BAB 2

11.6K 248 10
                                    

" Pertemuan yang tidak dijangka. "

-; suara hati.

-; suara hati

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.


✧✧✧✧


Angin sepoi-sepoi bahasa meniup lembut pipi gebu milik seorang gadis yang termenung jauh memandang sawah padi di hadapannya. 

Tenang.

Hari ini sudah masuk minggu kedua arwah abahnya meninggalkan dirinya dan keluarga. Sejujurnya, dia sunyi tanpa arwah abahnya. Dulu, kalau balik kampung abahnya, pasti abahnya akan bawa dia pergi ke sungai, pergi kedai runcit, lepak atas pangkin macam dia tengah buat sekarang ni, tapi sekarang semuanya berubah. Tiada lagi gelak tawa abahnya, tiada lagi cubitan berbisa abahnya, tiada lagi hempukkan padu tangan abah di kepalanya.

Rindu.

Hanna mengelap air matanya yang mengalir tanpa dipinta. Matanya sudah sembab. Dia letih nak menangis tapi dia tak kuat nak halang tangisan itu dari mengalir.

Rindu yang paling sakit ialah rindu kepada insan yang sudah lama pergi meninggalkan kita. Baru sekarang dia faham bagaimana sakit nya.

" Sayang, termenung kan apa ni? " 

Tersentak Hanna apabila Puan Marina datang memeluk bahunya.

" Masa depan. " Kata Hanna sambil tersenyum kecil.

" So? Apa yang Hanna fikirkan? Tak nak share dengan umi? " Tanya Puan Marina sambil mengelus rambut panjang milik anak gadisnya.

" Hanna fikir macam manalah kehidupan Hanna bila ada suami nanti. Hahahaha. " Gelak Hanna apabila terpandang raut wajah uminya yang terkejut.

" Gatalnya. Nak kawin awal ke? " Puan Marina mencubit paha anaknya. 

Hanna ketawa sambil menggosok pahanya yang sakit.

" Hanna gurau je lah mi. Hanna fikirkan macam mana nak lulus ujian memandu. Hanna gagal lagi lah mi. " Adu Hanna sambil melentokkan kepalanya di atas bahu uminya.

" Haish, gagal lagi?! " Bulat mata Puan Marina. 

Hanna memeluk uminya dengan erat.

" Alaaa mi, JPJ tu garang sangat, dahlah misai tebal, macam mana Hanna nak tumpukan perhatian kalau dia asyik marah Hanna. Hanna nak buat tu dia marah, Hanna nak buat ni dia marah. Tak faham betul lah. " Bebel Hanna. 

Puan Marina menolak kepala Hanna dengan lembut supaya menjauhi dari dirinya.

" Bukan masalah JPJ tu, Hanna pandai je reka alasan eh? Ingat umi tak tahu Hanna tak ikut undang-undang. JPJ tu call umi kata dia tak nak dah ambil Hanna sebab Hanna bawa kereta laju. Suka hati dia nak potong lori eh? " Puan Marina sudah mula acara membebel nya.

Andai Itu TakdirnyaWhere stories live. Discover now