< 12~ >

923 80 11
                                    

  Malas   rasanya, mahu bergelut dengan habuk ii tu. Jadi, esok sajalah dia lihat ada apa didalam kotak itu. Alfi memulakan rutin hariannya seperti biasa. Tetapi, dia lebih berjaga jaga dengan biliknya.

      Dia tidak mahu ibunya jumpa kotak itu. Dia takut kotak itu hilang. Jadi dia akan menguncikan pintu biliknya dan meyimpankannya di tempat yg selamat. Kunci pendua pun dia 'pinjam' dan simpan bersama-samanya sehingga lah malam melabuhkan tirainya...
🌌🌌🌌🌌🌌🌌🌌🌌🌌🌌🌌🌌🌌🌃🌃🌃🌃🌃🌃🌃🌃🌃🌃🌃🌃🌃
___________________________________

Keesokkan paginya...
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞

    Bunyi jam loceng memecahkan keheningan pagi.. "Huarrhh!! Ngantuk nya!! Eh? Asal aku rasa semacam je? Kenapa cam sengau ni? Arh.. Tah ii aku demam. Haihh.. Ha..ha.. Hachuummm!!" Hali mula bangkit dari katil. Namun, badannya tidak mampu dibangkitkan lagi.

     3 jam berlalu.. Taufan, Ice dan Solar sudah terjaga dari tidur. Ice sudah lama terjaga, namun hanya mampu membuat sarapan dan mengejutkan manusia- manusia yg lain. Thorn dan Blaze saja yg tidak mahu bangun dari tidur.

     "Dah lama aku tunggu Hali bangun dari bilik. Takkan lah penat sangat kot? Hali.. Apa lagi lah kau ni?" Ice menuju ke bilik Hali. Pintu bilik dibuka perlahan lahan.

     "Apakah....??" Melopong mulut Ice. "Ice, aku tak berapa nk sihat lah. Boleh tak kau, jaga kan budak ii tu untuk aku sampai aku sihat sikit?" Perlahan suara Hali. Ice pun seprti dengar tidak dengar.

     "Boleh, Hali. Tapi kau kena makan apa ii dulu, pastu makan ubat tau. Tunggu jap." Ice mula mengambil makanan dan mula mengambil ubat demam yg disimpan di tempat yg selamat.

     "Nah ubat, Hali. Badan kau panas sangat." Hali lemah mahu duduk. Hali kalau sakit, semua benda dia tak larat nk buat. Lemah. Mulalah kena ada 'babysitter' jaga dia.(😂)

     "Larat tk ni? Kalau tak larat aku pnaggil kawan ii lain tengok ii kan kau. Ha, Yaya dengan Ying boleh jaga kau aku rasa. " Ice memandang Hali. Mata Hali, membulat, kepalanya di geleng geleng kan seperti ada maksud tersirat.

     "Oh, lupa pula. Nanti Yaya paksa kau makan biskut dia.. Ahahaha.. " Ice ketawa kecil tanda kelakar. "Tahu pun" Hali pula tertawa sambil suaranya kedengaran serak dan sedikit sengau.

     "Eh, aku turun dulu tengok budak ii tu kat bawah. Diaorang dah habis makan kot. Bye, Hali. Baik ii makan tu. Jgn lupa Makan ubat sekali tau." Ice membebel seblum meninggalkan bilik Hali. Hali hanya mengangguk tanda memahami.

💡💡💡💡💡💡💡💡💡💡💡💡💡
Sementara itu, dirumah Alfi.

     "Hrmm. Apa benda yg aku lupa ya? Makan dah, mandi dah.. Hm... Ouh! Kotak semalam! " Alfi menuju kearah 'tempat simpanan' kotaknya.

     Alfi membersihkan kotak yg berhabuk itu. Sesekali kedengaran Alfi terbersin akibat habuk ii yg berterbangan ke udara. "Ha, dah siap! Tiada lagi habuk yg bermaharajalela di lantai, serta kotak. Sekarang, mari kita tengok ada apa dalam kotak ni."

