SALSABILLA P.O.V
Dah hampir 15 minit aku tunggu dekat luar ni, apa yang abang aku buat dekat dalam tu? Dah lama sangat ni. Cakap tadi nak masuk kejap je, ni bukan kejap ni.... Haihh
"Hai Salsabilla."
"Farhan? Apa awak buat dekat sini?"
"Saya ada hal sikit."
"Ouhhh."
"By the way, awak tengah tunggu siapa ni?"
"Abang saya, dia cakap tadi nak melawat papa kejap je."
"Papa awak sakit apa?"
"Jantung."
"Dah lama ke papa awak sakit?"
"Abang saya cakap papa kena sakit jantung tu tahun lepas, tapi saya baru tahu pasal benda ni pun minggu lepas."
"Ouhh ye ke, saya harap awak bertabah ye?"
"Thanks Farhan."
Entah kenapa aku jadi selesa pulak bila berborak dengan dia. Walaupun kitorang ni baru je kenal, tapi cara kitorang berborak tu macam dah kenal lama je.
"Urusan awak dah selesai ke Farhan?"
"Dah, baru je tadi."
Tiba-tiba aku jadi rindu sangat dekat Aril, layanan baik Fahan ni buat aku rasa lagi rindu dekat Aril.Apalah agaknya yang dia tengah buat sekarang ni kan?
"Adik."
"Ye?"
"Siapa tu?"
"Ouh, ni Farhan kawan adik."
Aku tengok cara abang aku ni tengok Farhan agak menyeramkan. Relax la abang, dia ni bukannya penjenayah pun. Mata tu cuba la kawal sikit! Haihh.
"Papa nak jumpa adik."
"Kenapa?"
Aduuu.. apa punya soalan yang aku tanya ni! Nanti mesti Farhan fikir yang bukan-bukan!
"Masuk jelah nanti kau tahu sendiri."
"Hmm yelah."
Dengan perlahan-lahan aku mendekati katil papa. Aku rasa macam dah lama tak tengok muka papa. Muka papa dah makin cengkung dan sangat-sangat pucat! Kenapa selama ni papa tak pernah bagi tahu pasal sakit papa? Anak-anak papa ni dah penting lagi ke dalam hidup papa? Adik tahu yang papa rindu sangat-sangat dekat mama tapi, tolonglah jangan abaikan kitorang.
"Adik...."
"Ye pa, adik datang ni."
"Adik.. sihat.. ke?"
"Adik sihat je pa."
Perlahan-lahan tangan papa menyentuh lembut muka aku.
"Papa nak... mintak maaf."
"Takpe pa, adik dah lama maafkan papa."
Dengan perlahan-lahan papa menggeleng.
"Tak.. ni semua.. salah papa."
"Papa, adik tahu kenapa papa buat macam tu. Papa jangan la rasa bersalah lagi ye?"
"Adik..."
"Ye pa?"
"Jaga... diri adik.. baik-baik.. ye?"
Tanpa dapat ditahan-tahan air mata aku mula mengalir.
"Adik akan ingat selalu pesanan papa."
"Adik... mungkin harini..... hari terakhir papa... dapat jumpa adik.. macam ni."
"Papa jangan la cakap macam tu. Adik yakin papa boleh sembuh."
"Tak sayang.... "
"Papa please jangan tinggalkan adik! Adik mintak maaf sangat-sangat papa kalau adik ada buat papa terasa selama ni."
"Papa dah...... lama maafkan"
"Adik"
"Ye pa?"
"Maafkan papa... sebab... abaikan adik.. dan abang... selama ni.."
Tiba-tiba mesin nadi di sebelah papa berbunyi nyaring.
"Pa? Papa kenapa ni?"
Seluruh tubuh papa menjadi sangat-sangat sejuk dan kaku!
"Papa bangun lah! Papa jangan la buat adik macam ni! Papa!!"
"Adik? Kenapa dengan papa?"
"Papa... dah tak bergerak."
Beberapa orang doktor datang menghampiri papa. Ya Allah! kau tolonglah selamatkan papa aku!
"Doctor Harry?"
Doktor Harry hanya menggeleng lemah.
"No no tak mungkin!! Papa bangun la!! Adik datang ni!!"
"Adik! Papa dah meninggal!"
"Tak!! Doktor tu tipu! Papa elok je berborak dengan adik tadi... noo papa... kenapa papa tinggalkan adik!! "
"Bawak mengucap dik, papa dah takde. Kita kena terima hakikat yang papa dah takde sekarang."
Seluruh badan aku menggigil ketakutan, minda ni masih belum dapat terima sepenuhnya hakikat yang sedang berlaku. Papa, adik doakan papa bahagia di sana dengan mama. Papa dan mama tunggu adik dan abang di sana ye? Selamat tinggal papa.
KAMU SEDANG MEMBACA
TIADA LARA YANG BAHAGIA
Teen Fictionseorang perempuan yang gagal dalam percintaannya