"Hari ni lastday kat sk.. !! Hoorayy!! Aduh!! " Taufan diketuk oleh Solar.. "Banyk lah Hooray , last day sk kau.. Kita pun x sk.. Kita ni belajr tuisyen dgan cg kat rumah je tahu..!! " Taufan mengusap kepalanya yg skit dan acah ii merajuk.. Solar? Buat dek je lah.. Heheheh"Kalau kita mula sk tahun dpan.. Agak ii Tok Aba beri tak? " tnya Thorn kepada Hali.. "Tok Ba mesti tidak kisah, tapi... Mama dan papa tk kasi kita bersekolah buat sementara waktu.. Nnti abng tnya mama dan papa bila diaorng lawat kita kat sini tau.. "
Hali mengukir senyuman palsu.. Yg jarang dilihat oleh mereka semua.."Cuti panjang ni, kita nk buat apa?" Blaze menggaru garu kepalanya yg tidak gatal.. "Berkelah jom?" Ice memberi pandagan comel kepada Hali.. "Oh, tidakk!!.. Tak boleh.. Kedai Tok Aba siapa mahu tolong Tok Aba? " Hali mencari alasan..
"Tapi, Thorn baru je tnya Tok Aba .. Tok Aba kata, kedai Tok Aba tutup sementara.. Sebb Tok Aba nk pergi jumpa mama papa kat KL tu.. Pastu balik dalm beberapa minggu dan balik dgn mama papa sekali ,maybe?" Hali rasa seperti terkeluar jantungnya saat mendenagr perkataan BEBERAPA MINGGU MAYBE yg Thorn katakan.. Sungguh seksa menjaga lima mahkluk ni..
"Bila Tok Aba pergi?" Hali memandang Thorn.. "Hari ni.. Pukul 10 pagi " Hali meamandang jam nya.. "Dah pukul 9 pagi.. " Hali mula mundar mandir smbil memengang dagu nya degan tngan kanan.. Tgn kirinya di letakkan di belakang.. Dia seperti memikirkan sesuatu...
"Aduh, lama pulak Tok Aba pergi kali ni.. Siapa .. Siapa nk tolong aku jaga mahkluk ii ni?!! Arrhhhh!!! Tk menang tangan lah aku macam ni.. Trio huru hara mesti akan sepah kn rumah, minta nk lolipop lah apa lah.. Solar mesti nk internet dan fon dia.. Ais.. Ais kekadang kaki gidur budak tu... But dia lah harapan terakhir aku... Yea, dia boleh tolong aku...." Hali mula duduk di samping kembar ii nya...
Kembar ii nya sling pandang sesama sendiri, mengangkat bahu tanda tidak tahu dan menggeleng... "Ha, cucu ii atok.. Meh sini tolong atok angkat beg ii ni.. " Tok Aba menggamit dan memanggil cucu dri tingkat atas untuk menolong nya.. Blaze, Taufan dan Thorn berebut rebut menaiki tangga..
"Ouchhh..!!! Hisk.. Hisk .. "Thorn memengang lutut nya yg berdarah.. Blaze kaku.. "Thorn, a..a...aku minta maaf.. Aku tak segaja.. " Hali menerpa ke arah Thorn.. " ha, kan dh jatuh.. Hati ii lah sikit..! " dia berang.. "Maafkan kami, Abang Hali.. " Taufan dan Blaze menunduk memandang lantai.. Rasa bersalah?? Ya. Itu yg mereka rasa..
"Dh lah.. Korng naik atas tolong Tok Aba.. Biar Thorn dengn aku.. Dh pergi, pergi.." Hali menghalau kembar ii nya.. "Aduh.. Skit nya..!! Abng.. Sob.. Sob" Thorn menangis.. Hali pula kasihan.. "Dh lah.. Meh abng angkat naik atas.. Paut belakng abng.. " Hali bantu Thorn berdiri dan Hali medukung Thorn di belakngnya..
"Ringan nya kau Thornn.. Macam angkat beg je.." Thorn muncung.. Mana mungkin dia terlalu ringan.. Dia manusia.. Bukan barang.. "Ha yg ni dah kenapa?? Main dukung ii pulak..." Semua mata tertumpu ke arah Hali dan Thorn..
"Thorn ni hah manja sangt nk dukung ii pula.. Lutut luka.. Berdarah.. Habis kotor baju dan tangga tadi.. Siapa yg berlari naik tangga lagi ... Siap lah.." Hali memberi jelingan maut kepada kembar ii nya..
"Ice, tolong balut lulut Thorn ni.. " Hali menurun kan Thorn dan memapahnya ke katil.. "Dah.. Duduk diam ii.." Thorn akur.. Tok Aba sudah berada di tingkat bawah.."Jaga diri baik ii tau.. Yaya, Ying, Gopal dan Fang nnti akn selalu teman korang kat rumah ni.. Tok Aba tak tahu sape lagi yg boleh diharap kan lagi ... Bye.. Baik ii.. Jgn nakal ii.. " Tok Aba menaiki teksi dan melambai lambai cucu kembarnya..
"Bye tok... " trio huru hara(Taufan,Blaze dan Thorn) berkata serentak.. "Game is on!!"
Trio huru hara memandang satu sama lain dengn senyuman yg penuh rahsia.. Habis lah Hali .. Mereka seperti mahu membuat onar..Malamnya Di bilik Hali..Ice dan Hali sedang mengemas bilik .. "Hali, perasan tk yg.. Alfi... " Hali menyambung ayat Ice dan memberhentikan kerja nya "Macam .. Gempa?? " Ice menggangguk dn kaku..
"Tapi, kalau betullah dia Gempa.. Kenapa dia macam tk kenal kita? Kenapa macam kita tk pernah jumpa dia?? Seolah - olah hilang ingatan.. " Hali memintas kata ii Ice..
" wowowo.. Slow bro.. Slow.. Kita tk boleh buat andaian kita sendiri.. Kalau betul dia Gempa yg kita cari, sayang dan rindui selama ni dia sendiri akan tahu.. Sooner or later.. "Hali mengakhiri kata ii nya..
" ermm.. Yelah.. Jom jumpa dia nk esok?.. " Hali terkejut.. "Mana boleh.. Kita terlalu ramai.. Kalau kita jemput dia boleh lah.. " Hali menolak idea Ice mentah ii.. "Ok, boss!!" Ice memberi tabik hormat kepada Hali dan memyambung kerja nya semua..
Esoknya.. Kring ii.. Hali membuka matanya.. "Huwahhh!!!" Hali terkejut dan terjatuh dri katil... "Aduhhh.. Siapa...??" Hali mengusap kepala nya yg terhentak ke lantai.. Nasib tidak terlalu kuat.. "Hali.. Sorry..!!" Hali mula bangun dri tempat nya tadi..
"Kenapa kau tidur sini?? "Hali menunggu jawapan.. " sbb rasa selamat kat sini.. "Thorn menahan malu tidak pernah dia tidur dlam bilik Hali .. " oh.. Lutut kau dh ok ke?? " Hali mendekati Thorn dan melipat seluar Thorn sehingga paras lutut .. Balutannya sudah dibuka.. "Tk skit sngt... Skit sikit ii je.. " Thorn jujur tapi masih ada perkara lain yg dirahsiakan..
"Hmm.. Lutut kau dah ok sikit.. Abng tanya lgi sekali, kenapa masuk n tidur dlm bilik abng ni?" Hali bercekak pinggang.. "Thorn.. Thorn.. Rindu abang Gempa.. Hisk ii.. Thorn rindu... Sob..sobb"
Hali sebak.. "Silly boy" Dia segera menarik tangan Thorn dan memeluknya.. Thorn membenamkan kepalanya kedalam dakapan Hali. Hangat. "Abang pun rindu dia juga.. " mereka berpeluk erat.. Sungguh perasaan rindu tu menguasai diri..
Hali segera meleraikan pelukan nya dan mengesat air mata nya Thorn dan air mata nya sendiri.. Ini kali kedua Thorn melihat Hali menangis.."Hari ni, abang nk kenal kn Thorn degan seseorang.. Tapi Thorn kena behave tau nanti.. Dah, skrng ni boleh jalan sendirikan? Tolong gerakkan Ice untuk Abng.. Cakp abng panggil dia.. Pastu Thorn pergi mandi then tunggu kat meja makn.." Thorn mengangguk tanda fahm dan beredar meninggalkn Hali dalam bilik..
"Masak apa?? Ahh, nasi goreng jelah.. " Hali mula memasak.. "Hali.." Ice menegur Hali .. "Oh, kau rupa ii nya.. Buat terkejut je.. Meh tolong aku.." Ice mengangguk ..
8.00 a.m .. "Selamat pagi Boboiboy!!" dihadapan rumah Tok Aba.. "Pagi.. Awal bangun hri ni Gopal.. Selalu tengh hari baru sedar.. " Solar menyindir.. "Dey, Ying ni ha.. Pagi ii lagi call aku suruh bangun cepat.. " Ying terdengar kata ii Gopal..
"Ey, kau yg lambt .. ! " Hali mula pening kepala.. "Korang sudah ii lah tu bergaduh nya tu.. " Yaya mula menenangkan situasi.. "Korng tolong tengok ii kan diaorang ni.. Aku dengn Ice nk keluar .. Jgn buat sepah ye ... Abng nk bawa tetamu .. " Hali memberi amaran kepada seisi rumah.. Dingin ... Suasana seram active mod..
Dihadapan rumah Alfi.. Ding dong. Ding dong.. Bunyi loceng ditekan.. "Selamat pagi.. Alfi oh Alfi.. " Ice menekan loceng rumahnya lagi.. "Eh, Ice? Hali? Kenapa korng ada kat sini?? Masukklah.. " Alfi mempelawa Ice dan Hali masuk ke rumahnya..
"Err.. Tk pelah.. Kami cuma nk tanya.. Kamu free tak?? " Alfi berfikir.. "Free .. Kenapa?? " Hali menyiku Ice supaya lebih cepat.. "Kami nk ajak kamu ke rumah kami.. Kmu boleh ikut tak?? Ibu bapa kamu benarkan?? " Alfi memberi isyarat tunggu sebentar dan memasuki rumah bertanya kan kepada ibu bapa nya ..
Alfi muncul.. "Boleh.. Tapi sebelum pukul 12, saya mesti balik.. " Ice dan Hali tersenyum.. "Kalau macam tu, jom kita pergi sekarang.." Ice mengajak Alfi.. Alfi memerhatikan Hali..
"Halilintar... Kamu , ni pendiamlah.. "Alfi spontan memaut tangan nya di bahu Hali sepanjang perjalanan.." apakah...?!"
YOU ARE READING
We Are Brothers..[ C ]
FanfictionHighest rank 2 (Fan) Gempa dan adik beradik nya yg berumur 8 tahun hidup bahagia dan penuh kasih syang pada mulanya di rumah Tok Aba.. Namun, kesedihan melanda hati mereka.. . Gempa hilang ! Samada diculik atau dia yg melarikan diri mereka pun tid...