     Tangan Alfi cermat membuka kotak tersebut. "Eh? Baju ni? Baju siapa? Seluar pun ada? Ada logo kat baju? Logo apa ni?" Laju tangan Alfi membelek sepasang baju beserta topi bersaiz mini didalam kotak itu. Bermacam macam soalan keluar dari mulut Alfi.

     "Baju dengan topi ni... Nam..pak.. Familiar.. Tapi, di mana ya? Urrghh, kepalaku." Dia berusaha mengingati kisah di sebalik sepasang baju dan topi itu. Tiba ii kepala Alfi sakit. Berat rasanya. Alfi sedaya upaya mendapatkan ubatnya di laci meja belajarnya.

     Alfi segera menelan ubat itu dengan air kosong. Setelah itu, dia merebahkan diri di atas katil, membiarkan kotak itu begitu saja. "Mengapa? Tiap kali aku cuba ingt sesuatu.. Aku sakit? Kenapa? Apa puncanya? Aku, tak suka. Tersiksa rasanya menahan sakit." Alfi mengeluh sendirian. Memikirkan nasibnya.

     "Mungkin suatu hari nanti, aku tahu kisah sebalik sepasang baju dan topi tu. Tapi, takkan lah itu saja barang yg ada dalam kotak tu?" Alfi bangkit dan meneruskan 'pencarian' didalam kotak misteri itu.

     "Hurm? Eh? Jam? Wah, cantiknya jam ni! Agak ii elok lagi tak?" Alfi menyarungkan jam itu ke tangan nya. "Wahh!! Menyala lah! Boleh lah aku guna jam ni. Nampak baru." Alfi mula berposing dengan jam baru itu.

     Cahaya aneh yg menyala dari jam itu, tidak dihiraukan oleh Alfi. Dia seolah olah tidak perasan. "Jap, kenapa.. Dalam kotak ni ada sepasang baju, topi dan jam? Kenapa mesti diletakkan di dalam sebuah kotak? Tidak boleh kah kalau diletakkan di dalam almari baju saja?" Alfi mula berfikir fikir.

     Namun, sedaya upaya dia mencuba agar tidak terlalu mencuba mengingati kisah di sebalik sepasang baju, topi dan seutas jam tangan.

     "Baik aku simpan elok ii supaya Ibu tidak jumpa. Aku mahu simpan semua ni. Aku sayang barang ii ni. Tapi, kenapa ya? Ah, lantak lah." Alfi meletakkan kembali barang ii yg dijumpai nya tadi. Kecuali jam tangan. Dia betul ii mahu memakai jam tersebut.

     Seperti ada sesuatu yg menariknya agar memakai jam tersebut. Alfi tanpa ragu ii memakai dan ingin terus menyimpan jam tersebut bersama nya.

     Namun, apa yg bakal terjadi kepada Alfi tiada siapa pun yg tahu. Sama ada baik mahupun buruk. Alfi tetap akan menghadapinya suatu hari nanti.

💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦
Dirumah Tok Aba..

     "Kenapa, aku rasa.. Lain macam... Jantung aku.. Berdegup laju.. Ada sesuatu yg buruk ke berlaku kat Hali dengan yg lain ke?" Ice yg sedang bersendirian menonton televisyen memengang bahagian dada. Laju.. Laju sungguh jantungnya. Sudah lama dia tidak rasa sebegini.

      Kakinya laju menaiki setiap anak tangga menuju ke bilik twins nya yg lain. Mereka duduk didalam bilik kerana Ice suruh mereka mengulang kaji sendiri.

     Bilik pertama yg dituju oleh Ice ialah bilik Taufan dan Thorn. "Taufan! Thorn!" Ice menghempas sekuat kuatnya pintu bilik mereka. Terkejut, reaksi pertama Ice...





























































    
Bersambung....

___________________________________

Haiishh.. Siap pun... Maaflah ye lambat pula.. Jgn lupa dah baca, harap vote ya..!!😂 apa jadi kat Alfi? Apa pulk jadi kat Hali dan yg lain? Nantikannn...

We Are Brothers..[ C ]Where stories live. Discover now