"orang tanya dia, dia tnya orng blik. Eh, mana diaorang? Oh, tidak ! Solar tolong aku cari yg lain." ais panik. Dia tidk mahu sejarah hitam berulang kembali . Hali yg melihat ais dan solar saja yg ada membuatkan dia tidak keruan . Cepat ii dia mendekati mereka . 'macam mana aku boleh terlepas pandang?'__________________________________
Hali mula gelisah. Dia bersuara tegas " Solar, pergi cari diaorang dlam rumah, jumpa atau tak. Itu belakang citer, pastikan pintu , tingkap semua tertutup. Tunggu kami balik." Solar dan Ais terkejut. Pasti Ais akan dipersalahkan atas segala kecuaian nya. Dia tidak mahu dipersalahkan.
Solar menggangguk lalu terus berlari masuk ke dlam rumah. Ais hanya kaku , melihat Solar memasuki rumah. Tiba ii Hali bersuara, "Ais, jom kita cari diaorang. Kita tk boleh kehilangan diaorang macam mana kita hilang..... " Hali membiarkan ayatnya tergantung dan mengeluh sambil menunduk memandang tanah yg dipijaknya itu.
"kita cari dekat taman permainan dulu, ya? " Ais menepuk belakang Hali perlahan.Sengaja menukar topik perbualan. Dia tidak mahu Hali terlalu memikirkan perkara lepas. Hali akur. Mereka menuju ke arah taman permainan yg berada berdekatan taman perumahan mereka. Dengan harapan trio HuHa ada disitu.
Akhirnya destinasi yg dituju kini berada di depan mata. Namun, taman permainan itu seakan akan sepi. Tiada tanda ii manusia yg datng bertandang. Tetapi itu tidak mengubah pendirian Hali . Di tetap mahu mencari walaupun terpaksa masuk ke lubang cacing(😂 macam muat)
"kau cari kat dalam ii gelongsor ke apa ii. Aku cari dekat sekitar sini." Hali bersuara tegas. Ais akur. kalau itu yg Hali perintahkan, dia akur. Habis seluruh pelusuk taman permainan dijelajah oleh mereka. Tpi sia ii, mereka tidak jumpa trio HuHa.
Ais mendekati Hali yg sedang berdiri kaku seolah olah memikirkan sesuatu . Kerja nya sudah selesai. Tpi tiada hasil. Jadi, dia bersedia untuk menerima arahan Hali yang seterusnya.
"Hali, aku tak jumpa diaorang. Kat mana lagi kita nk cari? "soal Ais sedikit resah. Tiada jawapan dari Hali. "Hali?"
"Kita cuba cari dekat kedai yg selalu kita pergi." Hali berpeluk tubuh sambil memandang Ais.
"err, kalau tak jumpa jugak?" soal Ais . Dia tidak berani memandang Hali. Dia bermain main jari. Jari telunjuk kiri dan kanannya ditekan bersama sama(?)👉👈. (lahai Ais😍)
Hali membelakangi Ais dan memalingkan mukanya kesisi kanan sambil berkata ,
"kalau tak jumpa.... aku takkan balik. Kalau kau nk balik, baliklah. Aku boleh cari diaorang sorang ii kalau tak jumpa diaorang kat kedai." tegas benar bunyinya. Riak muka Hali juga serius. Ais tahu Hali akan lakukan apa yg diperkatakannya olehnya tadi. Usai berkata demikian, Hali meninggalkan AIs dibelakang.'eh?!' terkejut Ais ditinggalkan oleh Hali sedemikian. "Hali, tunggu! " cepat ii Ais mengejar Hali yg sudah jauh darinya.
____________________________________
Setibanya mereka Di kedai.....Hali menuju ke kaunter pembayaran dengan terburu buru dan bertanya kepada Pak Cik Man merangkap tuan punya kedai.
" Pak cik tumpang tanya. Pak cik ada nampak tak tiga budak hingusan datang kesini . Sorang pakai baju biru tua dengan warna putih. Dua orang tu lagi pakai baju hitam hijau dengan jingga merah. Muka diorang macam saya. Ada tak pak cik?"
Hali menunggu jawapan positif dari pakcik Man.
YOU ARE READING
We Are Brothers..[ C ]
FanficHighest rank 2 (Fan) Gempa dan adik beradik nya yg berumur 8 tahun hidup bahagia dan penuh kasih syang pada mulanya di rumah Tok Aba.. Namun, kesedihan melanda hati mereka.. . Gempa hilang ! Samada diculik atau dia yg melarikan diri mereka pun tid...