6

23 2 0
                                    

"Kalau kau jujur je dengan mak kau?" Takdelah penat-penat nak memerah otak ni semata-mata nak cari alasan lain".Aku berharap sangat yang idea aku ni diterima ,sebab aku dah takde idea lain dah ni.

"Entahla, mungkin mak aku takkan marah. Tapi aku still takut nak bagi tahu mak aku nanti." Dia kembali merenung kakinya, entah apelah yang dia tengah fikirkan tu. Haihhh.. cepat, fikir salsa fikir!

"Hah! Or lagi 1 idea, aku yang akan cakap dengan mak kau and cerita semuanya dekat dia. Okay?" Mamat tu terangguk-angguk, dah macam burung la aku tengok dia ni. Setuju la tu, ngeh ngeh ngeh..

"Hmmmm,boleh la. Kalau macam tu lepas sekolah nanti kita gi eh?" Aku hanya mampu mengangguk, setuju je la kan dah idea sendiri. Huhuhuhu..

Ding,ding,ding,dong!!!! Ding, dong, ding, dong!!!

Akhirnya! Balik! Ouh habislah! Aku lupe yang aku kene ikut mamat tu jupe mak dia sekarang!! Huhuhuhu cane ni! Baik aku keluar cepat, nanti kang mamat tu bising lak.

"Nape kau keluar lambat sangat hah?? Naik berjanggut aku tunggu" lambat sangat ke aku keluar? Jap kite tengok jam dulu ye, alah lewat 2 minit je kot tu pun nk kecoh.

"Dah cikgu yang lepaskan lambat, bukan salah aku pun" Aku buat muka tak bersalah. Hehehehe bukan selalu. Mamat biru itu hanya pandang dengan riak tak puas hatinya. "Ye sori, lain kali tak buat dah." Haishhh macam budak-budak la dia ni.

"Dah jom gerak." Hah jap, gerak pi mana pulak ni."Asal kau tak gerak lagi ni? Tadi time rehat dia yang bersungguh sangat nak jupe mak aku." Hah? kenape kene jupe mak dia lak ni? huhuhu ape salah aku dowh?

"Asal aku kene jupe mak kau eh?" Serious aku dah lupe dowh. " Kau ni dah nape, tadi kau cakap nak tolong aku untuk terangkan semuanya kat mak aku tu. Kau dah lupe  ke Salsabilla?" Ting! aah la pasal tu! hehehehe....

" Aah, hehehehe sori aku serious lupe dowh." Mamat biru mengangkat keningnya. Mak ai! tinggi betul dia angkat kening tu! " Kau nak doh ape pulak ni? Doh untuk roti ke? Sebelah cafe mak aku ade jual doh untuk roti tu." Alahai mamat ni, takkan tak penah dengar ayat tu kot. Seriously???

" Ah, takpelah lupekan je." Susah nak terangkan dekat mamat ni. Nanti kalau lagi banyak soalannya tak ke haru?? huhuhu. " So, cafe mak kau tu jauh tak?" 

" Tak jauh pun, kalau dari sekolah tu adalah dalam 15 minit jalan kaki." Jap, tak jauh dia cakap? Aku ni dah la tak tahan sejuk. Nak-nak pulak waktu rehat tadi baru je hujan,sekarang nak kene tahan sejuk selama 15 min semata-mata nak pergi cafe mak dia je? Ouh tidak... adakah ini mimpi ngeri atau realiti??

5 minit berlalu..........................

Mamat biru ni memang berat mulut eh? Sepanjang 5 minit aku berjalan dengan dia, takde 1 perkataan pun yang keluar daripada mulut dia tu. Ada emas eh dalam mulut dia tu? Kalau bukan emas entah-entah berlian tak pun mutiara kot?? Atau jawapan yang terakhir, mulut dia tu dah di set kan alarm. Yela manala tahukan, sekarang pukul 2:15, kot la dia set alarm kat mulut dia tu pukul 2:16 ke, then maybe baru boleh cakap dengan aku ke? Who knows?

" Fasyril jauh lagi ke?" terpaksa jugakla aku yang kene mulakan dulu. Nak mengharapkan dia yang nak bukak mulut dulu, sampai bile ntah.

" Lagi 10 minit sampai la. Baru lalu kat depan  kedai buku Nek Temah, ada banyak lagi kedai yang kite kena lalu tau. Kedai motor Ah Keong, restoran mamak Ali Maju, klinik gigi Doktor Rogayah, Kedai perabot Senan dan keluarga, bank rakyat bank pilihan anda, kedai alat tulis Jantan, kedai Sopeah sejahtera pun belum sampai lagi. Nanti kite pegi beli doh kat kedai si Sopeah tu la. Kedai tu sebelah cafe mak saya." 

Ternganga mulut aku dibuatnya. Kau biar betul Fasyril!! Cane kau boleh ingat dengan nama tuan kedai sekali ni hah?? Amazing!! " Doh nak buat ape?" tetiba lak masuk topik doh-doh ni, ape kes?? " Bukan tadi kau ke yang nak doh tu?" aduyaii, mamat ni memang tahap skema tertinggi ke ape? Aku ingat dia dah lupakan pasal doh tadi tu... Huhuhuhu

" Aku taknak pon la doh tu. Dah jangan cite pasal doh lagi." Mintak-mintak la sampai cepat kat cafe mak dia ni. Aku dah cukup terseksa dengan mamat biru sorang ni....

TIADA LARA YANG BAHAGIATempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang