035 | Risiko

4.6K 138 2
                                    

Matanya perlahan dibuka. Terasa  berat benar kepalanya berdenyut namun digagahi juga untuk membuka mata, menghela nafas sebelum tahap kewarasannya kembali stabil.

Sekeliling ruang yang ditempati diimbas, rupanya dia terbaring diatas katil.. apakah sekarang aku berada dihospital? sepertinya iya. Bilik sederhana besar yang hanya memuatkan katil, meja kecil,sofa dan bilik air disudut. Pastinya jawapannya benar. Dari langsir yang berwarna putih dan bau ubatan sebegini sudah cukup menyakinkan.

Dia benci bauan ubat yang menyesakkan dadanya.

Sudah banyak kali rasanya dia berada dikeadaan begini. Terbangun dan menyadari berada dibilik hospital. Jadi apa pula kes kali ini?

Perlahan dia bingkas bangun dari pembaringan. Dari posisi baring, dia kini sudah separuh berdiri, bersilang kaki, kepalanya menyandar pada besi kepala katil.

Lenguh.

Dipinggangnya benar terasa begitu lenguh. Namun digagahi juga untuk berada dalam posisi begitu.

Pandangannya bertumpu pada pintu masuk wadnya. Ada bunyi tapak kaki yang menarik perhatiannya. Pintu itu dibuka dari luar, menampakkan susuk tubuh seorang lelaki bersama muka setengah kaget.

Haikal Amirul.

" Syu? kenapa tidak berehat saja? "

Dahi suaminya berkerut, memandang Syuhada sebentar sebelum memandang ke arah lain.

Syuhada kenal suaminya, dia kenal Haikal. Sedari kecil dia bersama lelaki itu, menjalani kehidupan suami isteri bersama. Boleh diteka oleh Syuhada, Haikal sedang punyai masalah..

Muka gusarnya kelihatan walau air muka sering berubah. Bermaksud dia cuba menyembunyikannya. Anak mata hitamnya bergetar, menunjukkan yang dia sedang berhati berat.

" Tidak apa, Syu baik baik saja.... "

" No.. Sayang perlukan rehat,
Syu tetap perlu berehat kalau tidak, bagaimana bayi kita sayang.. Please,rest.."

Itu arahan atau permintaan? Oktaf suara lelaki itu naik mendadak,  tinggi dari kebiasaan seorang Haikal  membuat aku tersentak, berkecil hati dijerkah begitu

" Maksud abang, kembar kita tidak sihat?

Suara Syuhada mendadak perlahan. Dia cuba memandang Haikal, namun suaminya sudah menunduk.

" apa maksud abang menjauhi Syu? lalu apa yang terjadi kepada kembar kita?..."

Masih diam. Haikal diam. Mendengarkan suara Syuhada yang semakin sayu buatnya merasa bersalah.

" Apa maksud abang menyembunyikan hal hal sebegini dari Syu? Kenapa abang?! "

Tangis Syuhada pecah. Dia sudah mulai teresak esak apabila tidak mendapat sebarang respon dari Haikal. Dari naluri hatinya, dia tahu ada yang tidak beres. Dia tahu..

Secara tiba tiba perutnya dirasakan senak.

" ah, sakit! "

Suara Syuhada berhasil membuat Haikal panik. Segera didekati isterinya yang sedang memegang perutnya.

" Allah, abang panggilkan doktor, Syu tidak okay.. " tubuh tegapnya berada dihadapan aku bersama riak yang risau. Dia panik tepatnya. Lengan Syuhada dipegang.

" abang yang tak okey! kenapa dengan abang sebenarnya?! "

Pegangan pada lengan tadi segera terlerai, Syuhada merentapnya kasar.

"Abang minta maaf sayang, maafkan abang.. " Segera tubuh kecil itu dipeluk, cuba menenangkan hati Syuhada. Dia sendiri bingung.

Hangat.

"Jadi Wife Aku. ( Revisi ) Where stories live. Discover now