pelukan Jase. Air mata Sharon tumpah jg akhirnya.

"Sy mau balik.." Kata Sharon diiringi dgn tangisannya. Dia tolak Jase. Dia malas mau btengkar lg dengan Jase.

"Ok sy hantar..."

Sampai saja Sharon di kawasan perumahannya, dia tdk cakap apa2 pd Jase dan langsung tdk pandang Jase. Dia naik terus ke rumahnya.

***

The Vengeance Of Sharon V (Completed)Where stories live. Discover now