"Alfi, aku nk tanya ni." Ice was ii. "Tanya lah" Alfi mula memandang Ice. "Kau..... Sakit apa sebenar nya? Teruk ke? " Ice mula menggengam kedua dua tangan Alfi, kuat. Dia ingin tahu penyakit apa yg Alfi hidapi. Bahaya ka? "Sebenarnya.... " Alfi mula menjawap. Lambat. Itulah reaksi pertama Alfi.
___________________________________
Ice menunggu jawapn Alfi .. " sebenarnya.. Aku tak tahu aku sakit apa." Ice menepuk dahinya. Buat terkejut saja."Tapi, ibu aku kata, kalau aku usaha ingatkan sesuatu yang aku x pernah buat, atau sesuatu yg lama, macam tu? Tah lah aku kurang pasti apa nama penyakit dia. Am..amdisia??" Alfi cuba meneka. Soal+terang.
Ice berfikir sejenak. "Hah💡! Ammesia!(?) penyakit hilang ingatan sama ada jangka panjang atau jangka pendek." Ice menumbuk tangannya gaya nya tidak ubah seperti mahu menumbuk orang.
Alfi meng'o'kan saja. "Eh, jap. Kenapa kau hilang ingatan? Bila??" Ice bertalu talu bertnya kepada Alfi. "Ibu cakap, masa tu aku kecil lagi. Kepala aku terhantuk sebab aku bergelut dengan penculik." Alfi mula membuka cerita. Ice, setia mendengar.
Falshback on
Kelihatan seorang kanak ii lelaki sedang berlari sambil berkaki ayam di tengah ii bandar(?). Gaya nya seperti dikejar secara tiba ii hingga terlupa memakai sebarang lapik untuk kaki kecil nya. Kakinya yg kecil cuba melangkah laju selagi mampu. Tiada apa lagi jalan penyelesaian yg dapt dia fikirkan selain melarikan diri..
"Aku, kena lari..!! Aku tak boleh kena tangkap! " nekad kanak ii lelaki itu. Sedang kanak ii lelaki itu berusaha melarikan diri, tiba ii..
"Hoi, budakkk!! Mana kau nak lari!!" kanak ii lelaki itu terkejut lalu terus memecut tanpa menoleh atau mengetahui jalan yg dipilihnya. Malangnya, dia termasuk lorong yg sunyi, sepi.
"Alamak!!! Aduuhh! " kaki kanak ii itu tersadung sesuatu. Habis berdarah lututnya serta tangan. Calar dan pedih rasanya. "Hah, mana kau lari lagi, budak? Hehehehe.." seorang lelaki dewasa mendekatinya diikuti konco ii nya.
Bukan seorang, tetapi empat orang lelaki dewasa. "Tolong, aku dah tak larat. A..pa.. Kau.. N..akk?? A..kku.. Tk.. De...aa..app..aa. Apa .." suara kanak ii lelaki itu gagap dan cuba mencari segala oksigen yg ada.(?) dia mengesotkan diri , tk berdaya mahu melawan mahupun berdiri.
"Apa aku nk?? Apa eh?? Kau rasa?? Kita orang nk jual kau lah!! Kau ada sesuatu yang sangat berharga.. Kami boleh jual kau lepas kami jual barang berharga kau tu.. So, apa salahnya kami 'pinjam' ?? Pinjam paksa!!" lelaki itu mendekati kanak ii tersebut. Cuba merentap tangan nya. Namun kanak ii itu bergelut, tidak mahu memberi ruang dan peluang kepada lelaki itu.. Tanpa disangka..
Dushhh! Kepala kanak ii itu terhantuk di jalan tar. Penglihatan kanak ii itu mulai kabur. Kepalanya terasa berat. Sedaya upaya dia melawan rasa sakit itu untuk kekal sedar dan mempertahankan diri.Melihat keadaan itu, lelaki ii itu cuba mengambil sesuatu di tngan nya. Tetapi gagal..
"Hoiii ! Berhenti ! Kalau tak, aku call polis!! " kelihatan 2 orang lelaki dan seorang wanita berdiri di hadapan kereta mereka. Salah seorang lelaki itu berpakaian segak seperti orang kaya manakala seorang lagi berpakaian seperti pemandu peribadi,dan wanita itu pula berpakaian cantik dan mewah. Kebetulan mereka melalui kawasan itu, tidak semena- mena mereka ternampak apa yg terjadi kepada kanak ii lelaki itu.
"Jom blah.." salah seorang lelaki itu berbisik. Lelaki yg cuba merampas sesuatu dari kanak ii tadi pula mengundurkan diri sambil berkata "kau selamat kali ni budak! " mendekati kanak ii itu sambil menyepak kanak ii itu.
YOU ARE READING
We Are Brothers..[ C ]
FanficHighest rank 2 (Fan) Gempa dan adik beradik nya yg berumur 8 tahun hidup bahagia dan penuh kasih syang pada mulanya di rumah Tok Aba.. Namun, kesedihan melanda hati mereka.. . Gempa hilang ! Samada diculik atau dia yg melarikan diri mereka pun tid...