Tidak tahu apa yang terjadi kepada Halilintar.. Sungguh, dia pun tidak tahu yang Hali boleh berubah secara drastik .. Sedangkan Tok Aba pun terkejut dengan perubahan Halilintar..
Ice mengimbau kembali detik ii tragik 4 tahun yang lalu..
.
.
.
.
.
Flashback on
.
.
"Along.. Jom main.." Thorn dan Taufan mengajak Gempa bermain.. "Kejap lah .. Along nk siapkan kerja sk ni.. Nanti tk siap pula.. " Gempa menolak permintaan Thorn dan Taufan dengan lembut.. Dia tidak mahu mereka berkecil hati.."Ala, jom lah sekrang.. Kami nk main sorok ii sekarang.. ! Jom lah.. Jomlah Along.. " Thorn membuat muka comel begitu juga dgn Taufan.. "Alahai, mula dah.. Dengn mata hijau Thorn yang cantik dan mata Taufan yg lembut warna biru dia tk sampai hati aku nk kata tak dan menolak.. Haihh.. Terpaksa lah aku mengalah jugakk.. Hm.. Yelah ii.. Jom.. " Gempa ditarik oleh Thorn dan Taufan..
"Blaze, Solar , abng Hali, Ice jom main!!! " jerit Taufan.. "Hah? Main? Nk ii!!" Blaze segera kearah mereka.. Kembar yang lain juga tidak ketinggalan.. Halilintar saja yang langkah nya lembap.. Thorn menariknya supaya cepat sampai..
Skip..
"1.. 2... 3....4.. 5... 6... 7..8...9..10!! Thorn cari eh... " Thorn mencari di sekitar ruang tamu.. Dgn sekelip mata saja dia menemui Halilintar dan yag lain kecuali Gempa.. Hali saja yang tidak reti menyorok.. Pasti sekelip mata saja senang di jumpai.."Along mana?? Jom tolong Thorn cari Along" mereka berpecah mencari Gempa..
"Along!!! Along kat mana??!!" -Taufan a.k.a Fan"Alongg!!! Permainan sorok ii dah habiss!!"-Thorn
" Along!!! "-Blaze
" Along, jangan lah main ii !! Keluar lah.. "-Ice
" Tok Aba risau nanti!! Cepat lah keluar Along!!"-Solar
"Gempa!! Jagn main !! Keluarlah!! Jangan buat kami risauu!!! Cepat lah keluar!"Hali mulai resah.. Kesemua adik beradiknya memanggil tanpa henti takkan lah Gempa tidak dengar?? Mereka sudah tawaf rumah itu lebih kurang 4-5 kali.. Namun jawapannya tetap tiada.. Sunyi.. Tiada sahutan..
Hali segera berlari mendapatkan Tok Aba.. " Tok, Gempa...!! "Hali tercungap-cungap.. " kenapa dgn Gempa??
"Di.. Dia ..hi.. Hilangg!! Kami main sorok ii tadi.. Tapi kami cari Gempa satu rumah tk jumpa ii!! Hhuhuh.. Sob..sob..hisk..hisk.." Hali terduduk.. Dia.. Rasa bersalah ... Tok Aba segera menenang kan Hali dan mula bertindak.. Ice yg hanya mengekori Hali dari tadi mendengr semua butir perbualan .. Dia menyorok jauh sedikit dri tempat Hali dan Tok Aba menangis.."Gem.. Gempa...!! "Ice menangis dn keluar dari tempat persembunyiannya.. Dia memeluk Hali yang masih terduduk.. Dia memeluk Hali.. Hali hanya mampu membalas pelukan Ice.. Sungguh, itu lah peristiwa tragis yg pernah dialami oleh mereka..
Itulah, kali pertama dia melihat Hali menangis...
.
.
.
Flashback off..Ice terjaga dari tidurnya.. Pipinya basah.. Dia mengelap air matanya.. Bila dia terlelap pun dia tidak tahu.. Jam loceng digital(ek?? Ye ke?? Hantam sajalah) miliknya menunjuk jam 5.55 a.m. Mungkin sbb terlalu memikirkan fasal Hali, dia sampai terbawa-bawa ke dalam mimpi.. Mimpi yang pernah dia lalui.. Sejarah hitam keluarganya..
Ice bangun dari tempat tidurnya dan menuju ke bilik Hali.. " dh bangun ke dia ni?? Patut ke aku masuk??" Ice ragu ii.. "Gemm..pa!!!"jerit Hali gagap.. Terkejut lah Ice yang berada betul ii dihadapn pintu biliknya.. Terus dibuka pintu bilik Hali dengan keras..
" Aigoo!! Abng Hali ni dah kenapa??" soal Ice didalam hatinya.. Dia melihat katil Hali.. "Abang..Hali.. Hali dah terjaga?? Mesti dia mengigau lagi.. " Ice mendekati Hali yang duduk keran terkejut akan mimpinya tadi..
