Kapitel 14

674 22 0
                                    

Endast för att jag tycker om att skriva.

_______________________

Ett litet hjärta var ritat i det ena hörnet. Vad betydde det? Vi är så bra vänner-hjärta?

Fast han hade ju faktiskt sagt att han gillade mig igår och han hade ju varit lite berusad så det var nog inte bara strunt.

Jag la undan lappen i en av lådorna på mitt nattduksbord och satte sedan på en film på tv:n som hängde på väggen framför sängen.

---------------------------------------------

Jag vaknade av att någon knackade på dörren. Jag kollade på klockan. Halv tio.

''Kom in.'' sa jag och satte mig upp i sängen.

Pappa kom in med en bricka.

''Tänkte att du kanske var sugen på frukost.'' sa han och log snällt.

Jag tittade tvekande på all maten när han ställde ner den på nattduksbordet. Han ville definitivt ha ut något av det.

''Okej... Tack.''

Pappa tittade uppfordrande på mig när jag inte åt av maten.

''Jag måste bara fråga.. '' sa jag och tvekade lite. ''Vad vill du ha ut av det?''

''Ha ut av vad?'' frågade pappa även fast han visste vad jag menade.

''Ja, vad vill du ha ut av det? Ska jag sova över hos en kompis hela veckan så att du kan knulla den där kärringen?''

Pappa tittade chockat på mig och jag kisade mot honom. Sedan suckade han.

''Du berättar inget va?''

''Vadå? Du vill att jag ska ljuga för din skull?'' Jag frustade till. ''Du måste skoja!''

Pappa såg sårat på mig.

''Nej, du måste inte ljuga, men snälla, du kan väll låta bli att berätta. Jag vill göra det.''

''Aa, visst. Du vill berätta.'' jag fnyste åt honom.

Jag reste på mig och gick in i badrummet. Pappa följde efter.

''Snälla, berätta bara inte.'' sa han och såg bedjande på mig. Han bände dig sedan om och gick ut ur rummet.

Jag suckade och tittade på min spegelbild. Jag var fruktansvärt lik pappa. Min raka näsa och de mandelformade ögonen. Det tjocka och mörka håret hade jag också fått från pappa.

Jag kunde inte förstöra mammas och pappas förhållande. Det ville jag inte. Mamma skulle gråta i dagar och hon skulle tvingas att flytta. Sedan skulle pappa säkert flytta ihop med den där kärringen han haft sex med, eller så var hon bara ett engångsligg. Han kanske hade flera kvinnor han låg med. Vem vet?

Jag bestämde mig för att inte berätta för mamma om pappas position i deras förhållande, än. Skulle han göra om det skulle jag inte tveka och skulle mamma misstänka något och fråga mig skulle jag säga som det var, att han var otrogen. Jag skulle inte ljuga.

När jag avbrutit mig från mitt tänkande tvättade jag mitt ansikte och sminkade mig lite lätt.

På mitt nattduksbord stod fortfarande den orörda frukosten. Där fans ägg och bacon, en smörgås, ett glas smoothie och... Vänta va? Ett presentkort till Pandora.

Wow, han hade verkligen satsat stort. Jag skrattade för mig själv, tog smoothien och presentkortet och gick ner för trappan.

Tempo satt vid dörren och skällde glatt. Han ville gå ut. Jag kopplade honom och gick ut.

Vi gick till hundparken och jag satte mig på en bänk med smoothien i handen.

Det var flera andra hundar i parken och Tempo sprang efter en stor labrador och skällde. Jag log för mig själv.

''Vanessa? Hej!''

Jag vände huvudet åt sidan och fick syn på Judith från mitt fotbollslag komma gående med en stor golden retriver i sitt koppel.

''Hejsan!'' sa jag och gav henne en kram.

''Är du också och rastar hunden?''

''Ja. Den svarta hunden där borta är min.'' sa jag och pekade. ''Han heter Tempo.''

''Är det den där stora labradoren?''

''Haha, nej. Den lilla mopsen.'' Jag skrattade.

Judith skrattade också.

''Det här är i alla fall Lucy.'' sa hon sedan och gjorde en gest mot golden retrivern.

''Vad fin hon är.'' sa jag och klappade hunden på huvudet.

''Mm och hon är väldigt snäll.''

Jag log. Judith var också väldigt snäll. Under fotbollsträningarna brukade vi prata en hel del och när vi skulle vara två och två brukade vi nästan alltid vara tillsammans.

Jag ropade på Tempo och han kom springandes med tungan nästan släpande i marken.

''Hälsa på Lucy!'' sa jag uppfordrande och gestikulerade mot Lucy.

Tempo viftade på svansen och gjorde high five-tricket som jag lärt honom mot Lucy. Hon skällde och viftade på svansen. Judith kopplade av henne kopplet och de Tempo sprang i väg med Lucy efter sig.

Jag och Judith satte oss sedan på bänken och pratade.

''Vill du göra något någon gång?'' frågade jag efter ett tag.

''Ja, som vad då?''

''Jag vet inte. Bara hänga, gå på stan, gå på bio.'' svarade jag och ryckte på axlarna.

''Kan jag få ditt nummer så kan jag tinga dig någon gång i veckan?'' sa Judith.

''Ja, självklart!''

Hon tog upp sin mobil ur fickan och lät mig knappa in mitt telefonnummer. Jag gjorde detsamma.

Vi skulle ha kul ihop.

__________________________

Yes, ett kapitel till avklarat!

Lite seg, men ge det en chans. Den blir bättre (hoppas jag).

Rösta, kommentera och lägg till ''boken'' i erat bibliotek så blir jag glaaad! :D

Skit i votes. Men rösta ändå.

Det som finns kvarWhere stories live. Discover now