KEESOKKAN HARI
JAELIN POVAku bangun dari tidur pada pukul 6.30 pagi. Aku tengok sebelah aku, Jaehwan oppa masih dibuai mimpi. Aku terus masuk bilik air dan mandi. Lepas mandi aku keluar dari bilik air. Jaehwan oppa masih lagi tidur. Aku hanya membiarkan dia, mungkin penat. Aku berlau pergi menuju ke dapur untuk menyiapkan sarapan untuk mereka. Tepat 7.30 pagi, aku siap buat sarapan. Aku melangkah menuju keatas untuk kejut diaorang. Mula mula aku kejut Guanlin dulu sbb bilik dia dkt dgn tangga sehingga ke bilik aku sendiri untuk kejut Jaehwan oppa. Nasib semua bangun, Kalau x aku simbah air dekat siapa yg x nk bangun. Bila aku sampai kat dapur, semua org dah ada;
"Jemputlah makan"kataku selepas menghidangkan makanan untuk diaorang.
"Jaelin ke yg masak semua ni?"tanya Jaehwan oppa kat aku.
"Aah. Kenapa x sedap ke?"kataku.
"X lah,sedap aja. Pandai saeng oppa masak"puji Jaehwan oppa.
"Ingat kn x sedap tadi. Gumawo oppa."kataku.
"X payah la nak buat drama kat sini. Kitaorang nk mkn."kata Sungwoon oppa. Ada aja nk mengacau.
"Ala, hyung ni baru nk tengok drama yg x diundang pada pagi yg indah ini."kata Daehwi.
"Korang ni x payah la gaduh gaduh. Sungwoon hyung pun chill la."kata Minhyun oppa.
"Korang Jaelin ada sesuatu nk bagitau korang. Dengar tau"kataku.
"Apa dia? Kitaorang dengar"kata Woojin.
"Mulai hari ini kerja rumah Jaelin akan buat, cuma Jaelin ambik alih untuk memasak dan perkara yg ada kaitan baju baju korang."kataku
"Yay x payah la kitaorang nk penat penat lipat baju, jemur baju dan sebagainya."kata mereka.
"Tapi Jaelin nk korang janji sesuatu dgn Jaelin."kataku lagi
"Apa dia?"tanya mereka.
"Jaelin nk korang ringan ringan kan tangan korang kalau korang nampak benda bersepah. Lagi satu, Jaelin akan buat jadual cuci pinggan untuk korang."sambungku lagi.
"Ok"kata mereka dan sambung makan.Aku yg dah habis makan, terus pergi basuh pinggan. Dah selesai basuh pinggan, aku naik atas dan kutip baju kotor diaorang. Bila dah kutip semua orang punya baju aku turun balik dan pergi ke bilik yg dikhaskan untuk membasuh,menjemur dan melipat baju. Bilik tu dia punya bumbung separuh lut sinar dan separuh lagi macam bumbubg biasa. Yg bumbung lut sinar tu adalah tempat untuk jemur baju. Tanpa membuang masa, aku masukkn semua baju ke dalam mesin basuh dan basuh. Lepas aku on mesin tu, aku keluar dulu. Ye la x kn nk duduk depan mesin basuh tu kan? Bila aku keluar, aku ke dapur. Tapi sebelum nk ke dapur, aku kena lalu kat ruang tamu. Semua orang ada kat ruang tamu. Aku pun terus ke dapur. Bila sampai aja kat dapur, aku tengok bersepah. Dengan pinggan,mangkuk x basuh. Kerusi ada yg kat sana sini. Berterabur.
Dengan perasaan yg x boleh ditafsirkan, aku mengemas balik dapur yg serupa tokang pecah. Mula mula aku susun kerusi dulu,lepastu basuh pinggan mangkuk yg x dibasuh. Bila aku nk bilas pinggan dan mangkuk , tiba tiba ada tangan lain yg tlg aku. Bila aku pandang sebelah, rupa rupanya Park Woojin yg tlg aku. Aku biarkan aja sbb ada org nk tlg. Habis basuh pinggan aku ngan Woojin keluar ke ruang tamu. Tapi yg peliknya org yg ada kat ruang tamu tu senyum senyum yg aku x paham apa maksudnya. Tapi aku biarkan aja. Aku terus ke bilik tadi untuk jemur baju. Habis jemur baju, aku keluar. Sekarang pukul 11 pagi. Teringin nk makan aiskrim pulak. Aku pun naik atas ambik hoodie dan purse. Bila aku turun Jaehwan oppa tanya aku;
"Jaelin nk pergi mn?"tanya Jaehwan oppa
"Nk beli barang sikit."jawabku sambil pakai kasut.
"Nk ikut. Semalam noona janji dgn hwi dan lin nk belanja aiskrim. Jadi kitaorang nk noona tunaikan harini."kata Daehwi. Guanlin yg disebelahnya sudah terangguk angguk.
"Jom. Palli"kataku di depan pintu. Diaorang terus bangun dan beelari kearah ku. Takut aku tinggal la tu."Noona, noona pandai menari x?"tanya Guanlin.
"Pandai sikit."jawabku.
"Nanti kat rumah kitaorang nk tengok noona menari tau."kata Daehwi.
"Apa apa lah. Cepat tlg noona cari barang. Kesian org kat rumah tengah kebulur."kata ku.
"Noona nk masak apa harini?"tanya Guanlin
"Daging kicap dan ayam sambal. Daehwi dan Guanlin tolong cari kicap, daging dan sos tiram."kataku.
"Ok"kata mereka serentak lalu pergi mencari barang yg aku cakapkan tadi. Aku pulak pergi cari bawang, pes cili dan carrot. Masa aku tengah cari carrot, Daehwi dan Guanlin dtg ke arahku.
"Noona kitaorang dah jumpa barang yg noona nk."kata Daehwi.
"Jom cari aiskrim,lepastu bayar dan balik."kataku lalu berjalan ke peti(?)aiskrim.
"Hwi nk aiskrim coklat ni boleh?"tanya Daehwi.
"Ambik la."balas ku.
"Linlin pulak nk aiskrim vanilla."kata Guanlin.
"Ambik la."kataku. Aku pulak ambik aiskrim strawbery. Bila kitaorang dah pilih aiskrim, kitaorang pergi bayar. Dah bayar kitaorang balik sambil makan aiskrim tadi."Kitaorang dah balik"kata Daehwi sambil bukak pintu.
"Jaelin cepat masak, kitaorang dh kebulur ni."kata Jihoon.
"Hyung ni sabarlah. Kitaorang baru balik. Mesti noona nk rehat kejap"kata Guanlin.
"X apa lah Guanlin. Noona masuk dapur dulu."kataku lalu beredar masuk ke dapur. Sebelum masuk dapur aku bukak hoodie yg aku pakai tadi lepastu minta tlg Daehwi letak kat dlm bilik aku. Masa aku tengah potonh daging, tiba tiba Jaehwan oppa masuk dapur;
"Ada apa apa yg boleh oppa tolong?"tanya Jaehwan oppa.
"Tlg kupas bawang"balasku.
"Nk bapa biji?"tanya Jaehwan oppa lagi.
"Kupas 5 bij."balasku
"Banyaknya. Jaelin nk masak apa?"tanya oppa lagi. Ketuk kang. Banyak tanya pulak.
"Nk buat daging kicap dan ayam sambal."balasku.
"Ok"kata oppa.
Masa dia kupas bawang, mulut dia x reti nk senyap. Bising macam dalam cerita wanna one go ep2 ;
"Dah siap ni. Nak buat apa pulak?"tanya Jaehwan oppa.
"2 biji blend. Lagi 3 tu hiris halus halus."balasku.
"Ok"kata Jaehwan oppa.1 jam setengah kemudian daging kicap dan ayam sambal dan juga nasi, siap dimasak. Sekarang pukul 1.30 ptg. Sebelum makan aku naik atas masuk bilik dan mandi. Habis mandi aku cepat cepat turun bawah. Bila aku sampai kat dapur, semua orang dah ada kat dapur. Makanan pun sudah terhidang. Tanpa berlengahkn masa, aku ambik tempat dan makan bersama sama.
TBC
Dalm story ni, Jaelin selalu manjakan Daehwi dan Guanlin. Daehwi dan Guanlin pun mcm kembar. Selalu melekat berdua. Apa yg Daehwi cakap akan disokong oleh Guanlin. That's all for this chapter. Stay tuned. Vomment, please. Kalau ada typo, im so sorry.
Bye...♥♥♥
YOU ARE READING
OPPA || WANNA ONE || 《Complete》
Fanfiction"Aaaaaaargh"jeritku "Yah !kenapa awak menjerit ni?"soal Daniel "Awak ni bukan Daniel yang dalam Wanna One tu ke?"soalku "Ye lah ........kenapa?"balas Daniel "Kenapa awak ada kat sini ?Awak sesat ke?"tanyaku "Mana ada saya sesat....Awak tu sebenarny...