Hali masih lagi gercungap-cungap cuba mengambil oksigen sebanyak yg mungkin.. Pernafasan nya menjadi tidak teratur.. Ice, kaku.. Memproses apa yg terjadi dan apa yg harus dia lakukan.. Hali mula meraup muka nya..
"Hali.. " lembut Ice memanggilnya.. Hali memandang Ice seketika dan mengeluh.. "Kau.. Ok tak ni?? Kau mimpi Gempa kan?? Aku pun sama.. Tk yah lah fikir sangat nanti.." Ice membiarkan ayatnya tergantung dan cuba mendekati Hali..
"Nanti aku kemurungan??" Hali meneka.. Ice pula mengangguk.. "Aku .. Tk nk jadi murung lagi.. " Hali menjatuhkan semula badannya ke katil.. Ice pula bersandar di bucu katil.. Cuba berborak borak dgn Hali.. Mana tahu, bebanannya dapat dikurangkan..
"Hali, jangan lah kau fikir sangat fasal Along tu.. Fikir dulu diri kau yang kena jaga kitaorang yg kecil ii lagi.. " Ice cuba melawak.. Hali tersenyum sinis.. "Kecil kau kata?? Umur dah belasan tahun kot.. Boleh jalan, boleh tidur, makn,minum,basuh baju, masak dan macam ii lagi lah.. Diaorng boleh buat semua tu sendiri dah.. " Hali mengeluh..
Ice pula mengeluh.. " memang lah kami boleh buat semua tu sendiri.. Tapi kau kena ingat ni.. Siapa nk JAGA KAMI KALAU KAU TAK ADA WAKTU KAMI PERLUKAN KAU HAH ABNG HALI??.."Ice saje menekan nekan sesetengah perkataan yang amat penting untuk Hali ingti..
"Hmm.." Hali malas bertikam lidah.. Dia terus bangun dri tempat nya dan menuju ke ruangan dapur.. Ice mengikutinya..
Skip..
"Ikatan daun mengkuang!!"
"Bebola angin!"
"Tumbukan berapi!!!"
Hali terkejut mendengar perkataan sebegitu dari adik ii nya.. Ice menuju ke ruang tamu untuk melihat keadaan kembar ii nya .. "Mula dah diaorang nii..!!" Hali bergegas ke depan.."Bertuah punya adik ii !! Korang nk kena serangan pedang halilintar pulak ke??! " suara Hali mulai kasar dan ganas seperti guruh. Dia menjangkakan adik ii nya bertarung kuasa didalam rumah.. Rupa ii nya, bertarung dengan bantal saja??!! . Ice dan yg lain kecut perut mendengarnya.. Nampaknya, Hali dah naik hantu..!!
"Ma..maa..maafkan kami.. Kami cuma main ii saja.. " Taufan mula bersuara.. *deathglare from Hali* dia memberikan trio huru hara a.k.a Trio HuHa setiap seorng dri mereka jelingan mautnya.. "Baik, korang pergi masuk bilik.. Study betul ii !! Jangan berlari masa naik tangga.. " mukanya tertunduk ke bawah kerana terlalu lalu marah..
"Hali, aku rasa.. Kau kasar sangat lah dengan diaorang tu.. " Ice cuba menenangkan Hali.. Ice memengang bahu kanan Hali.. Hali memandang Ice..
"Apa ii jelah Ice.. " Hali menepis tangan Ice yg memengang bahu kanan nya.. Dia siap beri pakej jelingan menyampah kepada Ice.. Jarang ii perangai Hali sebegitu..
Ice sungguh terkejut dgn tindakan Hali menepis tangan nya dengan agak kasar.. Hali mula menyusun langkah memasuki ruangn dapur.. "Hali..!" Ice memanggil Hali dgn sedkit lantng..
"Apa?!!" Hali memberhentikan langkahnya.. "Hali, kenapa dgn kau ni.. Tetibe kasar dan dingin semacam.. Kau, ada pendam apa ii ke ?" mendengar je perkataaan Ice itu, dia meneruskan langkah nya ke dapur..___________________________________
Me: asal ngn kau dowhh Hali??!!
Sian Adik ii kau lah..
Ice: why?? Kenapa? *frust*
Me:sian pulak aku tengok ice ni.. Apa boleh buat?? Nasib badan...Nantikan.. Cahapter seterusnyaa!! Muahbababababababahah..!!! Tapi saya tk kejam sangt.. Wkwkkww
___________________________________Hahhaa... Ok tk chapter ni?? Tk kisah nk baca baca.. Ha, jgn lupa komen, vote dan baca chapter seterusnya..
YOU ARE READING
We Are Brothers..[ C ]
FanfictionHighest rank 2 (Fan) Gempa dan adik beradik nya yg berumur 8 tahun hidup bahagia dan penuh kasih syang pada mulanya di rumah Tok Aba.. Namun, kesedihan melanda hati mereka.. . Gempa hilang ! Samada diculik atau dia yg melarikan diri mereka pun tid...