< 19~ >

746 72 14
                                    

"er, Thorn tu?" Taufan menunding jari kanannya kearah Thorn yg sudah tertidur di sebelah Ice. Ice yg sedang duduk , memerhatikan Thorn buat beberapa saat.

"biarlah dia kat sini. Dah ii. Korang pergi lah buat apa ii. Aku nak kemas bilik ni. Ice bangun dari tempat duduknya dan mengiringi 'tetamunya' keluar dari biliknya.

"kau nk kemas apa lagi dowh? bilik kau dah kemas kan? peliklah 'tahap kerajinan' kau ni." Taufan memerhatikan bilik Ice 360 darjah sebelum dia melangkah keluar.

"aku dah biasa. So it's normal I think? Pergi jelah. Banyak tanya pulak" Ice terus menolak Taufan keluar dan menutup pintu biliknya betul ii dihadapan muka Taufan, Blaze dan Solar.
____________________________________

Keesokkan harinya..
(dimeja makan)

"Ma, Kami nak pergi rumah kawan. Boleh tak?" soal Ice sambil menuang air ke dalam cawan sendiri. Kesemua kembar elemental dan kedua dua ibubapa nya hanya memandang Ice yg tiba ii bersuara saat mereka sedang menikmati bersarapan bersama sama di meja makan. Seperti biasa, Tok Aba dan Ochobot Subuh ii lagi sudah pergi ke kokotiam. Kali ni, Taufan dan Hali menjadi 'pekerja' Tok Aba.

"kawan? Gopal ke? Ke Yaya atau Ying?" soal Pn Nora berminat.

Thorn lantas menggeleng laju dan membuka mulutnya luas untuk berkata sesuatu. Namun pantas mulut Thorn ditutup oleh kedua dua tangan Ice yg duduk bersebelahan nya.

Pn Nora dan suaminya hanya memandang tingkah laku Ice yg pelik. "kenapa kamu tutup mulut Thorn, Ice? Biarlah dia cakap.." Pn Nora menggeleng kan kepalanya melihat tingkah laku Ice.

Solar, 😪'aku dah tahu dah budak tu nak cakap apa.' (cuba readers teka 😏)

"Er..em.. Mulut Thorn ni ha, comot sangat la. Tengok ni, sampai ke pipi ii ada nasi goreng. Apa kata Thorn pergi basuh pinggan dan cuci mulut tu, sekarang? Kan Thorn dah habis makan. Budak baik kan? Dengar apa Ice cakap ni tau." Ice tergagap diawal kata. Nasib baik dia dapat mengekalkan reaksi tenangnya.

"Haah. Betul tu! Baiklah, Thorn pergi sekarang! On Your Way~!" Thorn dengan bersemangat bangun dari tempat duduknya sambil memegang erat cawan dan pinggan kotor nya. Jelas sekali fikirannya sudah tidak lagi tertumpu dengan topik RUMAH KAWAN yg Ice sebutkan sebentar tadi.

Sebelum Thorn menuju ke dapur, Solar menyampuk, "On My Way lah Thorn. Bukannya On Your Way. Adeh, budak ni."Solar menepuk dahi sendiri sebelum dia megikuti Thorn ke dapur untuk mencuci pinggan dan cawan kotornya.

"ah, sambung balik cerita kita. Hmm.. Rumah kawan baru kitaorang. Dia baru pindah kat Pulau Rintis ni. Ice dengan Hali first time jumpa dia masa hantar koko ke rumah dia, dari situlah kitaorang jumpa dan jadi kawan. Paling best, kitaorang sebaya. Boleh eh Ma,Pa? " Ice membuat puppy eyes nya.

"boleh, Ice. Pergilah. Tapi kamu kena cari Blaze dekat Taman dulu. Risau pula kitaorang dia tak balik ii lagi. Tadi kata kejap je nak berjogingnya."pn Nora membelai kepala Ice yg tidak bertopi itu dan menuju keruangan dapur untuk mencuci pinggan.

"Yes! Thanks Ma, Pa! Solar, Thorn cepat sikit! Jom cepat! kita nk kena cari Blaze dekat Taman. " Ice menjerit keriangan sambil menuju ke dapur.

Sementara itu..

Blaze sedang berehat di sebuah bangku yg disediakan. Sebotol air mineral diteguk rakus(?). Nafasnya tercungap cungap.

We Are Brothers..[ C ]Where stories live. Discover now