< 25~ >

692 60 4
                                    

"Apa yg dia buat?" Soal Blaze lagi.

"Aku tak pasti.. Tapi, mencurigakan." Ice menganalisa dari jauh.

Taular yg tidak tahu apa ii hanya mendiamkan diri di tempat persembunyian mereka.

"kenapa.. diaorang pakai macam tu? Macam penjenayah yg tengah buat salah je lagaknya." Blaze cuba menganalisa.
____________________________________

"penjenayah memang buat salah ler. Apa yg buat aku musykil ialah, kenapa pakai baju macam tu? Macam... Nak sorok identiti je. Lepastu, siapa lelaki berbaju hitam tu? Apa hubungan dia dengan mak ayah Alfi? Dan yg terakhir.. Yg tengah mengintai sorok ii tu bukan Scarlet ke?" Ice menunding jari ke arah Scarlet yg menyorok dihadapan mereka berenam.

"Apa dia buat dekat sini?" Blaze keluar dari tempat persembunyian dan menuju kearah Scarlet. Ice tidak sempat menghalang.

Blaze menyergah Scarlet dari belakang dengan suara yg tidak terlalu kuat. "Hoi, apa kau buat hah?!" Scarlet yg tidak terkejut hanya memusing kearah Blaze dan membuat gaya berfikir.

"Aku tanya kau.. Ap- arggh!" Blaze terjatuh dengan kedua dua lututnya menyentuh permukaan jalan, bumi(? apa ii jelah.)

"Wey.. Apa fasal dengan diaorang tu?!" Taufan panik. Ikutkan hati , mereka berlima mahu menerjah kearah mereka berdua, tetapi mak ayah Alfi memandang kearah tempat persembunyian Scarlet dan Blaze. Lebih parah, mak ayah Alfi menuju kearah mereka berdua.

Tanpa fikir panjang, Ice dan Hali keluar dari tempat persembunyian dan berpura pura sedang mahu berjalan pulang. Ice cuba memaut leher Hali. Dia berpura pura dia sakit kaki. Kononnya si Hali memapah nya.

"oh, hai mak cik, pakcik. Mak cik dengan pakcik dari mana ni? Dari pasar eh? Kenapa mak cik dengan pakcik datang ke arah kami berdua? Kami ada buat salah ke?" Ice memulakan bicara dengan senyuman manis saat kedua dua orang tua Alfi mendekati.

Hali pula meyampuk, "Ermm.. Bawa beg plastik besar ii ni mesti dari pasar kan?" Hali menjadi kan beg plastik hitam sebagai topik. Mereka berdua tenang. Tiada riak takut atau gementar.

"er, hai. Ha, kami dari pasar. Kami datang sini sebab kami dengar ada orang menjerit bukan sebab kamu buat salah. Kamu berdua tak apa ii ke ni?" soal ayah Alfi, encik Alif kepada Hali dan Ice.

"ouh.. Ice ni hah, dia jatuh kat taman tadi. Tapi tadi kaki dia rasa sakit, dia terjeritlah." Hali cuba berfikiran rasional. Banginya, jawapan itu paling terbaik pernah dia ada.

"hah, pak cik dengan mak cik jangan lah risau. Kami okay. Eh, saya okay. Lagipun sikit je ni. Hali boleh bawak saya balik." Ice tersasul. Namun, bertindak dia bertindak bersahaja.

"Betul ni tak apa ii? Tak nak pergi klinik ke apa ke?" soal ibu Alfi, Khalisyah Umirah kepada Ice.

"eh, tak pe, tak pe. Kami nak balik cepat ni. Adik kami dah tunggu dah tu. Kasihan pula diaorang tu tunggu kami. Kami balik dulu." Hali memapah Ice. Mereka berpura pura mahu pulang ke rumah.

"kalau macam tu kami pergi tempat lain dululah ye. Hati ii dalam perjalanan ke rumah tu." mereka beredar meninggalkan Halice dibelakang.

Halice menarik nafas lega. Ice melepas kan pautan tangan nya. Tiba ii emak ayah Alfi menoleh ke belakang semula. Cepat ii Hali cuba memapah Ice sekali lagi apabila dia ternampak emak ayah Alfi menoleh semula.

" Ha, nanti jangan lupa letak ubat tau. Takut nanti terkena jangkitan kuman pula." Nasihat pn Khalisyah Umirah diterima baik oleh mereka berdua.

Mereka menganggukkan kepala persis burung belatuk. Kemudian kedua ibu bapa(haih pening Ieya 🙇)Alfi beredar. Mereka menarik nafas lega sekali lagi.

We Are Brothers..[ C ]Where stories live. Discover now